Gå til innhold

Har du en hemmelighet?

Anbefalte innlegg

Madelenemie

Romfolket?

Hei!

Jeg tenkte på det, men så tenkte jeg videre at vi leder da ikke romfolket engang til vannet, dvs vi gir dem ikke en gang en flaske vann, og da forstod jeg ikke sammenligningen.

De med slike holdninger hjelper ikke engang andre til å få hjelp heller,

da blir det feil å skrive om å, "lede til vannkilden" ,men må klare drikke selv osv...

Endret av Madelenemie

Fortsetter under...

• Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

26

• DexterMorgan

16

• Madelenemie

9

• Nord og ned

7

Hei!

Jeg tenkte på det, men så tenkte jeg videre at vi leder da ikke romfolket engang til vannet, dvs vi gir dem ikke en gang en flaske vann, og da forstod jeg ikke sammenligningen.

De med slike holdninger hjelper ikke engang andre til å få hjelp heller,

da blir det feil å skrive om å, "lede til vannkilden" ,men må klare drikke selv osv...

Åjo - det har vært gjort mange, mange forsøk på å hjelpe romfolk opp gjennom årene, men ingen av dem har romfolket selv klart å ta vare på slik at det har fungert. Ingen.

Hei!

Ok da mer konkret.

Hvem har du hjulpet av romfolk?

Ikke jeg personlig, men den norske stat har gjennom årtier prøvd å hjelpe romfolk uten å lykkes. Jeg har ingen lenker, men det har vært lenket til tidligere prosjekter her inne i tråder som dette tidligere.

Jeg alene kan ikke hjelpe alle, men jeg kan hjelpe noen og har gjort mine valg på hvor jeg vil bruke mine penger. Og valget har altså falt på et bestemt jentebarn i India, barn i verden generelt der det trengs via Unicef (kjøper også julegaver fra Unicef / Røde Kors o.l.) og jeg plukker ut enkelt-mennesker jeg hjelper via kiva.org som sagt.

AnonymBruker

Ikke jeg personlig, men den norske stat har gjennom årtier prøvd å hjelpe romfolk uten å lykkes. Jeg har ingen lenker, men det har vært lenket til tidligere prosjekter her inne i tråder som dette tidligere.

Fra aftenposten:

- Mislykket sigøynersatsing

Norske myndigheter brukte mellom 600 og 800 millioner kroner på særomsorg for landets 345 sigøynere i løpet av 20 år.

I dag vet ikke myndighetene hvor de norske sigøynerne befinner seg, hvor mange de er eller hva gjør. Bare to sigøynere har noensinne avlagt grunnskoleeksamen i Norge, melder Dagbladet.

- Politikken var fullstendig mislykket. Stortingets forutsetning var at sigøynerne både skulle integreres i det norske samfunnet og beholde sin egenart og kultur. De to forutsetningene var umulige å forene. Jeg vil påstå at de hundrevis av millioner kronene overhodet ikke ga resultater, sier Johannessen.

De fleste av Oslos nærmere 40 sigøynerboliger er i dag tomme, ødelagt, jevnet med jorden eller solgt. Ingen har kartlagt hvor sigøynerne ble av. 

Anonymous poster hash: f6970...99d

Annonse

Madelenemie

Jeg alene kan ikke hjelpe alle, men jeg kan hjelpe noen og har gjort mine valg på hvor jeg vil bruke mine penger. Og valget har altså falt på et bestemt jentebarn i India, barn i verden generelt der det trengs via Unicef (kjøper også julegaver fra Unicef / Røde Kors o.l.) og jeg plukker ut enkelt-mennesker jeg hjelper via kiva.org som sagt.

Hei!

Jeg har noen tanker om at de vi som nordmenn ikke har hjerte for, tviler jeg på at stat og andre nordmenn hjelper.:-)

Men har ikke tid å utdype det nå.

Men flott jeg hjelper selv jenter i India, hvis du vil ha link kjenner jeg en indisk dame som driver et fantastisk arbeide inn mot prostitisjons miljøene i India. Arbeidet er spennende og jeg håper selv, om noen år, å reise ned for å snakke med henne, og evt bidra selv.

Jeg kan ikke ha små barn når jeg reiser da arbeidet er farlig, det er farlig å bevege seg inn i prostitusjonsområdene, pga av mafia, kriminalitet og at miljøet er innfiltrert og også blir beskyttet av politiske krefter og et korupt politi.

Jeg er GLAD for alle som ser jentenes, speiselt jenters fortvilte situasjon i verden.

Ofte tenker jeg når man ser fra arabiske land, man ser barn leke ute, men hvor er jentene?

De er inne og vasker, koker mat, og gjør annet husarbeide, de blir opplært fra de er små til å sette egne behov tilside.

Vi i vesten svikter jenter ved å ikke spørre og konfrontere andre land med deres ukultur, hvorfor leker ikke jenter? hvor er jentene? Hva gjør jentene nå? Hvor tidlig starter deres arbeidsdag? osv...

