Gå til innhold

Skattefritt i juni?

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Skrevet (endret)

Man får mer utbetalt i feriepenger fordi feriepengeutbetalingen er fritattt for skattetrekk. Man har ikke mer å rutte med året sett under ett. Jesus!

Dette gidder jeg ikke!!!!!!!!!! :angry:

Du forstår ikke en dritt.

Endret av stjernestøv
Videoannonse
Annonse
  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• stjernestøv

20

• laban

9

• gråstein

9

• Høstløv

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet (endret)

De får iallefall mer i feriepenger enn de får i lønn resten av året, ergo har de mer å rutte med.

Det stemmer stort sett at feriepengeutbetalingen er større enn en netto vanlig månedslønn, men det kommer an på hvor mye man har tjent opp året før. Feriepengene (som vi altså "får" fordi staten holder dem tilbake resten av året) er 10-12 % av fjorårets inntekt, avhengig av ferieordningen. Endret av laban
AnonymBruker
Skrevet

Har lest tråden???? De på AAP (som lønnstagere) blir trukket mer i skatt resten av året. Så slipper man skattetrekk i juni. Man betaler ikke noe mindre skatt/får mere utbetalt i løpet av året av den grunn.

Hvorfor blande inn dette med AAP?

Ville gladelig betalt litt mer i skatt hele året og tatt halv skatt i desember for å fått det skattefritt nå i juni. Men men. Er vel siste år det er sånn, fra 1.1.15 skal uførepensjon skattes som lønn.

Anonymous poster hash: cb1e9...682

Skrevet

Hvorfor blande inn dette med AAP?

Fordi trådstarters spørsmål handlet om denne forskjellen mellom AAP og uføretrygd...
AnonymBruker
Skrevet

Fordi trådstarters spørsmål handlet om denne forskjellen mellom AAP og uføretrygd...

Joda, men etter hvert gikk tråden over til å gjelde uførepensjon, og da er det greit å holde seg til det syns jeg.

Skrevet

Det stemmer stort sett at feriepengeutbetalingen er større enn en netto vanlig månedslønn, men det kommer an på hvor mye man har tjent opp året før. Feriepengene (som vi altså "får" fordi staten holder dem tilbake resten av året) er 10-12 % av fjorårets inntekt, avhengig av ferieordningen.

Det er ikke "staten" som beregner og utbetaler opptjente feriepenger av lønn, det er arbeidsgiverne. Feriepengene forfaller ikke til utbetaling før ferien begynner.

Feriepenger er ikke noe vi "får" men er en del av avtalt lønn og altså en rettighet som arbeidstakere opptjener.

stjernestøv
Skrevet

Det stemmer stort sett at feriepengeutbetalingen er større enn en netto vanlig månedslønn, men det kommer an på hvor mye man har tjent opp året før. Feriepengene (som vi altså "får" fordi staten holder dem tilbake resten av året) er 10-12 % av fjorårets inntekt, avhengig av ferieordningen.

Poenget er at folk som jobber har mer penger i ferien en ellers i året.

Det har ikke uføretrygdede.

Skrevet

Ville gladelig betalt litt mer i skatt hele året og tatt halv skatt i desember for å fått det skattefritt nå i juni. Men men. Er vel siste år det er sånn, fra 1.1.15 skal uførepensjon skattes som lønn.

Jeg er tilhenger av at en selv får lov til å råde over pengene og ikke at "staten" opptrer som formynder og forvalter skattepengene mine.

Det er lov å spare til ferie selv. ;-)

Skrevet

Det er ikke "staten" som beregner og utbetaler opptjente feriepenger av lønn, det er arbeidsgiverne.

Feriepenger er ikke noe vi "får" men er en del av avtalt lønn og altså en rettighet som arbeidstakere opptjener.

Det første stemmer selvfølgelig, jeg forandret på setningen og så gikk det litt for fort. Skattetrekket administreres av staten, feriepengene av arbeidsgiver.

Det andre er nettopp noe av det jeg har prøvd å forklare.

Skrevet

Poenget er at folk som jobber har mer penger i ferien en ellers i året.

