Gå til innhold

Arbeidsavklaringspenger

Anbefalte innlegg

Helseredaksjonen

Hei!

Vi planlegger å skrive en artikkel som på en forståelig måte forklarer det viktigste når det gjelder ordningen med arbeidsavklaringspenger.

Vi ser at det er flere som har erfaring med AAP her inne. Hva bør med i en slik artikkel? Hvilke "vanlige" problemstillinger er vanskeligst å forstå? For en som er borti AAP for første gang - hva trenger vedkommende å vite?

Takknemlig for alle innspill. Hilsen Redaksjonen i Klikk Helse.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/398689-arbeidsavklaringspenger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du kan godt ta med hvordan det stiller seg med ferie når du er på tiltak over 1 år og mer uten avbrudd.På grunn av godvilje fra saksbehandler fikk jeg meg en liten pause på sommeren, men langt fra lengden på en normal ferie. Og jeg hadde heller ingen rett på den pausen. Jeg vet ikke om det fungerer slik ennå.

Anonymous poster hash: ee6c7...cf7

Annonse

Med sykdom, tenker du på hva som skjer (rettigheter etc) dersom du blir syk mens du er på et tiltak?

Ja. Hvis man blir for syk til å følge opp det avtalte tiltaket. Ikke nødvendigvis pga. den samme sykdom/skade/lyte som man kvalifiserte for AAP for, men helt generelt - som influensa. På meldekortet er det jo tross alt rubrikker for å krysse av for om man har vært syk.

Helseredaksjonen

Ja. Hvis man blir for syk til å følge opp det avtalte tiltaket. Ikke nødvendigvis pga. den samme sykdom/skade/lyte som man kvalifiserte for AAP for, men helt generelt - som influensa. På meldekortet er det jo tross alt rubrikker for å krysse av for om man har vært syk.

Aha. Det er notert! Takk skal du ha!

AnonymBruker

Har man rett til normal ferie når man er på tiltak? Hvis ikke er jo dette grov diskriminering. Anonymous poster hash: 392f6...856

Jeg følte meg skikkelig diskriminert. Misunte alle på jobben som snakket om hvor de skulle tilbringe ferien. Jeg var fulle dager på tiltak hver dag, så dette ble bare en ekstra belastning for en psyke som var grunnen til tiltaket.

• 2 uker senere...

Annonse

Ja, mer om vi som ikke har full AAP. Jeg har f.eks 50% og arbeider 50%. Synes det er vanskelig å forholde seg til. Hvor mye kan jeg jobbe og fortsatt få AAP? Hva skjer om jeg blir syk, altså f.eks får influensa og må bli hjemme fra jobb? Hvordan fylles meldekortet ut? etc

• 3 uker senere...
Helseredaksjonen

Du kan godt ta med hvordan det stiller seg med ferie når du er på tiltak over 1 år og mer uten avbrudd.På grunn av godvilje fra saksbehandler fikk jeg meg en liten pause på sommeren, men langt fra lengden på en normal ferie. Og jeg hadde heller ingen rett på den pausen. Jeg vet ikke om det fungerer slik ennå.

På bakgrunn av innspill fra dere, har vi skrevet en sak spesielt om nav og ferie. (Publisert i går) http://www.klikk.no/helse/doktoronline/sykdommer/article911946.ece

AnonymBruker

På bakgrunn av innspill fra dere, har vi skrevet en sak spesielt om nav og ferie. (Publisert i går) http://www.klikk.no/helse/doktoronline/sykdommer/article911946.ece

Bra :)

Dette er jo erfaringen min, men jeg reagerte på forklaringen deres.

Heldigvis bruker de fleste saksbehandlere normalt skjønn og fornuft, men er en uheldig, så kan man få en vanskelig saksbehandler som ikke innvilger deg ferie i løpet av AAP perioden, sier Rasmussen.

Skal det virkelig være slik at syke skal være avhengig av en snill saksbehandler for å få seg litt ferie i løpet av året, mens de som er friske er pålagt å ta ferie. 

Håper noen kan ta tak i det nå når det kommer frem i artikkelen.

AnonymBruker

Skal det virkelig være slik at syke skal være avhengig av en snill saksbehandler for å få seg litt ferie i løpet av året, mens de som er friske er pålagt å ta ferie. 

Det vart saken i et nøtteskall ja. Norsk byråkrati på det mest idiotiske...

Anonymous poster hash: 392f6...856

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...