Det er viktig å tenke på, se på, diskutere og få frem.

Mange prosjekter er rett og slett så langt fra å hjelpe at de aldri burde bli fremsatt.

Nettopp. Svært mange prosjekt har vært temmelig moralske, og har dessuten innebært forsøk på disiplinering. Jeg finnes ikke overrasket over at de ikke har gitt resultat.

AnonymBruker

Nettopp. Svært mange prosjekt har vært temmelig moralske, og har dessuten innebært forsøk på disiplinering. Jeg finnes ikke overrasket over at de ikke har gitt resultat.

SÅ lenge romfolket tviholder på ukulturen sin kommer aldri til å oppnå "resultater". Hvis de ønsker å så utenfor samfunnet må de gjerne det, men da kan de heller ikke regne med å få hjelp.

Anonymous poster hash: f6970...99d

Den "sigøynersatsingen" som omtales ovenfor her, handlet i stor grad om å få reisende romfolk som bodde i Norge en del av året, til å bli fastboende A4-nordmenn. Det var selvfølgelig mislykket. Vi tenker annerledes om slike "tiltak" i dag, ref. f.eks. tilbudet til den samiske delen av befolkningen i tidligere tider.

Noe av den "hjelpen" de fikk, var nok like provoserende for dem som hvis vi hadde blitt presset til å bo i campingvogn og aldri bli lenger enn tre netter på samme sted.

Flesteparten av de som tigger her nå, er ikke reisende i samme forstand. De har et slags hjem i Romania eller et annet land øst i Europa, mange har også størsteparten av familien der mens de er "på jobb" i Skandinavia. Det er ikke like aktuelt å skaffe dem boliger, skoleplass og andre tilbud, som det var i Sigøynerkontorets tid. Det er også helt andre regler som gjelder for reiser over landegrensene, arbeid i utlandet osv., enn det var den gangen.

Mye av skepsisen deres til våre regler og forbud og samfunnsliv generelt, kommer nok av at de gjennom generasjoner har lært at det alltid er negative unntak for dem, uansett. Når det gjelder f.eks. det naturlige spørsmålet om hvorfor de ikke sender barna på skolen (og da mener jeg ikke mens de er noen uker i Norge, men der de bor med familien), er det nok fordi de med svært god grunn frykter at det handler om ressursløse spesialskoler der de uansett ikke lærer noe, eller et skalkeskjul for å ta barna fra dem.

http://www.dagbladet.no/2010/07/21/magasinet/romanifolk/diskriminering/folkemord/historie/12624928/

Jeg forsøker ikke å bli den nye Sør, men å rydde litt opp i debatten. Det er ikke sånn at alle de millionene "sigøyneromsorgen" brukte, gikk til folk som satt på gata.

Annonse

AnonymBruker

Den "sigøynersatsingen" som omtales ovenfor her, handlet i stor grad om å få reisende romfolk som bodde i Norge en del av året, til å bli fastboende A4-nordmenn. Det var selvfølgelig mislykket. Vi tenker annerledes om slike "tiltak" i dag, ref. f.eks. tilbudet til den samiske delen av befolkningen i tidligere tider.

Noe av den "hjelpen" de fikk, var nok like provoserende for dem som hvis vi hadde blitt presset til å bo i campingvogn og aldri bli lenger enn tre netter på samme sted.

Flesteparten av de som tigger her nå, er ikke reisende i samme forstand. De har et slags hjem i Romania eller et annet land øst i Europa, mange har også størsteparten av familien der mens de er "på jobb" i Skandinavia. Det er ikke like aktuelt å skaffe dem boliger, skoleplass og andre tilbud, som det var i Sigøynerkontorets tid. Det er også helt andre regler som gjelder for reiser over landegrensene, arbeid i utlandet osv., enn det var den gangen.

Mye av skepsisen deres til våre regler og forbud og samfunnsliv generelt, kommer nok av at de gjennom generasjoner har lært at det alltid er negative unntak for dem, uansett. Når det gjelder f.eks. det naturlige spørsmålet om hvorfor de ikke sender barna på skolen (og da mener jeg ikke mens de er noen uker i Norge, men der de bor med familien), er det nok fordi de med svært god grunn frykter at det handler om ressursløse spesialskoler der de uansett ikke lærer noe, eller et skalkeskjul for å ta barna fra dem.

http://www.dagbladet.no/2010/07/21/magasinet/romanifolk/diskriminering/folkemord/historie/12624928/

Jeg forsøker ikke å bli den nye Sør, men å rydde litt opp i debatten. Det er ikke sånn at alle de millionene "sigøyneromsorgen" brukte, gikk til folk som satt på gata.

Du er ingen ny Sør; her er ingen kverulering eller uenighet for uenighetens egen skyld.

Jeg tror du har rett. Romfolk/sigøynere har en så spesiell kultur, at det er vanskelig å gjøre noe som er til gavn for dem. Og i tillegg har man deres angst for å møte trakassering kamuflert som hjelpetiltak.

Anonymous poster hash: d3543...c6b

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...