Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ha barn i bånd/løpestreng var helt vanlig på landet i gamle dager.

Anonymous poster hash: 7737c...b2a
Videoannonse
Annonse
  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

20

• AnonymBruker

14

• Kayia

8

• Mrs D

4

Skrevet

Ja synes det er helt uproblematisk å bruke sele på barn på steder med mye folk/trafikk, i spesielle avgrensede tilfeller.

Men å binde fast unge i stol som TS skriver om er uholdbart.

Jeg tror trådstarter spente ungen fast med sele i en barnestol men hadde litt dårlig ordvalg...
Skrevet

Mener du at alle med asperger trenker at "passe barn" betyr det samme som MM gjør?

Nei. Gjør du?

Madelenemie
Skrevet

Jeg tror trådstarter spente ungen fast med sele i en barnestol men hadde litt dårlig ordvalg...

Hei!

Riktig!

Jeg mener fortsatt at seler i stol er å binde barn fast!!

Jeg pynter ikke på virkeligheten, det er saken!

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Gjør du?

Da er det veldig dumt å skrive "vi uten asperger".

Anonymous poster hash: 14097...001

AnonymBruker
Skrevet

Da er det veldig dumt å skrive "vi uten asperger". Anonymous poster hash: 14097...001

Hvis du er anonym, er du est sannsynlig ikke Asperger:-)

Anonymous poster hash: 2c2b8...0fa

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er anonym, er du est sannsynlig ikke Asperger:-)

Det stemmer, men det blir ikke noe mindre dumt av den grunn..

AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer, men det blir ikke noe mindre dumt av den grunn..

Jo det gjør det definitivt!

Skrevet (endret)

Ja selvsagt er det en stol med seler!

Det forandrer saken litt for min del. Det minner meg om da du sa at du ristet barnet men mente vugge dette - det er lett å misforstå :)

Jeg brukte ikke seler hverken i seng, vogn eller stol til min, men jeg hadde en vuggestol med seler som minner om de man bruker i barnebilstol (slike som går fra skulder til mage og klipses sammen med en som går mellom beina, sant). Jeg hadde han med på badet når jeg skulle dusje, og ellers fikk jeg gjort bare et minimum mens han var våken, men sånn er det jo i spedbarnsperioden. Jeg studerte da han var nyfødt, så jeg leste mens han sov husker jeg. 

Ellers syns jeg det er litt forskjell på hvordan man passer egne og andres barn, iallefall har jeg vært enda mer påpasselig når jeg har passet andres. Man kjenner jo sitt eget barn godt, vet mer hva det kan finne på av farsk eller nyskjerrighet, og i tillegg føler man på et ekstra ansvar i forhold til andres (iallefall har jeg gjort det). Jeg holder derfor på at man ikke skal oppbevare men ta seg av og aktivisere andres barn når man sier ja til å passe dem, selv om jeg ser andre her mener noe annet.

Endret av Kayia
Madelenemie
Skrevet

Det forandrer saken litt for min del. Det minner meg om da du sa at du ristet barnet men mente vugge dette - det er lett å misforstå :)

Jeg brukte ikke seler hverken i seng, vogn eller stol til min, men jeg hadde en vuggestol med seler som minner om de man bruker i barnebilstol. Jeg hadde han med på badet når jeg skulle dusje, og ellers fikk jeg gjort bare et minimum mens han var våken, men sånn er det jo i spedbarnsperioden. Jeg studerte da han var nyfødt, så jeg leste mens han sov husker jeg. 

Ellers syns jeg det er litt forskjell på hvordan man passer egne og andres barn, iallefall har jeg vært enda mer påpasselig når jeg har passet andres. Man kjenner jo sitt eget bedre, og i tillegg føler man på et ekstra ansvar i forhold til andres. Jeg holder å at man ikke oppbevarer men tar seg av og aktiviserer andres barn når man sier ja til å passe dem selv om jeg ser andre her mener noe annet.

Hei!

