Gå til innhold

Hva skal til for å få karakter 6 i disse skarvle-tåpelige-dager?


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    10

  • mariaflyfly

    9

  • Kayia

    8

  • Madelenemie

    5

Mest aktive i denne tråden

Hei!

 

Det lurer jeg på?

 

Når en elev har ingen feil, men bare ikke er skravlete, så får vedkommende 5:-(

 

Jeg syns det er merkelig, at en elev, med god innsats får 5 i elle fag, og 6 kun!! i matematikk, fordi er for lite pratsom!!!!!!

 

Jeg er irritert og provosert, og har skrevet mail til rektor, og varslet at jeg sender brev til fylkesmannen, det blir nå neste uke innkalt til møte.

 

Skal et skoleflinkt barn ende opp med karekteren 5 i "alle" fag, fordi ikke bråker /er pratsom, når har ALT rett på prøver.

 

Det provoserer meg!

Det er muntlige kompetansemål i flere fag.

mariaflyfly

Det er muntlige kompetansemål i flere fag.

 

I alle fag.

I tillegg er fag som norsk og engelsk (egen muntlig karakter), RLE, samfunnsfag, naturfag og fremmedspråk først og fremst muntlige fag.

AnonymBruker

Hei!

 

Det lurer jeg på?

 

Når en elev har ingen feil, men bare ikke er skravlete, så får vedkommende 5:-(

 

Jeg syns det er merkelig, at en elev, med god innsats får 5 i elle fag, og 6 kun!! i matematikk, fordi er for lite pratsom!!!!!!

 

Jeg er irritert og provosert, og har skrevet mail til rektor, og varslet at jeg sender brev til fylkesmannen, det blir nå neste uke innkalt til møte.

 

Skal et skoleflinkt barn ende opp med karekteren 5 i "alle" fag, fordi ikke bråker /er pratsom, når har ALT rett på prøver.

 

Det provoserer meg!

Det er ikke nok "å kunne alt" for å få 6. Man må i tillegg vise dypere forståelse og kunne forklare konsekvens. Selvsagt skal det mye til for å få 6. Og ja, det hjelper at man kan prate for seg, det motsette trekker ned.

Anonymous poster hash: cfc81...89f

Annonse

DexterMorgan

Greia er det er noen folk som har sykdommer og derfor ikke kan kommunisere like bra som andre da bør mer fokus legges på skriftelige ting for dem. Du sier ikke til en stum person, du kan alt, men siden du ikke snakker i timen får du kun 5...

stjernestøv

Greia er det er noen folk som har sykdommer og derfor ikke kan kommunisere like bra som andre da bør mer fokus legges på skriftelige ting for dem. Du sier ikke til en stum person, du kan alt, men siden du ikke snakker i timen får du kun 5...

Det har du rett i.

AnonymBruker

Greia er det er noen folk som har sykdommer og derfor ikke kan kommunisere like bra som andre da bør mer fokus legges på skriftelige ting for dem. Du sier ikke til en stum person, du kan alt, men siden du ikke snakker i timen får du kun 5...

 

Du er inne på noe der. Gir for eksempel dysleksi karakterrabatt?

Anonymous poster hash: a66e7...e09

mariaflyfly

Greia er det er noen folk som har sykdommer og derfor ikke kan kommunisere like bra som andre da bør mer fokus legges på skriftelige ting for dem. Du sier ikke til en stum person, du kan alt, men siden du ikke snakker i timen får du kun 5...

 

Man har kompetansemålene og kriterer å forholde seg til.

 

Alle elever har krav på tilpassa opplæring, og det vil således være få lærere som ikke gidder legge til rette for at f.eks. en elev som stammer ikke trenger framføre foran klassen, men kan holde presentasjonen sin for læreren. På den måten får eleven prestert bedre enn hva h*n ville gjort i en klasseromssituasjon. 

 

Men man må fortsatt forholde seg til kompetansemål og kriterier. Det er ingen menneskerett å få høyeste karakter. Presterer du ikke på toppnivå, så ryker toppkarakteren. Så enkelt er det.

gamle_blakken

Man har kompetansemålene og kriterer å forholde seg til.

 

Alle elever har krav på tilpassa opplæring, og det vil således være få lærere som ikke gidder legge til rette for at f.eks. en elev som stammer ikke trenger framføre foran klassen, men kan holde presentasjonen sin for læreren. På den måten får eleven prestert bedre enn hva h*n ville gjort i en klasseromssituasjon. 

