Gå til innhold

Barnebidrag til barn over 18 år

Anbefalte innlegg

Fortsatt en stund til 18-årsdagen, men hvordan funker dette egentlig, og hvordan blir beregningen? NAVs bidragsveileder ser ikke ut til å være tilpasset dette, da jeg simulerte med fødselsdato som tilsier 18+, men likevel ble barnetrygd trukket fra i beregningen.

Dere som har vært der allerede: Hvordan endrer bidraget seg fra da det var mor som mottok bidrag til at det går rett til barnet? Ble beløpet omtrent det samme som før, eller gikk det opp eller ned?

For bidrag under 18 år har jo mors inntekt også betydning, samt mengden samvær. Har mors inntekt fortsatt betydning for 18-åring i VGS som bor hjemme hos mor ett år til? Eller er det barnets eventuelle inntekt som har betydning?

Det er kanskje ikke så mange sjeler igjen i vårt land som ikke har 50-50-ordning, så det er kanskje ikke nok DOL'ere til å kunne svare på dette...;-) Vi er da noen 'utskudd' med gammeldags ordning..

Men HVIS det er noen her med slik erfarung: Hvordan gjør dere det rent praktisk/økonomisk når bidraget går direkte til et barn som bor i den ene forelderens hus? Jeg synes jo det høres rart ut om jeg skal kreve "husleie".. Jeg har jo også forsørgelsesplikt ut VGS. Men samtidig kan han jo ikke motta en bidrag på dagens nivå uten at det får betydning for 'overførsler' fra meg, typisk at han må bruke av bidraget til å dekke lommepenger, mobil, buss, klær.. mens jeg dekker mat og hus og slikt? Hm...

Liker å planlkegge økonomien mitt litt og vite hvordan jeg bør innrette meg når jeg om ett år mister både bidrag, barnetrydg og utvidet barnetrygd samtidig som jeg mest sannsynlig vil ha han i hus minst ett år til. :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/399211-barnebidrag-til-barn-over-18-%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for svar :-) Er nok ikke så uvanlig at fedre og deres nye kjærester ser på mor som en skurk når det kommer til barnebidrag, som om hun bruker dette på vin og sydenferier framfor barnet... Jeg vet jo ikke hva som er rett i den saken der mht om mor har opplyst feil inntekt osv. Det kan jo hende hun har vært en skikkelig skurk.

Men uansett er det jo rart at de reagerer på at faren må betale fram til sønnen er ferdig på VGS - det burde da være en kjent sak? Nuvel..

Vi laget privat avtale frem til han fyller 18 år, men fikk da god hjelp av NAVs nett-kalkulator. Muligheten til å lage privat avtale for perioden etter 18 år blir jo litt vanskelig når kalkulatoren på nett ikke er laget for dette. Nettopp derfor trenger jeg input på hvilken rolle de nevnte faktorene fortsatt skal ha. Det er jo ikke sikkert at nåværende beløp er korrekt å videreføre, spesielt ikke ettersom barnetrygden og "klasse 2" blir borte også. Jeg måtte ha tatt opp lån om jeg alene skulle ha dekket sønnens levekostnader siste året på VGS.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...