Nettopp av en eller annen grunn er man mer påpasselige med andres barn.

derfor binder man dem lettere fast, man vil ikke de skal skade seg.

Jeg forstår ordmisforståelsene, men når man rister og binder fast barn, så forstår jeg ikke at man må bruke ord som er akkurat definert og i orden, når det handler om det samme.

Skrevet

Hei!

Riktig!

Jeg mener fortsatt at seler i stol er å binde barn fast!!

Jeg pynter ikke på virkeligheten, det er saken!

Når du skriver binde fast, kan noen tro du bandt ungen med tau. Man binder med tau og spenner fast en sele.
Skrevet

Da er det veldig dumt å skrive "vi uten asperger".

Jeg har diskutert mye med Madelenemie og hun skjønner hva jeg mener.

Madelenemie
Skrevet

Jeg har diskutert mye med Madelenemie og hun skjønner hva jeg mener.

:lol: ja jeg skjønner deg

og mange andre snille velmente :-)

Skrevet

Nettopp av en eller annen grunn er man mer påpasselige med andres barn.

derfor binder man dem lettere fast, man vil ikke de skal skade seg.

Jeg forstår ordmisforståelsene, men når man rister og binder fast barn, så forstår jeg ikke at man må bruke ord som er akkurat definert og i orden, når det handler om det samme.

Det er nok dette som er så vrient med ikke-faktabaserte ting, det er ikke glassklare regler. Det er på en måte inneforstått at vugge og riste er to forskjellige ting, selv om innholdet har mye til felles. Jeg tenker på "riste" som kraftigere enn "vugge", og jeg tenker at "vugge" inneholder en omsorgsdimensjon og varme som "riste" ikke har. Dermed vil beskrivelsen av det man gjør med et barn riktigere beskrives som å "vugge", ikke "riste". Jeg tenker som Mirabell ad "binde fast". Et gissel er "fastbundet", og i mitt hode har det noe med "tap av frihet til å bevege seg" å gjøre også. Det vi gjør med barn er mer å sikre, og som Mirabell sier - man "fester", "spenner fast" eller "setter i en barnestol med seler".

Madelenemie
Skrevet

Når du skriver binde fast, kan noen tro du bandt ungen med tau. Man binder med tau og spenner fast en sele.

Hei!

De jeg kjenner binder fast med sele, og spenner fast, er mer i andre betydninger,

feks spenne hundene for sleden, eller hesten til kjerra, osv..

Det er slike dyr jeg spenner fast, unger med utstyr, binder jeg, til stol, seng vogn eller andre innretninger, jeg liker det ikke:-( men i fortvilelse over å være helt hjelpesløs gjør jeg dette, kanskje holder jeg meg for ørene, løper min vei, kommer tilbake med godsaker, feks sugerør med banan eller sjokoladesmak, jeg greier bare ikke med ødeleggelsene til visse aldresgrupper aktive barn, mine var ikke slik.

Skrevet (endret)

:lol: ja jeg skjønner deg

og mange andre snille velmente :-)

:)

Endret av Kayia
Madelenemie
Skrevet

Det er nok dette som er så vrient med ikke-faktabaserte ting, det er ikke glassklare regler. Det er på en måte inneforstått at vugge og riste er to forskjellige ting, selv om innholdet har mye til felles. Jeg tenker på "riste" som kraftigere enn "vugge", og jeg tenker at "vugge" inneholder en omsorgsdimensjon og varme som "riste" ikke har. Dermed vil beskrivelsen av det man gjør med et barn riktigere beskrives som å "vugge", ikke "riste". Jeg tenker som Mirabell ad "binde fast". Et gissel er "fastbundet", og i mitt hode har det noe med "tap av frihet til å bevege seg" å gjøre også. Det vi gjør med barn er mer å sikre, og som Mirabell sier - man "fester", "spenner fast" eller "setter i en barnestol med seler".

Hei!

Ok jeg ser det.

