Gå til innhold

Krever statlige regler for hva matpakker kan inneholde

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Leder Jørgen Foss reagerer på helsesøstre og rektorers beskrivelser av hva barn i Oslo har med seg i matpakken:

Mens noen har avanserte matpakker med mye frukt og grønt, har andre hamburgere, fritert kylling og pannekaker med sukker.

- Jeg synes det er fryktelig trist, men samtidig er jeg ikke overrasket. Fokuset på sunn og næringsrik mat er så å si ikke-eksisterende i den norske skole, sier Foss.

Han ønsker at det lages en mal for hva foreldre skal kunne sende med barna til skolen.

Er dette virkelig nødvendig? Skal vi ha regler for hva barna skal spise hjemme også? Kanskje et eget matpoliti som kommer på uanmeldte besøk for å sjekke hjemmemenyen?

Anonymous poster hash: 2e42e...bc9

Fortsetter under...

AnonymBruker

En _mal_ høres jo smart ut. Det er ikke sikkert alle tenker så mye over hva de fôrer ungene med.

Tror ikke foreldrne som sender pannekaker m sukker i matpakken gidder å try seg om en _mal_.

Anonymous poster hash: f2842...475

Annonse

Arnold Stallone

Grunnskolemåltider, det er det vi trenger. Sånn som Sverige og Finland har.

Enig! Tenk på alle arbeidsplassene dette ville skape. Tilberede kantinemat krever dessuten ikke utdannelse, så mange "arbeidsløse" vil kunne ansettes, uten utgift med å utdanne folk (én ansvarlig kokk burde kanskje være lurt, dog).

AnonymBruker

Enig! Tenk på alle arbeidsplassene dette ville skape. Tilberede kantinemat krever dessuten ikke utdannelse, så mange "arbeidsløse" vil kunne ansettes, uten utgift med å utdanne folk (én ansvarlig kokk burde kanskje være lurt, dog).

Hvordan skal dette finansieres? I tillegg kommer bygging av kantiner som langt fra alle skoler har.

Arnold Stallone

Hvordan skal dette finansieres? I tillegg kommer bygging av kantiner som langt fra alle skoler har.

Det er ikke stort dyrere å ha noen på trygd enn å lønne de i en kantinejobb. Ang. det materielle er det jo bare å nekte folk en personlig formue over 100 mill. Det hadde blitt ganske mye penger.

Annonse

AnonymBruker

Det er ikke stort dyrere å ha noen på trygd enn å lønne de i en kantinejobb. Ang. det materielle er det jo bare å nekte folk en personlig formue over 100 mill. Det hadde blitt ganske mye penger.

Du trenger å lese deg litt opp på samfunnsøkonomi. Her er det store huller i kunnskapen.

Hvor skal pengene tas fra? Sykehus, eldreomsorg, uhjelp? Eller vil du øke skattene?

Du valgte nå ut de mest sårbare gruppene. Det er sikkert mye det kan kuttes i uten at vi lider så voldsomt av det(selv om det blir ramaskrik, men det gjør det jo uansett når man tar noe fra dette steinrike folket), og det burde vært mulig å skape arbeidsplasser til en hel del av de mange uføre som vil jobbe men ikke får jobb. Jeg vet ikke hvor mye det ville kostet oss, men når våre naboland har fått det til kan vi også hvis vi bestemmer oss for det.

AnonymBruker

Du valgte nå ut de mest sårbare gruppene. Det er sikkert mye det kan kuttes i uten at vi lider så voldsomt av det(selv om det blir ramaskrik, men det gjør det jo uansett når man tar noe fra dette steinrike folket), og det burde vært mulig å skape arbeidsplasser til en hel del av de mange uføre som vil jobbe men ikke får jobb. Jeg vet ikke hvor mye det ville kostet oss, men når våre naboland har fått det til kan vi også hvis vi bestemmer oss for det.

Det skulle ikke være lov å komme med slike forslag før man har en klar finansieringsplan.

AnonymBruker

Og det er en smule hyklerisk å forvente at andre skal betale gildet. Hva med å si: "Jeg betaler gjerne mer skatt for å finansiere dette!"?

Arnold Stallone

Typisk dere sosialister at dere forventer at det er andre som skal betale for morroa.

Jeg ser ingen dilemma med å gjøre det mindre lønnsomt å utnytte systemene med spekulasjoner og hensynsløshet.

Endret av Arnold Stallone

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...