Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Madelenemie
Skrevet (endret)

Hei!

Jeg hadde ikke mine egne små i bånd, jeg gikk mye tur i skogen, og der trengte jeg ikke bånd.

Imidlertid før jeg fikk helt inngjerdet hage følte jeg stadig at å ha små barn, mellom 1 og 4 år løpende fritt var risikabelt. I vertfall når man ER barnepasser og barna skal komme levende og uskadet hjem.

Sist gang jeg passet et barn i en slik alder, der ord ikke blir hørt, bandt jeg barnet fast i en stol, inne, fordi ødela mye for meg, når vi gikk ut i Hagen og jeg skulle arbeide, lot jeg løpe fritt, fordi Hagen er sikret mot alle hull, og sprekker pga gnagere.

Jeg forstår ikke hva som er galt med å ha barn i bånd, løpestreng osv...

En venn , hun har Asperger, spurte meg om noen ting om barn, og jeg svarte logisk, men jeg forundres over at det å ha barn i bånd er så ille, de er jo ikke akkurat helt til å forstå seg på, sånn i starten.

http://www.aftenposten.no/familie-og-oppvekst/Ja_-hun-er-i-band_-kom-over-det-7601139.html#.U5r7C8sayK0

Endret av Madelenemie
Videoannonse
Annonse
  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

20

• AnonymBruker

14

• Kayia

8

• Mrs D

4

Skrevet

At folk har barn i bånd kan jeg forsåvidt forstå om man er på reise et sted der det kryr av folk, som en sikkerhet mot at barnet slipper hånda og blir borte i en folkemengde. Vet at dette blir anbefalt om man skal til storbyer med små barn f.eks.

Å binde et barn inne fordi "barnet ødelegger for meg" mener jeg er mishandling. Måten du legger det frem på er som om du snakker om en hund. Forkastelig.

AnonymBruker
Skrevet

Barn i bånd blir litt sånn Tårnfrid aktig.

Anonymous poster hash: 06a4f...324
Skrevet

Barn i bånd blir litt sånn Tårnfrid aktig.

Neida, Tårnfrid bar jo sønnen etter handtak, er da noe helt annet. Blir mer som en chihuahua i handveske ... :P

Skrevet

Jeg så artikkelen selv, og reagerte på psykologens uttalelser. Akkurat som om de som ser fordeler ved bruk av bæreseler i trafikken etc. ikke lar barna løpe fritt også.

Vi brukte litt sele selv da barna var små, på samme måte som hun i artikkelen. Husker f.eks. jeg hadde minstemann i bæresele og da var det ikke bare lett å passe på en toåring i trafikken.

Skrevet (endret)

Sist gang jeg passet et barn i en slik alder, der ord ikke blir hørt, bandt jeg barnet fast i en stol, inne, fordi ødela mye for meg, når vi gikk ut i Hagen og jeg skulle arbeide, lot jeg løpe fritt, fordi Hagen er sikret mot alle hull, og sprekker pga gnagere.

Jeg forstår ikke hva som er galt med å ha barn i bånd, løpestreng osv...

Jeg er en av dem som ikke har veldig sansen for barn i bånd selv, men vil ikke steile om andre bruker det med fornuft, dvs i en situasjon der det er fare for at barn forsvinner i en folkemengde. Faren med slike nyvinninger er at bruken eskalerer etterhvert som vi blir vant med å se fenomenet, og det tror jeg ikke er til det beste for barn i dette tilfellet.

Det du ellers sier reagerer jeg veldig på.

La oss ta det siste først. Personlig er jeg motstander av løpestreng fordi jeg mener barn i størst mulig grad har godt av og behov for å bevege seg fritt, både for å øve motorikk men også for å utforske (under et visst oppsyn) det de syns er spennende.

Det første du sier er jeg imidlertid helt mot. Man binder aldri fast et barn til en stol - aldri. Du må ikke si ja til å passe et barn om du ikke har tid/ timeplan til å passe barnet. Når noen spør om du vil passe barnet lurer de på om du vil være sammen med, aktivisere, snakke med, leke med og se etter barnet - ikke om du vil oppbevare det. Om du sier ja må du gjøre dette, og aldri binde det fast. 

Endret av Kayia
AnonymBruker
Skrevet

Sist gang jeg passet et barn i en slik alder, der ord ikke blir hørt, bandt jeg barnet fast i en stol, inne, fordi ødela mye for meg,

Gjorde du det med egne barn også?

Madelenemie
Skrevet (endret)

Jeg så artikkelen selv, og reagerte på psykologens uttalelser. Akkurat som om de som ser fordeler ved bruk av bæreseler i trafikken etc. ikke lar barna løpe fritt også.Vi brukte litt sele selv da barna var små, på samme måte som hun i artikkelen. Husker f.eks. jeg hadde minstemann i bæresele og da var det ikke bare lett å passe på en toåring i trafikken.

