Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Jeg har slitt med rygg, bekken og hofter i over 15 år og har flere diagnoser. Skjev rygg, forkalkinger i iliosokralledd og fibromyalgi. I tillegg har jeg fått vite at jeg har psevdoisjias, noe som har vært veldig vondt i perioder. (Har da behov for krykker). Hva er forskjellen på psevdoisjias og annen isjias? Og er det spesielle øvelser jeg bør gjøre – eller unngå?

Snart 50

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/398772-isjias-og-psevdoisjias/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fysioterapeut Erik Øiangen

Hei, det du kaller psaudoisjas eller falsk isjas er ikke det samme som \"vanlig\" isjas.

Psaudoisjas vil normalt bety at du har symptomer som likner mye på symptomer man har ved en \"ekte\" isjas. Nå kan jo \"ekte\" isjas ha flere årsaker som vil ta for lang tid til å gå nærmere inn på her, men vanligst kommer isjas av at man har et prolaps i en av mellomvirvelskivene i korsryggen som trykker på en nerve. Men lave/slitte skiver, trang spinalkanal kan også være årsak til isjas, og mange flere muligheter også.

Psaudoisjas kan derimot ha sitt utspring i veldig stram musklatur i sete/hofteregionen som kan både trykke på isjasnerven(muskulus piriformis) eller en stram muskel som gir reffererte smerter nedover benet på utsiden(ofte er dette muskulus gluteus minimus).

Jeg ville råde deg til å finne et treningsmedie i varmt vann(finnes flere i Oslo og i Asker) som kan løse opp spenningene i hote/seteregionen. (Fibromyalgi sorterer for ordens skyld under reumatologifaget og du kan be om henvisning til et sykehus med varmt basseng og få bassengtrening med fysioterapeut.

Det er også mange gode hofte,rygg og bekkenøvelser samt avspenningsøvelser som vil kunne være gode for deg. Ta kontakt med en fysioterapeut med interesse og kunnskap om dette for litt enkel veiledning,Bør undersøke deg først for best mulig tilpasset opplegg.

Mvh erik

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...