Gå til innhold

hvordan legge på meg

Airwalker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har et velferdsproblem, skulle ha lagt på meg 10-15kg eller mer ettersom jeg er 1,90cm og veier 64kg. Har sett at BMI er 18. Og dette er klassifisert som undervektig. Er 27 år og mann. Har ikke lyst å dytte meg full av alt mulig "dritt" for å komme meg opp i vekt, men ønsker å komme meg opp i vekt på en "skikkelig" måte. Har alltid vært tynn men ikke lagt noe særlig mer i det, har også fått med meg at når man blir ca 25-26 så forandrer forbrenningen seg slik at man legger på seg av den grunn. Dette har liksom bare ikke hendt med meg. Vet at jeg har naturlig høy forbrenning. har tidligere dervet med endel utholdenhets trening, men etterhvert har ikke tiden strukket til så det har blitt mindre og mindre trening. Nå er jo dette noe som også i normale tilfeller skulle satt et par kilo på meg men nei.. Vil bare understreke at dette ikke er noe jeg stresser med, men kunne godt ha lagt litt på meg.

Takker på forhånd for svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøp Afi-Nutrin på apoteket. Det er et ernæringspulver som blandes ut i melk for å få optimal kcal. Fås i sjokoladesmak og naturell. Kan drikkes kald og varm.

Såvidt jeg vet kan en også få "oppskrifter" på apoteket på hvordan å tilsette dette i vanlig mat også, f.eks. i potetmosen osv.

Mange som starter med f.eks. 2-3 glass Afi-Nutrin om dagen får en naturlig økt matlyst, uten å få "søthunger". Dette er ikke noe en blir fet av, men er et tilskudd med de "riktige" næringsstoffene som vi har behov for.

Foruten dette, kan de informere deg om andre næringsdrikker på apoteket. Det er også mulig å få tak i ferdige næringsdrikker som ikke skal blandes ut. F.eks. Nutrison, Fortimel etc.

Tror Afi-Nutrin er det rimeligste alternativet, men er ikke sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Prøver også å legge på meg! Er rett under 50 kg, og 1.70.

Pasta skal visst være effektivt, og all frukt og grønnsaker som er blått, har jeg også blitt anbefalt. F.eks blåbær.

Ellers, spis så ofte du kan. Med en gang du kjenner du har litt mer plass, etter et måltid, spis litt til. Det gjør iallfall jeg. Spiser hele tiden.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Prøver også å legge på meg! Er rett under 50 kg, og 1.70.

Pasta skal visst være effektivt, og all frukt og grønnsaker som er blått, har jeg også blitt anbefalt. F.eks blåbær.

Ellers, spis så ofte du kan. Med en gang du kjenner du har litt mer plass, etter et måltid, spis litt til. Det gjør iallfall jeg. Spiser hele tiden.

Lykke til!

hvorfor skal det som er blått være effektivt?

vet du det? er jo ikke så mye som er blått da...prøver nemlig også å legge på meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor skal det som er blått være effektivt?

vet du det? er jo ikke så mye som er blått da...prøver nemlig også å legge på meg

Nei, jeg har lurt på det samme...Kunne det ikke vært en annen farge, da?:) Ikke så mye blått å finne.

Leste det på nettet et sted. Pasta er vel iallfall effektivt, tror du ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har lurt på det samme...Kunne det ikke vært en annen farge, da?:) Ikke så mye blått å finne.

Leste det på nettet et sted. Pasta er vel iallfall effektivt, tror du ikke?

jo, det er mulig pasta er effektivt..men det inneholder vel ikke særlig mere næring enn loff. Så jeg prøver å holde meg unna det. Derimot spiser jeg mye nøtter...de er jo både fete og næringrike...og så veldig gode da..(: får hive innpå med alle blåbæra og og solbæra i fryseren i tilegg *s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jo, det er mulig pasta er effektivt..men det inneholder vel ikke særlig mere næring enn loff. Så jeg prøver å holde meg unna det. Derimot spiser jeg mye nøtter...de er jo både fete og næringrike...og så veldig gode da..(: får hive innpå med alle blåbæra og og solbæra i fryseren i tilegg *s*

Solbær, ja..Det hadde jeg glemt!

Nøtter er kjempebra for å legge på seg. Har hele matskapet fullt av cashews, peanøtter, og endel andre typer. Veldig greit som snacks foran tv'n og når jeg DOL'er. Spiser også mye sjokolade, men det gjør jeg alltid. Spiser sjokolade hver dag, er nesten avhengig av det.