Hei!

Ja selv brukte jeg bæresjal slik indianerne gjør når jeg hadde baby, unntatt med ett av barna som ikke tåler kroppskontakt.

Men sele syns jeg er en sikkerhetsmekanisme, og jeg har problemer med å forstå reaksjonene.

Man skal jo leve og gjøre sine ting også selv når man får barn, hagearbeide stopper ikke, osv...

Jeg syns barnet jeg passet virket trygt nok, han spyttet eple og griset rundt seg i ca 2 m omkrets, det var " ok" fordi jeg kjenner den alderen, men jeg kunne ikke la han ødelegge mer, feks putter han fjernkontrollen i vasen med blomster, ødelegger/ krøller mine Newton vugger osv...

Jeg syns det gikk fint, etter litt protester satt han stille så jeg fikk ordnet mine ting. Jeg vasket opp griset etter han, smurte han inn med solkrem, kysset han, og tok han med meg ut:-) slapp han fri, og så han løpe avgårde.

Vissheten om at alt var trygt for trafikk, lot meg bare la han finne ut av ting, en gang rullet han ned en bakke:-) og en gang kom han med sprukket leppe, han hadde da gikk en huske et puff og fått denne i munnen, han gråt, men jeg har et skrin med godteri og plaster, og når barn ser det blir de mer opptatt med godterier de skal velge, og sånn at de glemmer sår og plaster og vondt, han ville ha sjokoladepenge med blått papir.

Endret av Madelenemie
Madelenemie
Skrevet (endret)

Jeg er en av dem som ikke har veldig sansen for barn i bånd selv, men vil ikke steile om andre bruker det med fornuft, dvs i en situasjon der det er fare for at barn forsvinner i en folkemengde. Faren med slike nyvinninger er at bruken eskalerer etterhvert som vi blir vant med å se fenomenet, og det tror jeg ikke er til det beste for barn i dette tilfellet.

La oss ta det siste først. Personlig er jeg motstander av løpestreng fordi jeg mener barn i størst mulig grad har godt av og behov for å bevege seg fritt, både for å øve motorikk men også for å utforske (under et visst oppsyn) det de syns er spennende.

Det første du sier er jeg imidlertid helt mot. Man binder aldri fast et barn til en stol - aldri. Du må ikke si ja til å passe et barn om du ikke har tid/ timeplan til å passe barnet. Når noen spør om du vil passe barnet lurer de på om du vil være sammen med, aktivisere, snakke med, leke med og se etter barnet - ikke om du vil oppbevare det. Om du sier ja må du gjøre dette, og aldri binde det fast.

Hei!

Hm

Ok da forstår jeg forskjellen, å passe , tenker jeg betyr, oppbevare.

Det var oppklarende, da kan jeg jo si ja til å oppbevare barnet, men nei til å aktivisere det.

Jeg liker ikke babystadiene og de periodene man ikke når inn med fornuft.

Men, det skrevet, jeg syns de er.

1) søte

2) morsomme

Jeg gjør når jeg er ferdig med mine ting noe hyggelig med dem.

Feks denne gangen kjøpte jeg bobleskum og fargeblyanter til kroppen, han badet i kanskje 1,5 timer, jeg hadde da fri, og satt og lo, fordi han var morsom, men altså det kan jeg ikke gjøre i 48 timer.etter badet satt han med meg i armkroken og så krim, han sovnet sånn, og sov i min seng hele natten. Ja han våknet en gang, jeg fortet meg lage varm melk også sov vi videre, han luktet godt, og hAdde søte og fine lyder.

Endret av Madelenemie
Madelenemie
Skrevet

Det første du sier er jeg imidlertid helt mot. Man binder aldri fast et barn til en stol - aldri. Du må ikke si ja til å passe et barn om du ikke har tid/ timeplan til å passe barnet. Når noen spør om du vil passe barnet lurer de på om du vil være sammen med, aktivisere, snakke med, leke med og se etter barnet - ikke om du vil oppbevare det. Om du sier ja må du gjøre dette, og aldri binde det fast.

Hei!

Og jeg sendte film til foreldrene fra badet, han var så rar, og ble mer og mer oppspilt vi spilte hverandre opp.

Jeg sender bilder når jeg er glad, og det var gøy, nåt vi hadde badeopplegg.

Men jeg har jo mine ting også.

Jeg liker han godt, og hans to eldre brødre er glad i meg, men de er eldre og lettere å passe.

Skrevet

Faren med slike nyvinninger er at bruken eskalerer etterhvert som vi blir vant med å se fenomenet, og det tror jeg ikke er til det beste for barn i dette tilfellet.