 

Men man må fortsatt forholde seg til kompetansemål og kriterier. Det er ingen menneskerett å få høyeste karakter. Presterer du ikke på toppnivå, så ryker toppkarakteren. Så enkelt er det.

 

Det er diskriminering.

mariaflyfly

Det er diskriminering.

 

Hvordan kan det være det?

Skolen har ansvar for å legge til rette for at den enkelte elev skal få opplæringen sin så tilpassa som mulig. alle lærere jeg kjenner strekker seg langt for å få til dette.

 

Men det er fortsatt ikke noen menneskerett å få toppkarakter! Det er heller ikke noen menneskerett å spille på Manchester United selv om man er god i fotball heller. 

gamle_blakken

Hvordan kan det være det?

Skolen har ansvar for å legge til rette for at den enkelte elev skal få opplæringen sin så tilpassa som mulig. alle lærere jeg kjenner strekker seg langt for å få til dette.

 

Men det er fortsatt ikke noen menneskerett å få toppkarakter! Det er heller ikke noen menneskerett å spille på Manchester United selv om man er god i fotball heller. 

 

Så en stum person skal nektes beste karakter selv om hun ligger på 100% skriftlig? Det er diskriminering uansett hvordan du vrir og vrenger på det.

Annonse

DexterMorgan

Jeg mener det bør være lov å bruke sunn fornuft selv om man er en lærer

 

Jeg mener at en stum person bør få 6er så lenge faktakunnskapen faktisk er på plass. Jeg er usikker på hva du mener er tilpassning for stumme personer. Er det windows text-to-voice presentasjoner?

 

Jeg mener det samme gjelder for folk med andre psykdommer som vanskeliggjør muntlige presentasjoner 

Endret av DexterMorgan
mariaflyfly

Så en stum person skal nektes beste karakter selv om hun ligger på 100% skriftlig? Det er diskriminering uansett hvordan du vrir og vrenger på det.

 

En stum person er et forferdelig dårlig eksempel da vedkommende enten ville snakka tegnspråk, hatt en eller annen form for fritak og hatt IOP.

 

For elever med Individuell OpplæringsPlan gjelder egne regler. Dette er elever som må ha tilpasninger som går utover ordinær tilpassa opplæring. De har krav på spesialundervisning etter Opplæringslovens § 5. Du kan lese om hvilke regler som gjelder for disse elevene her: http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61#KAPITTEL_6

mariaflyfly

Jeg mener det bør være lov å bruke sunn fornuft selv om man er en lærer

 

Jeg mener at en stum person bør få 6er så lenge faktakunnskapen faktisk er på plass. Jeg er usikker på hva du mener er tilpassning for stumme personer. Er det windows text-to-voice presentasjoner?

 

Jeg mener det samme gjelder for folk med andre psykdommer som vanskeliggjør muntlige presentasjoner 

 

Se mitt svar til gamle blakken om dette.

Jeg mener det bør være lov å bruke sunn fornuft selv om man er en lærer

 

Jeg mener at en stum person bør få 6er så lenge faktakunnskapen faktisk er på plass. Jeg er usikker på hva du mener er tilpassning for stumme personer. Er det windows text-to-voice presentasjoner?

 

Jeg mener det samme gjelder for folk med andre psykdommer som vanskeliggjør muntlige presentasjoner 

Så en stum persom skal kunne gå ut med et vitnemål der en framtidig arbeidsgiver kan forledes til å tro at vedkommende har formidable muntlige evner, selv om vedkommende ikke snakker?

AnonymBruker

Så en stum persom skal kunne gå ut med et vitnemål der en framtidig arbeidsgiver kan forledes til å tro at vedkommende har formidable muntlige evner, selv om vedkommende ikke snakker?

 

Karakterer er generelt ganske verdiløse for en fremtidig arbeidsgiver.

Anonymous poster hash: 27a0e...3ab

DexterMorgan

Så en stum persom skal kunne gå ut med et vitnemål der en framtidig arbeidsgiver kan forledes til å tro at vedkommende har formidable muntlige evner, selv om vedkommende ikke snakker?

 

Når man treffer en person merker man ganske fort om han kan snakke eller ikke. Enkelte kvinnfolk snakker non stop og vil kanskje ikke merke det men da får de skylde på seg selv

Det er viktig å ha gode muntlige evner når man kommer ut i jobb. Hvorfor skal ikke ungene trenes i og måles etter det? Det er da virkelig en meget nyttig evne å ha og vil ofte være avgjørende for hvordan man klarer seg i yrkeslivet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...