Gå til innhold

Finnes latskap?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Svarte på PM.

 

Iq betyr som sagt veldig lite for hva du klarer å oppnå med livet, måler bare en bitte liten del av hjernen og betyr nesten ingen ting (selvsagt dersom du er tilbakestående så vil jo IQ synke litt også så de kan bruke det til diagnostisering men personlig synes jeg det er galt)

 

Er det ikke grusomt kjedelig å være så lat når man er så smart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • DexterMorgan

    22

  • Madelenemie

    19

  • slabbedask

    19

  • AnonymBruker

    9

DexterMorgan

Man er ikke smart selv om man har høy IQ, men jeg er jo også smart da men det er tilfeldigvis ikke på grunn av :P og nei jeg klarer alltid å finne noe å dille med som gjør at jeg ikke kjeder meg (som for eksempel internet) så det er ikke noe problem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Svarte på PM.

 

Iq betyr som sagt veldig lite for hva du klarer å oppnå med livet, måler bare en bitte liten del av hjernen og betyr nesten ingen ting (selvsagt dersom du er tilbakestående så vil jo IQ synke litt også så de kan bruke det til diagnostisering men personlig synes jeg det er galt)

Hei!

Jeg har ikke stor tiltro til IQ tester.

Jeg har levd mitt liv med den ekle følelsen av å være dum fordi jeg ble testet og målt til det som barn.

Da jeg som voksen tok ny test, og kvalifiserte mer enn over for å bli medlem av mensa, tenker jeg det må være noe alvorlig galt med IQ testene de bruker, metodene og måtene de utføres på osv...

Jeg vurderer imidlertid nå å ta testen på gamlebyen skole, fordi det er en ren IQ test og ikke med alt mulig annet av språkfinurligheter gjemt inni. Språkfinurligheter har jo med interesse for språk å gjøre, har man autisme er man oftest mer uinteressert i kommunikasjon og språk, og mer opp tatt av mønster, systemer og tall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DexterMorgan

Hei!

Jeg har ikke stor tiltro til IQ tester.

Jeg har levd mitt liv med den ekle følelsen av å være dum fordi jeg ble testet og målt til det som barn.

Da jeg som voksen tok ny test, og kvalifiserte mer enn over for å bli medlem av mensa, tenker jeg det må være noe alvorlig galt med IQ testene de bruker, metodene og måtene de utføres på osv...

Jeg vurderer imidlertid nå å ta testen på gamlebyen skole, fordi det er en ren IQ test og ikke med alt mulig annet av språkfinurligheter gjemt inni. Språkfinurligheter har jo med interesse for språk å gjøre, har man autisme er man oftest mer uinteressert i kommunikasjon og språk, og mer opp tatt av mønster, systemer og tall.

 

Mensatesten er fin på den måten at den ikke bruker språk, slik at i teorien skal alle ha like god "mulighet" til å score bra på testen uavhengig av kultur opplæring etc

 

Desverre opplevde jeg (etter min erfaring) at nesten alle de "vanskelige" oppgavene på testen de brukte var varianter av http://en.wikipedia.org/wiki/Exclusive_or og de ble meget lette å løse med den kunnskapen som jeg har lært på skolen =/ Det var veldig skuffende for meg

 

Uansett, det er en fin klubb 8for de som liker klubber) som du sikkert kan trives bra i, så bare kjør på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Mensatesten er fin på den måten at den ikke bruker språk, slik at i teorien skal alle ha like god "mulighet" til å score bra på testen uavhengig av kultur opplæring etc

Desverre opplevde jeg (etter min erfaring) at nesten alle de "vanskelige" oppgavene på testen de brukte var varianter av http://en.wikipedia.org/wiki/Exclusive_or og de ble meget lette å løse med den kunnskapen som jeg har lært på skolen =/ Det var veldig skuffende for meg

Uansett, det er en fin klubb 8for de som liker klubber) som du sikkert kan trives bra i, så bare kjør på

Hei

Faktisk er jeg mer opptatt av å få en invitasjon/ mulighet til sosialt,

Veldig glad for det, og fornøyd når jeg finner ut at jeg dessverre ikke kan komme:-D

Dette er fordi jeg har utrolig mye jeg må få gjort, alltid, og jeg trives egentlig med fysiske oppg.