Dette er da ingen nyvinning! Hadde seler som man hadde rundt barna da jeg var lita for 50 år sida, og som man festet en slags band til. Utformet omtrent som en kattesele. Da mine eldste tantebarn var små for ca 40 år siden fantes disse fortsatt. Kan ikke se at de har blitt så veldig utbredt likevel. Så nyvinning? Kanskje denne typen, men det er liksom litt "same shit, new wrapping".

Skrevet

Det var oppklarende, da kan jeg jo si ja til å oppbevare barnet, men nei til å aktivisere det.

Enhver forelder med noen lunde utviklede sjelsevner vil neppe spørre deg mer enn en gang om du forklarte dette for dem. Og det bør du definitivt gjøre.

Skrevet

Dette er da ingen nyvinning! Hadde seler som man hadde rundt barna da jeg var lita for 50 år sida, og som man festet en slags band til. Utformet omtrent som en kattesele. Da mine eldste tantebarn var små for ca 40 år siden fantes disse fortsatt. Kan ikke se at de har blitt så veldig utbredt likevel. Så nyvinning? Kanskje denne typen, men det er liksom litt "same shit, new wrapping".

Jo da, ser den ;), og det jeg egentlig mente å si er er at slike blir in, slik som mye annet jeg ikke tenker på som framskritt...

Skrevet (endret)

Hm

Feks denne gangen kjøpte jeg bobleskum og fargeblyanter til kroppen, han badet i kanskje 1,5 timer, jeg hadde da fri, og satt og lo, fordi han var morsom, men altså det kan jeg ikke gjøre i 48 timer.etter badet satt han med meg i armkroken og så krim, han sovnet sånn, og sov i min seng hele natten. Ja han våknet en gang, jeg fortet meg lage varm melk også sov vi videre, han luktet godt, og hAdde søte og fine lyder.

Jeg er sikker på at du er artig å være sammen med for unger når du er sammen med dem, men neste gang bør du tenke om du har tid hele den perioden foreldrene spør om. Små barn trenger ettersyn hele tiden når de er så små, så det å si ja innebærer at du ikke får gjort dine ting før de sovner :)

Ellers må jeg få si at det er lett å fortelle deg ting. Der andre ville kunne bli fornærnet eller føle seg misforstått tar du ting til deg. Som jeg har sagt før, jeg blir ofte imponert over din evne til å lære :)

Tilslutt vil jeg legge til en anbefaling: Ikke si "ja jeg kan godt oppbevare barnet men ikke aktivisere det" neste gang, det høres bare veldig rart ut siden vi uten asberger tenker at "passe barn" betyr det jeg skrev i forrige innlegg. Tenk heller først gjennom om du har tid på timeplanen til å si ja, og om du ikke har det kan du si "beklager, men jeg har veldig mye jeg må få gjort den dagen/ helgen". Jeg syns det høres ut som du koser deg masse med unger så kanskje du skal satse på færre timer slik at du både får lekt og gjort dine ting? Men som sagt: Sier du ja må du passe barnet hele tiden.

Endret av Kayia
Skrevet

Jeg ville ikke hatt et barn i bånd uten at jeg selv var til stede.  Unntaket er hvis de sover i vognen.  Men da med hyppig tilsyn. Men å ha sele i barnestolen på en vilter unge for at du skal kunne gi den mat, mener jeg er greit. Er du et sted med mye fare, tror jeg barnet har det bedre med å kunne bevege seg med et bånd, enn om du skal holde barnet fast hele tiden.  Så i enkelte tilfeller når du selv er til stede mener jeg det er greit.  Ikke sammenlign automatisk med en hund i bånd, men tenk på barnets beste og trygghet.  Så jeg mener det må være en vurdering i hvert enkelt tilfelle.

Madelenemie
Skrevet (endret)
Jeg er sikker på at du er artig å være sammen med for unger når du er sammen med dem, men neste gang bør du tenke om du har tid hele den perioden foreldrene spør om. Små barn trenger ettersyn hele tiden når de er så små, så det å si ja innebærer at du ikke får gjort dine ting før de sovner :)

Ellers må jeg få si at det er lett å fortelle deg ting. Der andre ville kunne bli fornærnet eller føle seg misforstått tar du ting til deg. Som jeg har sagt før, jeg blir ofte imponert over din evne til å lære :)

Tilslutt vil jeg legge til en anbefaling: Ikke si "ja jeg kan godt oppbevare barnet men ikke aktivisere det" neste gang, det høres bare veldig rart ut siden vi uten asberger tenker at "passe barn" betyr det jeg skrev i forrige innlegg. Tenk heller først gjennom om du har tid på timeplanen til å si ja, og om du ikke har det kan du si "beklager, men jeg har veldig mye jeg må få gjort den dagen/ helgen". Jeg syns det høres ut som du koser deg masse med unger så kanskje du skal satse på færre timer slik at du både får lekt og gjort dine ting? Men som sagt: Sier du ja må du passe barnet hele tiden.[/quot

Hei!

