Gå til innhold

Evig og tro til Dovre faller!

Anbefalte innlegg

Naboungene (6-8 år gamle) har fått dilla på å si "Evig og tro til Dovre faller!", når de leker. Det høres nesten ut som om de har laget en slags regle ut av ordtaket. Er det noen som vet hva de legger i det når de sier det midt i leken?

Det startet omtrent den dagen man drev med brorskapsbånd rundt omkring i landet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/399199-evig-og-tro-til-dovre-faller/
Del på andre sider

Fortsetter under...

PandaAmanda

http://nrksuper.no/super/blog/1814-pa-en-to-tre/

1814 på en-to-tre eller "Til Dovre faller" ble skrevet til 17. mai i anledningen årets jubileum.

Litt morsomt, forresten, at tråden din ble startet akkurat kl 18:14 :)

Endret av PandaAmanda

Er det virkelig mulig å ikke ha fått med seg hva: "Enig å tro til Dovre faller" står for, nå like etter 200 års jubileet for Grunnloven?

Selvfølgelig vet jeg hva det betyr og i hvilken sammenheng det ble brukt i 1814. Det jeg derimot ikke visste er hvorfor naboens 7-åring har fått dilla på å si det høyt og triumferende mens han hopper på trampolina.

Annonse

http://nrksuper.no/super/blog/1814-pa-en-to-tre/

1814 på en-to-tre eller "Til Dovre faller" ble skrevet til 17. mai i anledningen årets jubileum.

Litt morsomt, forresten, at tråden din ble startet akkurat kl 18:14 :)

Takk for linken.  For noen uker siden så fremførte ungene hele greia gang på gang, men nå driver de bare og sier enig og tro til Dovre faller - i tide og utide;-)  Jeg skal spørre dem neste gang jeg ser dem hva de mener når de sier det mens de leker.

DexterMorgan

Er det virkelig mulig å ikke ha fått med seg hva: "Enig å tro til Dovre faller" står for, nå like etter 200 års jubileet for Grunnloven?

Jeg har aldri hørt de ordene der, men nå ser jeg ikke på norsk "tv", og på nettaviser trykker jeg meg bare inn på temaer som interesserer meg. Jeg er sikkert unormal

Jeg har aldri hørt de ordene der, men nå ser jeg ikke på norsk "tv", og på nettaviser trykker jeg meg bare inn på temaer som interesserer meg. Jeg er sikkert unormal.

For folk flest skjer nok det første møtet med dette utsagnet i historietimene på skolen, ikke via TV. Unntatt de som vokser opp akkurat i jubileumsforberedelsene.

Forutsatt at man går på norsk skole.

Selvfølgelig vet jeg hva det betyr og i hvilken sammenheng det ble brukt i 1814. Det jeg derimot ikke visste er hvorfor naboens 7-åring har fått dilla på å si det høyt og triumferende mens han hopper på trampolina.

Jeg har ikke hørt at dette har blitt et slanguttrykk som betyr noe særskilt. Du tror ikke bare de har hørt det så mye på skolen før 17. mai at det har blitt "noe de bare sier"?

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...