Det er lov for uføretrygdede å spare av trygden sin hver måned, slik at det blir mer å rutte med i feriemånedene.

Dessuten utgjør skattekronene som blir trukket av en lav uførepensjon veldig lite å holde ferie for. Derfor hvis en vil reise på ferie er en nødt til å spare.

Skrevet

Poenget er at folk som jobber har mer penger i ferien enn ellers i året.

Poenget er at noen blir "pådyttet" en ordning der inntekten utbetales ujevnt, andre blir "pådyttet" en ordning med lik utbetaling hver måned.

Da jeg studerte, fikk vi hele studielånet for hvert semester i én utbetaling. Vi var altså relativt rike i august / september og januar, noe mange var glade for der og da. Men jeg skal love deg at ikke alle satte like stor pris på ordningen i begynnelsen av juni.

Nå er dette forandret. Det er sikkert noen som heller ville hatt den gamle ordningen, men jeg vedder på at det er litt færre som lever på brødskiver i eksamenstiden også.

stjernestøv
Skrevet

Det er lov for uføretrygdede å spare av trygden sin hver måned, slik at det blir mer å rutte med i feriemånedene.

Dessuten utgjør skattekronene som blir trukket av en lav uførepensjon veldig lite å holde ferie for. Derfor hvis en vil reise på ferie er en nødt til å spare.

Ikke alle som har råd til å spare, men er klar over at det er lov! ;)

stjernestøv
Skrevet

Poenget er at noen blir "pådyttet" en ordning der inntekten utbetales ujevnt, andre blir "pådyttet" en ordning med lik utbetaling hver måned.

Da jeg studerte, fikk vi hele studielånet for hvert semester i én utbetaling. Vi var altså relativt rike i august / september og januar, noe mange var glade for der og da. Men jeg skal love deg at ikke alle satte like stor pris på ordningen i begynnelsen av juni.

Nå er dette forandret. Det er sikkert noen som heller ville hatt den gamle ordningen, men jeg vedder på at det er litt færre som lever på brødskiver i eksamenstiden også.

Folk som jobber har mer i rutte med i ferien enn ellers i året, det kalles feriepenger. Det er mitt poeng.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke sånn at lønnsmottakere slipper unna med mindre skatt i juni eller desember.

.....

Hvorfor må noen hver bidige gang noen spør om ting som gjelder halv skatt og skattefri utbetaling komme drassende med hele leksa om hvorfor det er sånn og slik, og hvorfor alle nødvendigvis har misforstått? Tror mange vet hvordan det fungerer, det er ikke egentlig det de lurer på.

Skrevet

Ikke alle som har råd til å spare, men er klar over at det er lov! ;)

Hvis du har råd til å la Skatteetaten trekke litt mer i skatt hver måned av din pensjon, så har du også råd til å spare det samme beløpet.

Skrevet

Hvorfor må noen hver bidige gang noen spør om ting som gjelder halv skatt og skattefri utbetaling komme drassende med hele leksa om hvorfor det er sånn og slik, og hvorfor alle nødvendigvis har misforstått? Tror mange vet hvordan det fungerer, det er ikke egentlig det de lurer på.

Hvis alle var oppmerksomme på dette, så ville spørsmålene heller ikke kommer hever bidige sommer.

Skrevet

Du må nesten tåle å lese forsøk på å oppklare det som ser ut som misforståelser når noen stiller spørsmål.

Jeg føler meg ikke truffet som noen som kommer drassende med noen lekse hver bidige gang.

stjernestøv
Skrevet

De som jobber får ca 10% av det de tjener i året i feriepenger, det har ingenting med skatt å gjøre!

Skrevet

De som jobber får ca 10% av det de tjener i året i feriepenger, det har ingenting med skatt å gjøre!

Til gjengjeld får de ikke utbetalt lønn når de holder ferie.

Uførepensjonister får uførepensjon hver måned, også når de er på ferie.

Skrevet

Det stemmer. Fordi vi ikke får lønn den måneden de fleste tar ferie - og fordi arbeidsgiver trekker oss så mye resten av året, at det blir mer enn en vanlig netto månedslønn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...