Ok, takk

Jeg liker små når jeg har " fri" men jeg er veldig opptatt med mine ting, alltid.

Når jeg kjøper bobleskum, fargeblyanter, eller månesand m.m., så er det fordi jeg syns sånne ting er gøye og jeg liker barn, og jeg liker gjøre gøye ting med dem.

Jeg ser at jeg egner meg best til den aldersgruppen som ikke " stikker av" eller ødelegger mine ting.

Jeg blir mer oppgitt enn sint når de ødelegger tingene mine, jeg holder meg for ørene og sier, " å nei, nå orker jeg ikke mer" min nevø gjør akkurat det han også, og det sier min bror han har"arvet" fra sin tante, da blir jeg litt stolt.:-)

Samtidig er jeg så stolt for at mine brødres koner syns jeg er verdig å passe på deres barn, jeg gir dem gaver med hjem og vi går på museum, men ja, jeg blir opprørt når de ødelegger tingene mine:-( det sier jeg også til mine brødre, som syns det er helt greit å binder dem fast.

Min bror sa "snu sengen på hodet så stikker ikke lømmelen av" han er en god far, men han har sine ord på sine som man må tenke på. Så lenge han er så pliktoppfyllende syns jeg han får ha sine ord.

Det er jo hyggelig at barna er så glade i meg, her forleden spurte jeg den ene vil du ha grønn gul eller rød juice, vi stod lenge nede i kjelleren, han tenkte helt åpenbart, og jeg forstod at dette ble et for vanskelig valg så jeg sa " kanskje du vil ha alle tre fargene,så kan du smake på alle, det tror jeg er lurt" han sa seg enig, at det var det lureste, han forstod sin egen vanske med å ta en avgjørelse, og sånn gikk han opp trappene med alle sine juicer, og sånn løste vi den vansken, vansken med å velge, skjønte jeg godt.

Endret av Madelenemie
Gjest gjesteleser
Skrevet

Jeg er 36 og har sett flere bilder av meg selv i sånn sele, så det er ingen nyvinning. Jeg forstår godt at foreldrene mine brukte den, på det ene bildet er vi på skogstur et sted det går ei stri og iskald elv. Som så mange andre småunger var jeg fullstendig gira på å bade, forskjellen på badebalje og elv i vårløsninga fins ikke i hodet når man er så liten. Å ha meg i sele var nok helt nødvendig!

Madelenemie
Skrevet
Jeg er 36 og har sett flere bilder av meg selv i sånn sele, så det er ingen nyvinning. Jeg forstår godt at foreldrene mine brukte den, på det ene bildet er vi på skogstur et sted det går ei stri og iskald elv. Som så mange andre småunger var jeg fullstendig gira på å bade, forskjellen på badebalje og elv i vårløsninga fins ikke i hodet når man er så liten. Å ha meg i sele var nok helt nødvendig![/quot

Hei!

Viktig erfaring.

Det er det jeg mener også, så lenge man er sett, elsket og tatt vare på så er jo sele mer en nødvendighet

Skrevet

Jeg ser ikke den helt store forskjellen på å sette barn i bøylestol og binde dem fast må jeg innrømme, men da ser jeg for meg binding rundt mageregionen og ikke fastsurrede armer og ben selvfølgelig. De er fratatt bevegelsesfriheten og sitter fast der de sitter uansett. I barnehagen til sønnen min ble bøylestolen brukt som straff når barna ble for viltre eller vrange. Der ble de sittende og kunne ikke gjøre annet enn å vente til noen kom for å befri dem, alle unntatt lille Houdini som greide å bøye seg selv i alle retninger og trassig triumferende fikk igjen stoltheten.

Madelenemie
Skrevet

Jeg ser ikke den helt store forskjellen på å sette barn i bøylestol og binde dem fast må jeg innrømme, men da ser jeg for meg binding rundt mageregionen og ikke fastsurrede armer og ben selvfølgelig. De er fratatt bevegelsesfriheten og sitter fast der de sitter uansett. I barnehagen til sønnen min ble bøylestolen brukt som straff når barna ble for viltre eller vrange. Der ble de sittende og kunne ikke gjøre annet enn å vente til noen kom for å befri dem, alle unntatt lille Houdini som greide å bøye seg selv i alle retninger og trassig triumferende fikk igjen stoltheten.

Hei!

Det ser ikke jeg stor forskjell på heller.

Når jeg skrev binde fast i stolen, var det spenne beltet rundt midjen, der satt han misfornøyd fast.

Han hadde leker, eple, og flaske, i sinne forsvant dette raskt ned på gulvet, og eple overalt :-(?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...