Nå fyrer jeg og bærer ved, rydder i planker og leser litt og slapper av ved å ha nødvendig aktivitet inni mellom.

Jeg fyrer opp en badestamp og en badstu og det gjør at jeg stadig må gå hit og dit:-)

Dette er vel et ADHD tegn/ symptom, men min psykiater nekter jo for det.

Vel, jeg klarer meg godt, men jeg merker at jeg ikke er den beste til å sitte stille blant folk, alene imidlertid er det lettere, men med mennesker rundt, foretrekker jeg å ha mye å gjøre.

Ellers takk for linken dexter:-)

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

 

(...), men tror det har med at intelligens har veldig lite å si for hva du klarer å oppnå her i livet

Wikipedia er uenig:

"Intelligence is a better predictor of educational and work success than any other single score."

Schmidt, Frank L.; Hunter, John E. (1998). "The validity and utility of selection methods in personnel psychology: Practical and theoretical implications of 85 years of research findings". Psychological Bulletin

Jeg leste i en fagbok at anvarsfølelse (i den grad det kan måles) er den viktigste enkeltprediktoren. Det er nok ikke lett å finne en fasit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man er ikke smart selv om man har høy IQ, men jeg er jo også smart da men det er tilfeldigvis ikke på grunn av :P og nei jeg klarer alltid å finne noe å dille med som gjør at jeg ikke kjeder meg (som for eksempel internet) så det er ikke noe problem

 

Ønsker du ikke å utnytte evnene dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DexterMorgan

Wikipedia er uenig:

"Intelligence is a better predictor of educational and work success than any other single score."

Schmidt, Frank L.; Hunter, John E. (1998). "The validity and utility of selection methods in personnel psychology: Practical and theoretical implications of 85 years of research findings". Psychological Bulletin

Jeg leste i en fagbok at anvarsfølelse (i den grad det kan måles) er den viktigste enkeltprediktoren. Det er nok ikke lett å finne en fasit.

Ja men det der sier jo egentlig ingen ting. la oss for eksempel si det er 3000 prediktorer, og IQ er 1 som gir 0.7% av resultatet (hva du oppnår i livet) og de resterende 2999 prediktorene gir samlet 99,3% mens enkeltvis gir de (1/2999)*99,3 % slik at IQ er den beste prediktoren men det er summen av alt andre som er det mest vesentlige.

 

Dette var random tall jeg fant på altså, bare for å presisere at akkuratt den setningen i seg selv ikke beviser noe.

 

hvis jeg skulle gjette ville jeg trodd at ambisjoner vvar det viktigste, at man faktisk jobber hardt for å prøve å oppnå noe her i livet, uansett hva slags utgangspunkt du har.

 

Ønsker du ikke å utnytte evnene dine?

Nei jeg gjør ikke det. Jeg har ingen ambisjoner eller motivasjoner eller mål for livet og ingen aktiviteter gir meg glede etc. Jeg trives derfor best i en tillstand der jeg ikke gjør noe som helst jeg. Jeg er litt annerledes enn folk flest da. hvorfor gjøre noe, dersom du ikke oppnår noe med aktiviteten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg gjør ikke det. Jeg har ingen ambisjoner eller motivasjoner eller mål for livet og ingen aktiviteter gir meg glede etc. Jeg trives derfor best i en tillstand der jeg ikke gjør noe som helst jeg. Jeg er litt annerledes enn folk flest da. hvorfor gjøre noe, dersom du ikke oppnår noe med aktiviteten?

