Gå til innhold

Optimalt medisinert?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner en med schizofreni litt ut i familien min. Han er for det meste stille og bruker lang tid på å svare på helt enkle ting, som hva han gjør på sin tilrettelagte jobb, hva han vil ha i kaffen eller ting av den typen. Han sitter ofte og lager bevegelser med munnen og ser ut som han kommuniserer med noen som ikke er tilstedet. Han har tydeligvis en del vrangforestillinger og virker veldig opptatt i hodet sitt.

Er det meningen at de skal være sånn, selv på medisiner, eller er han for dårlig medisinert? Uten medisiner er han visst nok aggressiv (noe jeg ikke har sett), mens han med medisiner fortsatt virker syk, men veldig dempet på alle måter.

Anonymous poster hash: f8b42...c08

Skrevet

bevegelser med munnen kan være tardive dyskinesier fra medisinenen

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke du skal legge deg så mye borti dette her. Det er hans sak og hans liv. Medisiner har noen ganger såpass mye bivirkninger at man må velge mellom å ha noen symptomer, og mindre bivirkninger, eller det motsatte. Men selvsagt - hvis han oppleves som truende mot andre, så bør vel noen snakke med han.

Anonymous poster hash: 51046...f59
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er vanskelig å vite om medisineringen er optimal. Schizofreni er en sykdom med et enormt alvorlighetsspenn. Dessverre blir mange ikke helt bra selv med optimal medisinering.

Har du noen mulighet for å spørre psykiateren hans?

Jeg synes det er fint at pårørende bryr seg :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...