Hvor mye ønsker du å legge på deg, da?

Jeg vil legge på meg nærmere 10 kg.

Nå veier jeg cirka 48-49. 55, eller litt over hadde vært ideelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solbær, ja..Det hadde jeg glemt!

Nøtter er kjempebra for å legge på seg. Har hele matskapet fullt av cashews, peanøtter, og endel andre typer. Veldig greit som snacks foran tv'n og når jeg DOL'er. Spiser også mye sjokolade, men det gjør jeg alltid. Spiser sjokolade hver dag, er nesten avhengig av det.

Hvor mye ønsker du å legge på deg, da?

Jeg vil legge på meg nærmere 10 kg.

Nå veier jeg cirka 48-49. 55, eller litt over hadde vært ideelt.

vet ikke hvor mye jeg vil legge på meg..men iallefall så jeg får litt mer kjøtt på kroppen. Men det er faktisk utrolig vanskelig..så jeg setter ikke for høye mål....men en 5kilo skal jeg prøve..da er jeg ca 48-49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke hvor mye jeg vil legge på meg..men iallefall så jeg får litt mer kjøtt på kroppen. Men det er faktisk utrolig vanskelig..så jeg setter ikke for høye mål....men en 5kilo skal jeg prøve..da er jeg ca 48-49

Da er du endel tynnere enn meg, da.

Du har rett i at det er vanskelig, jeg føler jeg spiser og spiser hele tiden, men ikke stort skjer på vekta.

Det er vel ikke så lett å gå ned i vekt heller.

Tar vel innsats samme hva. Heldigvis finnes det mye god mat der ute!:)

Tar du noe middel i tilegg?

Jeg drikker et slags helsekostmiddel, som smaker aldeles forferdelig. Skal drikke det 4 ganger til dagen, jeg har på det meste, drukket det 4 ganger i uka..Det smaker bare så forferdelig, men jeg skal bli flinkere til å få det i meg. Ellers blir det vel ingen resultater fra det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei Airwalker,

Ja, jeg er enig i at du kunne lagt på deg noen kg. En BMI på 18 er veldig lavt. Men du trenger ikke dytte i deg usunne ting for å gå opp i vekt. Et økt inntak av sunt fett skulle hjelpe deg med det. Sunt fett er fett som kommer fra planteriket. Vær mer raus med inntaket av olivenolje, rapsolje, soyaolje og andre vegetabilske oljer, og spis nøtter som snacks.

Vi hører vanligvis at vi må kutte ned på fettet for å være sunne, men det er da snakk om mettet fett som finnes i dyreriket (og kokos- og palmefett). Det er ok med et noe høyt inntak av umettet fett, så lenge man ikke trenger å gå ned i vekt. Lykke til!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du endel tynnere enn meg, da.

Du har rett i at det er vanskelig, jeg føler jeg spiser og spiser hele tiden, men ikke stort skjer på vekta.

Det er vel ikke så lett å gå ned i vekt heller.

Tar vel innsats samme hva. Heldigvis finnes det mye god mat der ute!:)

Tar du noe middel i tilegg?

Jeg drikker et slags helsekostmiddel, som smaker aldeles forferdelig. Skal drikke det 4 ganger til dagen, jeg har på det meste, drukket det 4 ganger i uka..Det smaker bare så forferdelig, men jeg skal bli flinkere til å få det i meg. Ellers blir det vel ingen resultater fra det heller.

nei, bruker noe noe proteindrikk. Har vært inne på tanken.

Kan godt si at jeg har en slags form for spiseforstyrrelse, ikke anoreksi, for jeg har aldri slanka meg til å bli så tynn som jeg er, har aldri hatt noe ønske om det, men har problemer med å få i meg så mye mat som jeg trenger. Får masse ubehag med magen, og fordøyelsen og alt hvis jeg spiser mye, dette løste jeg med å spise mindre..siden jeg da følte meg mye bedre..noe som selvsagt nå i ettertid har vist seg å være utroli idiotisk av meg! har tatt masse tester hos legen og de har ikke funnet noe fysisk..så hele årsaken er vel bare psykisk kanskje da.... Men nå prøver jeg i hvertfall å trøkke inn mat til jeg nesten ikke kan stå på beina..og håper magesekken utvider seg så jeg etterhvert kan spiser mere før jeg blir mett...men vekta..nei den rikker seg ikke!! håpløst1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...