 

Hm. Skyldes dette (p)sykdom eller latskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DexterMorgan

Hm. Skyldes dette (p)sykdom eller latskap?

 

Jeg mener selvsagt at dette er (p)sykdom, det høres ikke ut som en frisk person.

 

Du er vel tilhenger av å stemple folk som late så kjør på ;);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener selvsagt at dette er (p)sykdom, det høres ikke ut som en frisk person.

 

Du er vel tilhenger av å stemple folk som late så kjør på ;);)

 

Anser meg selv som veldig lat... Men det kan godt være (p)sykdom, hvem vet.

Endret av slabbedask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DexterMorgan

Anser meg selv som veldig lat... Men det kan godt være (p)sykdom, hvem vet.

 

Hvordan er du lat da, og hvorfor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Ja men det der sier jo egentlig ingen ting. la oss for eksempel si det er 3000 prediktorer, og IQ er 1 som gir 0.7% av resultatet (hva du oppnår i livet) og de resterende 2999 prediktorene gir samlet 99,3% mens enkeltvis gir de (1/2999)*99,3 % slik at IQ er den beste prediktoren men det er summen av alt andre som er det mest vesentlige.

 

Dette var random tall jeg fant på altså, bare for å presisere at akkuratt den setningen i seg selv ikke beviser noe.

 

hvis jeg skulle gjette ville jeg trodd at ambisjoner vvar det viktigste, at man faktisk jobber hardt for å prøve å oppnå noe her i livet, uansett hva slags utgangspunkt du har.

 

Nei jeg gjør ikke det. Jeg har ingen ambisjoner eller motivasjoner eller mål for livet og ingen aktiviteter gir meg glede etc. Jeg trives derfor best i en tillstand der jeg ikke gjør noe som helst jeg. Jeg er litt annerledes enn folk flest da. hvorfor gjøre noe, dersom du ikke oppnår noe med aktiviteten?

Godt forsøk, men hvis du leser wiki-artikkelen vil du se at IQ har ganske mye å si, spesielt i jobber som krever hjernearbeid. Hvem skulle tro det? Pussig hvordan grundig forskning sjelden gir veldig overraskende svar ;-)

Jeg tror uansett du har rett i at målrettet arbeid mot en høy ambisjon er det viktigste. Den adferden krever en kombinasjon av egenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DexterMorgan

Godt forsøk, men hvis du leser wiki-artikkelen vil du se at IQ har ganske mye å si, spesielt i jobber som krever hjernearbeid. Hvem skulle tro det? Pussig hvordan grundig forskning sjelden gir veldig overraskende svar ;-)

Jeg tror uansett du har rett i at målrettet arbeid mot en høy ambisjon er det viktigste. Den adferden krever en kombinasjon av egenskaper.

Du ga jo ingen link så ikke rart jeg ikke gadd å sjekke :P

 

Men må også huske på at studering "øker" IQ en din, fordi IQ tester suger og/eller studering øker intelligensen din, og dermed vil det forurense svarene fra forskningen litt (med mindre de tok barneIQ og sammenliknet med VOKSEN jobb da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Du ga jo ingen link så ikke rart jeg ikke gadd å sjekke :P

 

Men må også huske på at studering "øker" IQ en din, fordi IQ tester suger og/eller studering øker intelligensen din, og dermed vil det forurense svarene fra forskningen litt (med mindre de tok barneIQ og sammenliknet med VOKSEN jobb da)

Hei!

Det er litt morsomt, min psykiater har en studie som er meg... Fordi hun skulle ha tatt IQ tester med noen mnd mellomrom... Ble de nettopp opptatt av at jeg skåret ekstremt høyt suiste gang :-D

For meg dreide det seg om at jeg skjønte systemet, for dem var det litt, søren også...

Da sa de, noe om at det var et problem, at jeg husket testen/ systemet Etc... Skulle jeg ikke det med 6 mnd mellomrom,? Jeg husket tegningene og listene med ord også:-) da ble jeg i godt humør.

