Gå til innhold

Hva skal til for å få karakter 6 i disse skarvle-tåpelige-dager?


Anbefalte innlegg

Madelenemie

Hei!

 

Det lurer jeg på?

 

Når en elev har ingen feil, men bare ikke er skravlete, så får vedkommende 5:-(

 

Jeg syns det er merkelig, at en elev, med god innsats får 5 i elle fag, og 6 kun!! i matematikk, fordi er for lite pratsom!!!!!!

 

Jeg er irritert og provosert, og har skrevet mail til rektor, og varslet at jeg sender brev til fylkesmannen, det blir nå neste uke innkalt til møte.

 

Skal et skoleflinkt barn ende opp med karekteren 5 i "alle" fag, fordi ikke bråker /er pratsom, når har ALT rett på prøver.

 

Det provoserer meg!

Endret av Madelenemie

Fortsetter under...

  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    10

  • mariaflyfly

    9

  • Kayia

    8

  • Madelenemie

    5

Mest aktive i denne tråden

Det kommer an på litt forskjellige ting. F.eks. om du og læreren som skal foreta vurderingen, har samme oppfatning av "pratsom" kontra "aktiv i timene".

Det er mange fag hvor det er både "lovlig" og nødvendig å evaluere ut fra både skriftlige prøver og det som skjer muntlig i timene.

En annen mor (og en annen lærer og et annet barn - tenkt tilfelle) ville kanskje lurt på hvorfor den som alltid gjør leksene og kan svare godt i timene, samarbeider utmerket med de andre elevene i prosjekter / grupper og har en fin arbeidsbok, likevel ikke får bra karakter, fordi læreren baserer den på bare de skriftlige prøvene under tidspress som eleven ikke mestrer like godt.

Madelenemie

Det kommer an på litt forskjellige ting. F.eks. om du og læreren som skal foreta vurderingen, har samme oppfatning av "pratsom" kontra "aktiv i timene".

Det er mange fag hvor det er både "lovlig" og nødvendig å evaluere ut fra både skriftlige prøver og det som skjer muntlig i timene.

En annen mor (og en annen lærer og et annet barn - tenkt tilfelle) ville kanskje lurt på hvorfor den som alltid gjør leksene og kan svare godt i timene, samarbeider utmerket med de andre elevene i prosjekter / grupper og har en fin arbeidsbok, likevel ikke får bra karakter, fordi læreren baserer den på bare de skriftlige prøvene under tidspress som eleven ikke mestrer like godt.

Hei!

 

Jeg mener fakta og teori bør utgjøre et fundament og en sunn basis.

 

Pratesyken får komme senere, man må ha et grunnlag for det man sier!

Endret av Madelenemie

Kan du gi meg noen argumenter jeg bør/kan bruke neste uke på møte?

(...) 

Jeg skal ha et møte med den terroristen før andre får det, og det blir et møte hun vil kjenne lenge på.

Sett deg i hvert fall inn i evalueringsreglene i fagene det gjelder. De skal foreligge skriftlig. Det er også faste regler for hvordan man klager på karakterer.

Jeg tror du gjør lurt i å bruke navnene på skolepersonalet, ikke økenavnene som elevene bruker på dem. Selv om de helt sikkert er klar over disse navnene, er det lite høflig / hyggelig at foreldrene starter en dialog med å bruke betegnelser som terrorist eller tulling eller noe sånt.

Annonse

Jeg skjønner at du er opprørt over dette, men ro deg ned! Du kan ikke på noen måte ringe skolens administrasjon og spørre etter en ansatt ved et idiotisk økenavn som elevene har satt på vedkommende, skrive mailer med store hylende bokstaver og oppføre deg på denne måten. Du blir tatt svært lite seriøst når du oppfører deg sånn, vær klar over det.

 

Og ja, det er helt vanlig å legge vekt på muntlig innsats i timene også, mine har på hver eneste foreldresamtale fått beskjed om at de godt kan være mer aktive muntlig i timene. Det handler jo ikke om å skravle, men om å rekke opp hånden og svare innimellom.

Hei!

 

Det lurer jeg på?

 

Når en elev har ingen feil, men bare ikke er skravlete, så får vedkommende 5:-(

 

Jeg syns det er merkelig, at en elev, med god innsats får 5 i elle fag, og 6 kun!! i matematikk, fordi er for lite pratsom!!!!!!

 

Det er bare slik det er. Muntlig deltagelse i timen teller på karakteren. Du kommer neppe noen vei med å klage. Og man får neppe bedre karakterer fordi man bråker...

AnonymBruker

Mange utvikler grunnlaget (forståelse av teori og fakta) gjennom å reflektere i diskusjon. Gjør du ikke det selv sammen med din psykolog?

