Gå til innhold

Politiet: – Husk helligdagsfreden!

Anbefalte innlegg

påskelilje

Jeg synes det er bra at vi har et forbud mot støy på helligdager. Veldig ofte er det en eller annen i nærheten som ikke overholder dette, og det er støyforurensning med sirkelsag, kappsag eller gressklipper/kantklipper på en søndag eller en annen helligdag.

Når det er sagt, så hender det en sjelden gang at jeg klipper gresset på en søndag, dersom det bare har vært regn i uka, og det er meldt videre regn fra mandagen av - da må gresset klippes søndagen selv om den er hellig.

Vi var på hytta i helga, og der var det vidunderlig fredelig. Var en liten tur rundt et nes, og der var det jammen en hyttenabo som holdt på med noe bråk - tror det var kappsag - på søndagen. Rett ved sjøen, så lyden bærer langt. Heldigvis for oss nådde den ikke til oss. Vi har en annen hyttenabo som har radioen på veldig høyt ute HELE dagen (fra de står opp til de legger seg når de er på hytta). De var der forrige helg, og det var fryktelig slitsomt. Heldigvis var de ikke på hytta nå i pinsa.

Når det gjelder tøyvask ute på søndager, så er jeg (nok) gammeldags i mine meninger. Jeg liker ikke å ha tøy hengende ute på helligdager. Jeg kan ha det ute natt til søndag, og ta det inn om morgenen, eller henge det ut søndag kveld - men ikke la det henge hele søndagen. Det er ikke det at jeg ikke vasker tøy, for det gjør jeg omtrent hver eneste dag, uavhengig av hvilken dag det er, men jeg synes det er visuell støy og "stygt" å se på tøy på snora på en søndag.... ;-) Det er ikke sånn at jeg skuler stygt på folk som har tøy ute på søndagen, men jeg legger merke til det, og tenker kanskje "å ja, så de tenker ikke på at det er søndag de...." eller "Å ja, de bryr seg ikke om at det før i tida ikke var korrekt å henge ut tøy om søndagen"...

Fortsetter under...

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

10

• AnonymBruker

9

• morsan

6

• Kayia

4

Mest aktive i denne tråden

Jeg skjlnner virkelig ikke den voldsomme trangen til at alt mulig må vaskes så innmari grundig med høytrykksspyler. Det er jo UTE! Vanlig spyling, feiing og en sjelden gang skraping burde holde.

*går ned fra såpekassa*

Det er denne mosen på asfalten serru...

AnonymBruker

Jeg synes det er bra at vi har et forbud mot støy på helligdager. Veldig ofte er det en eller annen i nærheten som ikke overholder dette, og det er støyforurensning med sirkelsag, kappsag eller gressklipper/kantklipper på en søndag eller en annen helligdag.

Når det er sagt, så hender det en sjelden gang at jeg klipper gresset på en søndag, dersom det bare har vært regn i uka, og det er meldt videre regn fra mandagen av - da må gresset klippes søndagen selv om den er hellig.

Hva med oss ikke religiøse som ikke anser søndagen som "hellig", men som en helt vanlig dag?

Anonymous poster hash: 2bff8...701

Hva med oss ikke religiøse som ikke anser søndagen som "hellig", men som en helt vanlig dag?

Anonymous poster hash: 2bff8...701

Som det har fremgått i denne tråden setter mange pris på helgefreden selv om de ikke er religiøse.

Annonse

Ikke oss som jobber skift og likegjerne kan ha hviledag på tirsdag.

Nei noen jobber jo selvfølgelig, men nå tenkte jeg mer på hvordan dagen "framstår" for oss. Også mine sykepleiervenninner og de som jobber skift har et mentalt bilde av søndag som "hviledag", selv om mange mange av vaktene deres faller på søndag.

Madelenemie

http://www.tb.no/nyheter/politiet-husk-helligdagsfreden-1.8464633

Tidlig søndag morgen, 1. pinsedag, bruker Søndre Buskerud politidistrikt sin Twitter-profil til å minne folk på at det skal være rolig på helligdager som denne.

Minner borgerne på helligdagsfreden 1.pinsedag fra 00-24, ingen må forstyrre med utilbørlig larm.

Dermed er det bare å la helligdag være helligdag, og derfor la både gressklipper, kantklipper og motorsager hvile denne helgen.

Noen som vet om det er lov å kjøre bil i dag?

Hei!

Jeg glemte meg:-( i min iver og konfirmasjonsforberedelser.

Men etter en vennlig forespørsel om å ikke klippe gress fra nabo, beklaget jeg.

Fint når andre sier i fra når man glemmer seg istedet for å bli sure.

For min del en forglemmelse i et hektisk liv der hviledagene betyr hvile fra arbeide og samfunnsplikt, og da alt privat bør ordnes effektivt:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...