Så da min psykiater " ja her ser vi IQ teaterets svakhet"

Og det gjorde de, jeg var fornøyd for jeg fant relativt raskt ut av dere a systemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er du lat da, og hvorfor

 

Jeg orker/gidder/klarer ikke å engasjere meg for ting jeg ikke brenner for. Har to ting jeg liker å drive med som gir glede, og som jeg kan ble ekstremt engasjert i, utover det gjør jeg bare det jeg absolutt må og bryr meg om fint lite annet. Ellers har jeg ingen ambisjoner og mål, og har heller aldri hatt det. Syntes egentlig jeg bare surrer bort tiden uten å komme noen vei.  
 
Men om dette er latskap eller ikke aner jeg ikke... 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DexterMorgan

 

Jeg orker/gidder/klarer ikke å engasjere meg for ting jeg ikke brenner for. Har to ting jeg liker å drive med som gir glede, og som jeg kan ble ekstremt engasjert i, utover det gjør jeg bare det jeg absolutt må og bryr meg om fint lite annet. Ellers har jeg ingen ambisjoner og mål, og har heller aldri hatt det. Syntes egentlig jeg bare surrer bort tiden uten å komme noen vei.  
 
Men om dette er latskap eller ikke aner jeg ikke... 

 

Høres veldig ut som meg, bare at jeg ikke får så mye glede av mine 2 ting (Internet og pc-spill) men de er bedre enn å se maling tørke :P

 

Tror ikke dette er latskap det høres ut som sykdom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Høres veldig ut som meg, bare at jeg ikke får så mye glede av mine 2 ting (Internet og pc-spill) men de er bedre enn å se maling tørke :P

Tror ikke dette er latskap det høres ut som sykdom

Hei!

Hm

Jeg tenker latskap !

Jeg lurer på hvorfor du tenker sykdom?

Men kanskje latskap er sykdom?

Jeg er motsatt av lat, jeg er som regel slitsomt aktiv:-(

Jeg tenker m. Fl.,ADHD men nei deg har jeg visstnok ikke!!??

Jeg er hyper jen konsentrerer meg godt når jeg må, ellers tenker jeg jo mest på egne ting!

Irriterende at min psykiater er så 100% sikker på noe så usikkert som adhd:-(

Hún er for sikker på autisme også..,

Flaks for henne at noen hadde tenkt det før henne!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hm

Jeg tenker latskap !

Jeg lurer på hvorfor du tenker sykdom?

 

Fordi snevre interesser og det at få eller ingen aktiviteter gir glede kombinert med initiativløshet er symptomer på flere lidelser/sykdommer.

 

Jeg er motsatt av lat, jeg er som regel slitsomt aktiv:-(

 

 

Hvordan syntes du det er å være aktiv med ting du ikke brenner for, og syntes er kjedelig? Hadde du orket å gå igang med studier hvis du hadde null interesse for fagfeltet?

Endret av slabbedask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg lar frekkheten stå ubesvart   :angry:

 

Men tenker at "naving" er det vi tidligere kalte å "gå på sossialen". Altså, er du uføretrygdet naver du ikke.

 

 

Ja jeg pleier å bruke ordet naver når man lever på staten, uansett grunn. Da er det veldig mange som naver.

 

Så er vel den "egentlige" definisjonen folk som kunne jobbet dersom de ville, eller kunne studert hvis de ville, men "velger" å leve på nav istedenfor

 

Disse kan man så kalle latsabber eller ..... slabbedasker ;)

 

Folk bruker vel ulike definisjoner, ofte uten at de forteller hva de legger i ordet. Mitt inntrykk er at påfallende mange bruker ordet ureflektert slik DexterMorgan, gjør. Da stemples mange urimelig som latsabber, mens sannheten er at de ikke er i stand til å jobbe eller ikke får jobb på grunn av helsesvikt.

Anonymous poster hash: 5bad9...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...