Gjest Anonym bruker Skrevet 26. mai 2014 Del Skrevet 26. mai 2014 Jeg har et litt spesielt spørsmål, men jeg håper du har noen innspill til meg. Jeg har vært på tyrkisk marked og kjøpt eple, – granateple – og eukalyptuste i pulverform. (Det finnes en haug med andre pulver- teer også, men jeg har altså begynt med disse.) De røres ut i vann og jeg får verdens beste drikke. Men; det følger ingen innholdsdeklarasjon med. Jeg aner ikke hva denne teen inneholder. Jeg er spesielt opptatt av sukkerinnholdet og om det er noen kunstige tilsetningsstoffer her. Har du noen erfaring med problematikken? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/398851-te-fra-tyrkia/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
XbellaX Skrevet 26. mai 2014 Del Skrevet 26. mai 2014 Søk på merket og navnet, dersom det står oppgitt kan dette hjelpe deg litt videre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/398851-te-fra-tyrkia/#findComment-3542789 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 26. mai 2014 Del Skrevet 26. mai 2014 Jeg har et litt spesielt spørsmål, men jeg håper du har noen innspill til meg. Jeg har vært på tyrkisk marked og kjøpt eple, – granateple – og eukalyptuste i pulverform. (Det finnes en haug med andre pulver- teer også, men jeg har altså begynt med disse.) De røres ut i vann og jeg får verdens beste drikke. Men; det følger ingen innholdsdeklarasjon med. Jeg aner ikke hva denne teen inneholder. Jeg er spesielt opptatt av sukkerinnholdet og om det er noen kunstige tilsetningsstoffer her. Har du noen erfaring med problematikken? Er det sånn instant te som du rører ut i vann og så løser det seg opp? De inneholder vanligvis store mengder sukker... Men google på merket og produktnavn og se hva du finner ut. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/398851-te-fra-tyrkia/#findComment-3542884 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ern.fysiol Randi Norheim Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Hei, Når man får ”verdens beste drikke” av noe så enkelt som pulver-te er det lett å drikke store mengder, så du gjør rett i å stille deg selv spørsmål om denne saken! Nå er det selvsagt vanskelig å vite hva akkurat din te inneholder da det ikke fulgte med noen innholdsfortegnelse, så det blir litt gjetning fra min side her. Vanligvis kan vi si at om en drikke smaker veldig søtt (noe jeg antar om slike instant tepulver varianter), så er det enten brukt sukker som søtningsmiddel, eller kunstig søtning, som regel intense søtningsstoffer som Acesulfam-K og Aspartam. Det kan være vanskelig å kjenne forskjell om det er brukt sukker eller annen søtning, og det eneste som i bunn og grunn er forskjellen er antall kalorier. Typisk kan vi si at en pulver-te som er basert på sukker inneholder 70 kcal pr 20 g pulver (ca 3 ts). Om du blander 3 ts med 2 dl vann kommer du opp i omtrent like stor sukkermengde som brus eller saft. Om det er intense søtningsstoffer som er brukt er pulveret kalorifritt. Alle søtningsstoffene vi bruker i Norge er godkjente av Helsedirektoratet, og anerkjent som trygge. Nå er det selvsagt vanskelig å vite hvilke søtningsstoffer som er vanlig å bruke i Tyrkia, men meg bekjent er det ingen ”farlige” varianter som brukes der heller. Dersom du har kjøpt teen på et vanlig marked eller i butikk, og den ikke er merket med ”diet” eller ”light” kan du anta at teen er basert på sukker. De kunstig søtede variantene er ofte vanskeligere å få tak i, og det er de sukkerholdige typene som selges i stor skala på slike feriemål. Nyt teen i små mengder, og drøm deg tilbake til Tyrkia. Når det er tomt for pulver-te kan du lage deilig te av koffeinfri eplete fra innvandrerforretninger, og tilsette en sukett for å gjøre teen søt og god. Hilsen Randi 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/398851-te-fra-tyrkia/#findComment-3542993 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.