Gode kommunikasjonsevner muntlig (og skriftlig) er viktig på samfunnsplan såvel som privat for de fleste. Ditt barn er kanskje ikke så pratsom, din nabos barn har kanskje dysleksi. De kan kanskje faget like godt begge to selv om de har forskjellige utfordringer, og kanskje ingen av de vil ha mulighet til å få 6 i alle fag, selv om det er ulike grunner til at de ikke når helt opp.

Anonymous poster hash: 6b91f...5cd

Madelenemie

Jeg skjønner at du er opprørt over dette, men ro deg ned! Du kan ikke på noen måte ringe skolens administrasjon og spørre etter en ansatt ved et idiotisk økenavn som elevene har satt på vedkommende, skrive mailer med store hylende bokstaver og oppføre deg på denne måten. Du blir tatt svært lite seriøst når du oppfører deg sånn, vær klar over det.

 

Og ja, det er helt vanlig å legge vekt på muntlig innsats i timene også, mine har på hver eneste foreldresamtale fått beskjed om at de godt kan være mer aktive muntlig i timene. Det handler jo ikke om å skravle, men om å rekke opp hånden og svare innimellom.

Hei!

 

Jeg skriver ikke mailer med store bostaver andre steder enn etter punktum, og etter punktum skal det være stor bokstav.

 

Men ja jeg kalte henne for det, alle barn, jeg kjenner kaller henne.

 

Det er forøvrig eyt godt navn, men "dessverre" er hun veeldig snill mot mine barn, og skikkelig ekkel uhyre mot andre, hun liker elever som er stille.

 

Så på den måten er hun jo til å forstå seg på, men jeg liker ikke forskjellsbehandlingen.

 

Feks får alle våre barn "gode "karakterer av henne, hvis 5 er ok??

 

Jeg tror ingen får 6, ikke noen jeg har hørt om/vet om, og nå er alle barna i det de kaller "nerdegjengen"..

 

De er ikke kule, men jobber relativt skikkelig med fagene, relativt skikkelig er relativt, for jeg syns de bruker mye tid, på fritid venner og gaming,

 

det er derfor litt rart å komme i konflikt med en lærer som liker barna, men saken er at jeg misliker at hun liker våre barn og er hatet av hele skolen, da er det noe fundamentalt galt!

Madelenemie

Joda, men du siterte også deg selv på "la oss kalle en terrorist for en terrorist". Denslags er det lurt å holde inni seg.

Hat fra elever mot lærere kommer ikke nødvendigvis av terror.

Hei!

 

Ok takk, skal holde det mer inni meg.

 

Mine barn hater henne ikke, jeg gjør det, mest fordi jeg har hørt barnas venner omtale henne som pest og noe annet...

 

og jeg tror det er en grunn for navnet.

Madelenemie

Det er bare slik det er. Muntlig deltagelse i timen teller på karakteren. Du kommer neppe noen vei med å klage. Og man får neppe bedre karakterer fordi man bråker...

Hei!

 

Ok

 

Så får vi se.

 

Jreg skal prøve å informere deg, bare jeg husker det, skal klage til Fylkesmannen, men skal vist vente til etter møte neste uke sa rektor nå.

 

Det er ok, privatskoler vil vist mindre enn andre skoler få klager mot seg.

 

 Jeg håper vi kommer en veil da:-)

Hei!

Jeg sa ikke terrorist:-)

Jeg er mer høflig.

Plag en voksen, og jeg er travel, plag et barn og du får problemer, jeg tåler ikke barneterrorister

Det kan neppe karakteriseres som plaging av et barn at vedkommende får fem og ikke seks i karakter. Hvis han har fått seks på stort sett alle skriftlige prøver og muntlige fremføringer, så har du grunnlag for å vurdere en klage.

Endret av Admin Doktoronline

Annonse

Muntlig deltakelse (ikke "prateyken" som du så respektløst kaller det) i timen er med i grunnlaget for fastsettelse av karakterer. Og hvis dine barn, som du sier, er stille og ikke deltar muntlig i timen, så er en 5 en veldig god karakter! Jeg synes du er hårreisende barnslig i denne tråden, og jeg håper virkelig ikke at noen gidder å ta deg på alvor når du turer fram på denne måten her!

Hei!

 

Det lurer jeg på?

 

Når en elev har ingen feil, men bare ikke er skravlete, så får vedkommende 5:-(

 

Jeg syns det er merkelig, at en elev, med god innsats får 5 i elle fag, og 6 kun!! i matematikk, fordi er for lite pratsom!!!!!!

 

Jeg er irritert og provosert, og har skrevet mail til rektor, og varslet at jeg sender brev til fylkesmannen, det blir nå neste uke innkalt til møte.

