Gå til innhold

I dag er det parfymefrie dagen!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg tar også hensyn til medmennesker rundt meg, men ikke gjennom å markere en parfymefri eller lignende èn dag i året, det har jeg null tro på. Jeg sendte 200 til astma- og allergiforbundet i går i stedefor, og oppfordrer andre inkl deg til å gjøre det samme. Kontonummer: 1503.10.44194.

Vi har flere allergikere i min familie, men vi gjør ikke allergiene våre til andres problem. Jeg løfter alltid litt på øyelokkene når jeg hører at folk møter så mye motbør med allergiene sine, for jeg har aldri, gjentar a l d r i, opplevd negative bemerkninger. Folk ordner og styrer mer enn jeg egentlig vil for at det skal bli bra, og nettopp derfor går jeg stille i dørene med allergiene mine også. Jeg vil håndtere det selv, og vil ikke at det skal begrense andre. Det er min plage, og ikke syns jeg det er så himla vanskelig å tilrettelegge for dem heller. Mange i min familie og omgangskrets gjør det på samme viset, og det gjør det enkelt og fint å være sammen, det koster lite å tilpasse seg på en smidig måte. I tillegg blir stemningen tusen ganger bedre enn når man bjeffer for hver lort en ser.

Da jr gikk på barneskolen gikk han sammen med en gutt som først - i følge sin mor - kunne dø av gluten, dø av laktose, han fikk barneleddgikt og måtte ta taxi, han kunne dø av nøtter etc, alt i følge hans mor. Han ble byens mest ensomme gutt, for ingen turte tilslutt å ta på seg ansvaret for å ha han i hus, hverken unger eller voksne. Det var et himla styr hver gang, med telefoner i ettertid om hvorvidt "han hadde vært i samme rom som brødfjøla, for nå var han så slapp at de måtte nok til legevakten med gutten". Jesus - stakkar gutt. For et halvt år siden traff jeg han i byen. Han kom springende over gata med en kroneis i hånden (både laktose og gluten der altså...), og var sprell levende. Jeg tenkte: "Om ikke mor til den gutten hadde overdramatisert rundt den gutten hadde han sikkert løpt over gata sammen med jr og de andre guttene nå".

Med det sagt: Jeg tilpassser meg folk som har alvorlige plager, men i dag virker det som annenhver person er plaget med ett eller annet de selv opplever som veldig dramatisk. Vi måler, tester, kjenner etter om vi har vondt et sted, vi føler oss slitne og utmattet og kan knapt bevege oss. Jeg tror det har gått for langt, og jeg tror ikke alle er så plaget som de liker å si, og for de som virkelig er plaget spiller en parfymefri dag, en shopoholikers dag, en turn-off-the-light-dag ingen som helst rolle. Hver og en må finne grensene for egen plage, og kommunisere ved behov til de som er i ens nærhet. Kommer en av mine kollegaer og forteller at h*n ikke tåler min Victor & Rolf så slutter jeg på dagen - akkurat som vi gjorde med appelsin da en av våre kollegaer viste seg å få utslett i berøring av saften fra skallet.

Problemet med parfyme og sensitivitet for dette, er at det er mye vanskeligere å gjøre dette bare til et problem for den det gjelder. Hvordan skal en som ikke tåler parfyme og blir veldig syk av dette verne seg selv. Jo de må fjerne seg, og det betyr fornærede mennesker. Ingen liker å få høre at andre blir syke av det de bruker på kroppen eller i håret.

Det finnes ingen pille, allergimedisn virker ikke på sensitivitet. Hele rommet/huset blir utilgjengelig for den det gjelder.

Jeg kan garantere deg at det blir forventet at den syke skal stille opp i selskaper, hjelpe venner, familie osv, og ikke klage på at de blir syke av parfymen. Så hva skal de gjøre da?

Ikke orker de å være i et miljø som er giftig for dem og gjør dem syke, og prøvde de å fortelle at de blir syke og ikke orker dette, mener mange at de forlanger for mye og er kravstore. Hva skal de egentlig gjøre?

Noen sier, skal du være sammen med meg, må du kutte parfyme. Mange opplver at alt og alle forsvinner.

Det jeg prøver å få frem, det er ikke et valg for de som er hardest berørt. Og unasett om de velger å si ifra, trekke seg vekk eller på annen måte beskytte seg selv blir det feil i andres øyne.

Anonymous poster hash: bc7fe...5cf

Fortsetter under...