Jeg har faktisk brukt ordet "jeg vugger" til foreldrene, mens jeg inni tenker "men jeg rister", jeg rister fordi jeg vil ha fred og at barnet skal ha det bra.

Jeg har erfart at min risting får babyer til å gurgle av fryd, det blir som når jeg får en dyreunge i armene de ser opp og sier etter en tid, "gii goo" eller mere dyrelyder. Babyer kan bli insisterende dette pga av kroppslige ubehag som jeg takler dårlig feksd mageknip, kvalme, hodepine eller andre ting som gjør at de skriker uten stans.

Jeg ler, baby eller katt eller gris, de ser søte ut, de har sammenklemte øyne, store neser, og er veldig søte, da smelter man som voksen, det er nok derfor de har de proposjonene de har, lukten, hjelpesløsheten og de store øynene, de er søte uansett hvilket dyrerike de tilhører.

mariaflyfly
Skrevet

Hei!

De jeg kjenner binder fast med sele, og spenner fast, er mer i andre betydninger,

feks spenne hundene for sleden, eller hesten til kjerra, osv..

Det er slike dyr jeg spenner fast, unger med utstyr, binder jeg, til stol, seng vogn eller andre innretninger

Det er forskjell på å spenne fast og spenne for.

Hilsen norsklærer-flyfly ;)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ikke den helt store forskjellen på å sette barn i bøylestol og binde dem fast må jeg innrømme, men da ser jeg for meg binding rundt mageregionen og ikke fastsurrede armer og ben selvfølgelig. De er fratatt bevegelsesfriheten og sitter fast der de sitter uansett. I barnehagen til sønnen min ble bøylestolen brukt som straff når barna ble for viltre eller vrange. Der ble de sittende og kunne ikke gjøre annet enn å vente til noen kom for å befri dem, alle unntatt lille Houdini som greide å bøye seg selv i alle retninger og trassig triumferende fikk igjen stoltheten.

Å sette barn i bøylestol er greit. For at de ikke skal falle av stolen. Men å binde et barn er overhodet ikke greit. Det er ikke et dyr, det er et menneske. Hvis barnet er lite, kan en ha det i en lekegrind, eller en kan la det gå fritt, når en passer godt nok på det. Men å binde det er overhodet ikke greit. Det skal ikke behandles som en insatt i fengsel. Det er bare helt tragisk. Bøylestol skal brukes når barnet skal sitte i ro og spise. Det skal ikke brukes som straff. Er barnet ulydig, synes jeg det bør bli snakket til. Å putte det i bøylestol hjelper lite. Småbarn må lære seg forskjell på rett og galt, ikke bli kontrollert som en hund. Dette var min mening. :)

Anonymous poster hash: 7a1ea...a4e

Skrevet (endret)

Å sette barn i bøylestol er greit. For at de ikke skal falle av stolen. Men å binde et barn er overhodet ikke greit. Det er ikke et dyr, det er et menneske. Hvis barnet er lite, kan en ha det i en lekegrind, eller en kan la det gå fritt, når en passer godt nok på det. Men å binde det er overhodet ikke greit. Det skal ikke behandles som en insatt i fengsel. Det er bare helt tragisk. Bøylestol skal brukes når barnet skal sitte i ro og spise. Det skal ikke brukes som straff. Er barnet ulydig, synes jeg det bør bli snakket til. Å putte det i bøylestol hjelper lite. Småbarn må lære seg forskjell på rett og galt, ikke bli kontrollert som en hund. Dette var min mening. :)

Anonymous poster hash: 7a1ea...a4e

Det var litt av noen bastante regler, som du presenterer som allmengyldige.

Etter min mening minner lekegrind mer om fengsel enn en sele/et bånd. Sistnevnte gjør at barnet kan gå selv og følge med mor/far også der det er mye med folk. Uansett tror jeg de aller fleste foreldre bruker sånt unntaksvis,

Ingen forsvarer å binde fast barn, det var bare en som var litt uheldig med ordbruken.

Endret av Xtra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...