 

Skal et skoleflinkt barn ende opp med karekteren 5 i "alle" fag, fordi ikke bråker /er pratsom, når har ALT rett på prøver.

 

Det provoserer meg!

Muntligkarakteren settes på grunnlag av deltakelse og evne til å ressonere og argumentere, og dersom man ikke deltar i tilstrekkelig grad kan man heller ikke forvente å få 6. I skriftlig er det likedan. Om man kan noe, men glemmer eller ikke har tid til å skrive det ned, kan man ikke forvente å få 6. Karakterer settes jo på bakgrunn av det man viser at man kan, så dersom man bare plaprer og skravler får man altså ikke 6 i muntlig. Rekker man ikke alle oppgavene får man heller ikke 6 i matte.

 

Forøvrig syns jeg det er ufint å henvende seg til og omtale en voksen på den måten du gjør, uansett hvordan vedkommende er. Hva lærer du dine barn ved å bruke nedsettende kallenavn tror du?

Endret av Kayia
mariaflyfly

Hei!

 

Det lurer jeg på?

 

Når en elev har ingen feil, men bare ikke er skravlete, så får vedkommende 5:-(

 

Jeg syns det er merkelig, at en elev, med god innsats får 5 i elle fag, og 6 kun!! i matematikk, fordi er for lite pratsom!!!!!!

 

Jeg er irritert og provosert, og har skrevet mail til rektor, og varslet at jeg sender brev til fylkesmannen, det blir nå neste uke innkalt til møte.

 

Skal et skoleflinkt barn ende opp med karekteren 5 i "alle" fag, fordi ikke bråker /er pratsom, når har ALT rett på prøver.

 

Det provoserer meg!

 

Muntlige ferdigheter en av de fem grunnleggende ferdighetene som er gjennomgående for alle skolefag i følge læreplanen. Du kan lese mer om dette her, og også hva muntlige ferdigheter er definert som i forhold til matematikkfaget:

 

http://www.udir.no/Upload/larerplaner/lareplangrupper/RAMMEVERK_grf_2012.pdf?epslanguage=no

 

I tillegg er flere av kompetansemålene i læreplanen for matematikk lagt opp til å drøfte, gjøre greie for, diskutere, beskrive osv. Alt dette må eleven kunne både muntlig og skriftlig. Du kan lese om det her, jeg har linka til kompetansemålene for ungdomstrinnet: 

 

http://www.udir.no/kl06/MAT1-04/Kompetansemaal/?arst=98844765&kmsn=583858936

 

 

All den tid matematikk både er et muntlig og skriftlig fag, vil elever som ikke presterer muntlig ikke kunne oppnå høyeste karakter.

 

Jeg synes for øvrig du opptrer svært uklokt og respektløst i denne tråden. Kallenavn på lærere kan du holde for deg sjøl, særlig i og med at mange her inne vet hvilken skole dine barn går på. 

Muntlige ferdigheter en av de fem grunnleggende ferdighetene som er gjennomgående for alle skolefag i følge læreplanen. Du kan lese mer om dette her, og også hva muntlige ferdigheter er definert som i forhold til matematikkfaget:

 

http://www.udir.no/Upload/larerplaner/lareplangrupper/RAMMEVERK_grf_2012.pdf?epslanguage=no

 

I tillegg er flere av kompetansemålene i læreplanen for matematikk lagt opp til å drøfte, gjøre greie for, diskutere, beskrive osv. Alt dette må eleven kunne både muntlig og skriftlig. Du kan lese om det her, jeg har linka til kompetansemålene for ungdomstrinnet: 

 

http://www.udir.no/kl06/MAT1-04/Kompetansemaal/?arst=98844765&kmsn=583858936

 

 

All den tid matematikk både er et muntlig og skriftlig fag, vil elever som ikke presterer muntlig ikke kunne oppnå høyeste karakter.

 

Jeg synes for øvrig du opptrer svært uklokt og respektløst i denne tråden. Kallenavn på lærere kan du holde for deg sjøl, særlig i og med at mange her inne vet hvilken skole dine barn går på. 

Kremmt.... ungen har jo fått 6 i matte, så det ville vært en fordel om du ga info om andre fag.

mariaflyfly

Kremmt.... ungen har jo fått 6 i matte, så det ville vært en fordel om du ga info om andre fag.

Den første linken er til grunnleggende ferdigheter generelt. 

 

Jeg snakka om matematikkfaget fordi det var et fag trådstarter dro fram i et av de første innleggene.

Personen er faktisk navngitt. Tråden burde slettes.

Så vidt jeg forsto, så er hun dog kun angitt med fornavn. For øvrig er jeg enig i de kommentarene som har kommet om måten læreren er omtalt på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...