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

25

• tonie

5

• stjernestøv

4

• Kayia

4

Mest aktive i denne tråden

Ok, du tenker som jeg gjorde før jeg fikk dette litt nært innpå. Når det kommer til parfymeallergi, eller sensitivitet så finnes det ingen pille som hjelper.

Plagene varierer selvfølgelig, og noen klarer å leve med dem og sammen med andre parfymerte mennesker.

Noen, har det så tøft at de rett og slett ikke orker å utsette seg for dette. De blir så syke av hodepine, kvalme, såre slimhinner osv at det ikke er viljen det står på.

Disse menneskene har det veldig tøft, de blir syke av selv små mengder og er avhengig av at de rundt dem tar hensyn. Jeg tror vel gleden ved et besøk hadde blitt borte for alle hvis det betydde tre dager med oppkast og migrene. ( og jeg overdriver ikke, slik er det for noen) etterpå.

Eller et hardt astma anafll eller lignende.

Det finnes mennesker som lever helt isolert, og har mistet kontakt med selv nær familie.

Jeg mener ikke at hele verden skal ta hensyn til disse menneskene, og jeg tror heller ikke det er mulig.

Men jeg synes at steder som jeg tidligere har nevnt, der mennesker er tvunget til oppholde seg bør være et miljø som ikke gjør dem syke.

Så kan vi diskutere om disse barna skal ha undervisning i egne rom, ha egne parfymefrie legekontor, pleiere osv. Men greia er at det ikke blir tilrettellagt for denne gruppen i det hele tatt.

Og jeg synes denne gruppen møter mye motvilje.

Men det er jo slik, før man selv har følt det på kroppen, eller får barn, eller annen nær familie som er berørt, så er det lett å mene at de er for kravstore osv.

De ferreste av disse menneskene er født med denne lidelsen, men er et resultat av den stadig økende bruken av kjemiklaier. For det er ikke duften folk reagerer på, men kjemikaliene som brukes i parfymen. Denne er skadelig for alle, det er ikke uten grunn av alt til små barn er parfymefritt.

Nei, svært få er født med dette, og alle kan utvikle dette før eller siden. Og for de menneskene som blir så syke at de ikke orker å oppholde seg sammen med andre, så venter et isolert og ensomt liv. Og frem for alt venter det et liv hvor de blir sett på som utskudd, og mange ganger møter de sårende ord fra andre.

En mor jeg kjenner som er en utrolig flott og flink mor, men er sensitiv mot parfyme, fikk høre at hun var en dårlig mor og ikke burde hatt barn siden ungene hennes ble tvunget til å bruke parfymefrie produkter. Slikt er sårende.

Men jeg har også en gang i tiden ment mye om mangt, før jeg riktig satt meg inn i hva det handlet om. Og ingen kjenner vel andre før de har gått en mil i deres sko. Og slik er det vel.

Og den ene parfymefrie dagen hjelper fordi...?

Les forøvrig mitt siste avsnitt om igjen.

AnonymBruker

Og den ene parfymefrie dagen hjelper fordi...?

Les forøvrig mitt siste avsnitt om igjen.

Neida, den ene dagen hjelper ikke for de det gjelder. Poenget med slike dager er bare å gi denne saken ekstra opperksomhet i media. Organiasjonene arbeider mot slike dager, i fjor tror jeg de var rundt på sykehusene og delte ut brosjyrer og informerte.

Jeg leste det siste avsnittet ditt :-)  (y)

AnonymBruker

Nå er det jo ikke kun kjemikaliene i parfymene som skaper flere og flere allergikere.

Jeg har mine tanker om sammensatte årsaker:

1. Vi er renere, vasker oss "hele tiden", vasker hus "hele tiden", og omgir oss mindre med nyttige bakterier, slik at bakterier og annet som gjør oss syke lettere får slippe til. Immunforsvaret blir mindre motstandsdyktig.

2. Vaskemidlene vi bruker i dag er stort sett fysj og føy, både til klær og til husvask. I kosmetikk (inkludert parfyme) brukes ingredienser som både tuller med hormonene og dreper bakterier.

3. Forurensningen målt i Oslo i fjor var så høy at ESA truet med rettssak: http://www.nrk.no/norge/bryter-eos-regler-om-forurensning-1.11381791

4. Vi sprøyter naturen med gift som aldri før, og spiser giften etterpå. Jeg har en følelse av at ikke bare giften er skadelig, igjen får ikke immunforsvaret nok naturlige bakterier å jobbe med for å bli sterkere. 

