Gå til innhold

farlig med lite fett?

Gjest omega-3

Anbefalte innlegg

Gjest omega-3

Jeg bare lurer på om det er farlig å få i seg for lite fett? Jeg VET at det er farlig å ha en totalt fettfattig kost , men om det finnes en minimumsgrense? Spiser helt normalt med brød ,pasta,melk , grønt og frukt , men det er jo ikke mye fett i pasta,brød , grønt og frukt. Liker ikke fett pålegg , og bruker ikke smør på skivene. Drikker ca 2 glass biola om dagen , har for det meste skinke , kalkunpålegg eller tunfisk (og av og til makrell i tomat eller røykalaks hvis vi har det hjemme) Er som sagt VELDIG glad i frukt og grønt. (men der er jo ikke noe fett ) Liker heller ikke avokado. Vet at man ca ikke bør få i seg mer enn 30 gram fett per dadsg eller noe nånnt, men hva men minimumsgrensa? Ikke det at jeg strever etter den , men jeg bare lurer. Tar 2 omega fiskeoljetabletter hver dag + at jeg trener ca 4 ganger i uka (step + relativt hard styrke)

Jeg er jente på 19. Tusen takk for alle svar =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fra Statens Ernæringsråd, anbefalte verdier (E% betyr "i prosent av det totale energiinntaket"):

>> Anbefalt fordeling av energigivende næringsstoffer for voksne. Statens ernæringsråd 1997.

>>Inntaket av hardt fett (summen av mettede fettsyrer og transfettsyrer) bør begrenses til rundt ti prosent av energiinntaket (E%).

Inntaket av cis-enumettede fettsyrer bør være mellom ti og 15 E%.

Inntaket av flerumettede fettsyrer bør være fem til ti E%, inklusivt om lag én E% n-3 fettsyrer.

Essensielle (flerumettede n-6 og n-3) fettsyrer bør bidra med minst tre E%. Et minimumsinntak på 0,5 E% anbefales for n-3 fettsyrer.

Det totale fettinnholdet bør ikke gi mer enn 30 E%.

>> Karbohydrater bør utgjøre 55 til 60 E%.

Raffinert sukker bør utgjøre høyst ti E% blant voksne med lavt energiinntak og barn.

Inntaket av kostfiber bør være 25 til 35 g/d, tilsvarende 3 g/MJ.

>> Protein bør utgjøre ti til 15 E%.

>> Inntaket av alkohol bør begrenses mest mulig og ikke overstige fem E%.

Tar sjansen på å si at jeg mener å ha hørt at en ts olje pr dag er tilstrekkelig som minimumsinntak.. Med tablettene dine, pluss at det jo er litt fett både i fisk og rødt kjøtt, vil jeg tro at du klarer deg greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt klart at kroppen trenger å få tilført fett, selv om kroppen selv lager noe. Vi kan dele inn fettet i to grupper: essensielt fett og ikke-essensielt fett. Den sistnevnte gruppen sørger kroppen for selv, mens den første må tilføres gjennom kosten.

Jeg leste en forskningsrapport, der forsøkspersonene hadde gått på en fettfri kost over en periode. Det ble påvist at folk kunne gå 100 dager (er litt usikker på antall dager her, men lenge var det ihvertfall) på en fettfri diett uten at det ble påvist mangel på de essensielle fettsyerne.

Fettilførsel er altså ikke like kritisk som f.eks protein

PS! jeg har med vilje ikke diskutert Omega 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei omega-3,

Ja, det er farlig med for lite fett. Ett av problemene er f.eks at vitaminene A, D, E og K og andre fettløselige stoffer er avhengig av fett for å bli tatt opp i tarmen og transportert i kroppen. Men med et vanlig kosthold skulle fett-mangel vanligvis ikke være noe problem. Problemet er gjerne at man får for mye. Kjøttpålegget gir fett. Det samme vil jeg tro biola gjør (bor ikke i Norge, så jeg er ikke helt kjent med alt der. Bare se på varedeklarasjonen, så ser du hva som er i den). Dersom du brukes ost, er dette også en fettkilde. Selv korn gir noe fett. Siden du i tillegg tar fiskeoljetabletter daglig, skulle du få det du trenger av fett.

Det er anbefalt at ikke mer enn 30% av de daglige kaloriene kommer fra fett. Dvs. dersom man har et inntak på 2000 kcal, må ikke mer enn 600 kcal komme fra fett. Dette er det samme som 66 g fett. Men husk at dette er ikke hva man trenger daglig. Dersom man kan klarer å ha et inntak på bare 20% av kaloriene fra fett, vil dette være mye bedre for forebyggingen av forskjellige livsstilssykdommer.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...