Det er sikkert andre faktorer også, og det er ikke sikkert alt dette er riktig, men bruk gjerne google og les litt om de forskjellige punktene. 

Minner om at mennesker har brukt godlukt "alltid", selv om parfymeindustrien slik vi kjenner den i dag ikke er gammel. Har noen av dere allergikere som "syter og klager" over alle andres ubetenksomhet, og ofte møter uvilje tilbake, tenkt noe over hvordan dere fremstiller dere som ofre (og at de fleste reagerer negativt på "ofre")? 

Hva med å sette seg litt inn i hvorfor vi har så sykt mange allergikere i dag i forhold til bare for noen få år siden, og jobbe litt (eller ihvertfall være bevisst) mot årsakene. Mange mennesker har mye mer godvilje til overs for folk som bidrar litt selv, engasjerer seg i en sak, og bruker det som ett argument når man forteller om hvorfor parfyme er ikke så bra (eller kanskje helst hvorfor det er så bra med økologisk parfyme fremfor vanlig, kanskje ikke folk har hørt om det en gang, eller grønnsåpe og naturlige vaskemidler fremfor kjemiske vaskemidler, eller økologisk fremfor sprøytet mat osv.), istedenfor å sitte på rumpa og peke på folk som bruker parfyme og angripe med å si "du er dum, du gjør meg syk". Det er noe med å få frem det positive i folk, og folk som føler seg angrepet blir ikke særlig positive.

Jeg forsøker å være bevisst på å ta hensyn til mine medborgere, jeg tar for eksempel ikke på meg parfyme om jeg skal på kino, eller oppholde meg i ett rom med mange ukjente mennesker, og jeg har aldri på meg mer enn en sprut, og tester parfymen hjemme før jeg tar den på når jeg skal ut. Jeg strør ikke nøtter på kaka til en jeg vet er allergisk, og jeg kjøper ikke julestjerner da jeg alltid har besøk i jula av en med allergi for det. Om det skal komme noen med pelsallergi til meg, opplyser jeg om at jeg har dyr, så får de selv ta ansvar for forholdsregler rundt det, som regel har vi funnet en løsning.

Det handler ikke så mye om å være negativ til å ville tilpasse seg eller til folk med allergi, men om å være negativ til å bli stemplet som hensynsløs dersom man skulle komme i skade for å plage noen med (u)vanene sine, og om at folk føler uvilje mot det som fremstår som syting (selv om plagene er reelle).

Anonymous poster hash: 26ffe...854

Annonse

AnonymBruker

Nå er det jo ikke kun kjemikaliene i parfymene som skaper flere og flere allergikere.

Jeg har mine tanker om sammensatte årsaker:

1. Vi er renere, vasker oss "hele tiden", vasker hus "hele tiden", og omgir oss mindre med nyttige bakterier, slik at bakterier og annet som gjør oss syke lettere får slippe til. Immunforsvaret blir mindre motstandsdyktig.

2. Vaskemidlene vi bruker i dag er stort sett fysj og føy, både til klær og til husvask. I kosmetikk (inkludert parfyme) brukes ingredienser som både tuller med hormonene og dreper bakterier.

3. Forurensningen målt i Oslo i fjor var så høy at ESA truet med rettssak: http://www.nrk.no/norge/bryter-eos-regler-om-forurensning-1.11381791

4. Vi sprøyter naturen med gift som aldri før, og spiser giften etterpå. Jeg har en følelse av at ikke bare giften er skadelig, igjen får ikke immunforsvaret nok naturlige bakterier å jobbe med for å bli sterkere. 

Det er sikkert andre faktorer også, og det er ikke sikkert alt dette er riktig, men bruk gjerne google og les litt om de forskjellige punktene. 

Minner om at mennesker har brukt godlukt "alltid", selv om parfymeindustrien slik vi kjenner den i dag ikke er gammel. Har noen av dere allergikere som "syter og klager" over alle andres ubetenksomhet, og ofte møter uvilje tilbake, tenkt noe over hvordan dere fremstiller dere som ofre (og at de fleste reagerer negativt på "ofre")? 

Hva med å sette seg litt inn i hvorfor vi har så sykt mange allergikere i dag i forhold til bare for noen få år siden, og jobbe litt (eller ihvertfall være bevisst) mot årsakene. Mange mennesker har mye mer godvilje til overs for folk som bidrar litt selv, engasjerer seg i en sak, og bruker det som ett argument når man forteller om hvorfor parfyme er ikke så bra (eller kanskje helst hvorfor det er så bra med økologisk parfyme fremfor vanlig, kanskje ikke folk har hørt om det en gang, eller grønnsåpe og naturlige vaskemidler fremfor kjemiske vaskemidler, eller økologisk fremfor sprøytet mat osv.), istedenfor å sitte på rumpa og peke på folk som bruker parfyme og angripe med å si "du er dum, du gjør meg syk". Det er noe med å få frem det positive i folk, og folk som føler seg angrepet blir ikke særlig positive.

Jeg forsøker å være bevisst på å ta hensyn til mine medborgere, jeg tar for eksempel ikke på meg parfyme om jeg skal på kino, eller oppholde meg i ett rom med mange ukjente mennesker, og jeg har aldri på meg mer enn en sprut, og tester parfymen hjemme før jeg tar den på når jeg skal ut. Jeg strør ikke nøtter på kaka til en jeg vet er allergisk, og jeg kjøper ikke julestjerner da jeg alltid har besøk i jula av en med allergi for det. Om det skal komme noen med pelsallergi til meg, opplyser jeg om at jeg har dyr, så får de selv ta ansvar for forholdsregler rundt det, som regel har vi funnet en løsning.

Det handler ikke så mye om å være negativ til å ville tilpasse seg eller til folk med allergi, men om å være negativ til å bli stemplet som hensynsløs dersom man skulle komme i skade for å plage noen med (u)vanene sine, og om at folk føler uvilje mot det som fremstår som syting (selv om plagene er reelle).

Anonymous poster hash: 26ffe...854

Nyttig informasjon er alltid bra. Men jeg forstår ikke hvor du tar det i fra at allergikere sitter på rompa og sier, du gjør meg syk, du er dum. Jeg har til dags dato ikke møtt noen som har sagt noe slikt. Og ikke synes jeg de gjør seg til noe offer heller. De jeg har møtt har informert meg på en saklig og høflig måte. Hvor er alle disse som syter og klager, dette er ikke min erfaring.

Men det jeg har observert, er at det nok er lettere å ha en allergi folk forstår. Ingen tar med seg en hund til en med pelsallergi. Ingen serverer heller en kake med egg i til noen som ikke tåler det.

Disse reglene gjelder veldig ofte ikke ved parfyme, det ser ut til at de fleste mener at det må de berørte finne seg i, uten å klage. Jeg tror at det blir en følelsemessig konflikt hos de det gjelder. Tenk deg å bli rammet, og de rundt deg bruker produkter som gjør deg syk. Du orker ikke å plages og enten trekker deg unna, noe du ikke ønsker, fordi du er glad i dem. Du ønsker kontakt, en du trenger også å få lov til å holde deg frisk. Sier du noe, blir du straks denne syteren og klageren.

Jeg kan fortelle deg at veldig mange velger ikke å ta hensyn  selv om de er klar over at det plager den berørte, men alikevel forventer de at de berørte ikke skal si noe. Og veldig mange lider også i det stille. Ingen ønsker å bli stemplet som syter og klager, ingen ønsker å være til bryderi for andre.

Uansett hva en sensitiv velger å gjøre blir det feil for noen. Tenk deg å få besøk av en parfymert, når du ikke tåler det. Igjen og igjen. Du har informert mange ganger. Alikevel forstår de det ikke, eller velger å ikke ta det på alvor. Sier du noe, blir de fornærmet, mange tar det som person angrep hvis du sier du ikke tåler et produkt.

Trekker du deg vekk, blir de også fornærmet. Hva skal disse egentlig gjøre?

Jeg hørte en bestemor si, det er ikke noe hyggelig å besøke datter og barnebarn, det blir så dårlig stemning når de bare enten bare snakker om parfyme, eller astmaanfallet parfymen min fremkaller.

Altså valgte datteren å skjerme barnet  naturlig nok og barnet måtte da oppholde seg på rommet så lenge hun var der. Istedet for å forstå, tok bestemoren dette som en avvisning og synes det var dårlig stemning.

Hvordan hadde du opplevd det hvis hjemmet ditt ble innvadert av det du var allergisk i mot, uke ut og uke inn? Selv om du hadde infomert gang på gang. Og i stedet for å ta til seg dette, ble et hvert forsøk du gjorde, til syting og klaging.

Å forvente at en som ikke tåler parfyme skal oppholde seg i et miljø som er plagsomt for dem, er som på forvente at noen med egge allergi skal spise kaken med egg, av høflighet ovenfor den som har bakt den.

Jeg synes iallfall synd på disse menneskene. Sytere og klagere finnes over alt i alle grupper av samfunnet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...