Gå til innhold

Skattefritt i juni?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler meg ikke truffet som noen som kommer drassende med noen lekse hver bidige gang.

Det var heller ikke meningen. Denne gangen var det du, andre har kommet med samme leksa før. Er nesten en førjuls- og sommertradisjon her på DOL.

Anonymous poster hash: cb1e9...682

Videoannonse
Annonse
  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• stjernestøv

20

• laban

9

• gråstein

9

• Høstløv

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Lønnsmottakere får vel strengt tatt ikke mer enn de selv sparer opp, selv om denne "sparingen" skjer via arbeidsgiver i form av feriepenger... Uføre får utbetaling 12 måneder i året, og har rimelig gode skatteordninger fordi man som regel har veldig lav inntekt med uføretrygd. Det er da bare rett og rimelig at det skal lønne seg å arbeide? 

Dessuten kan uføre spare penger selv, trekke litt mer i skatt og få igjen dette i juni og "late som" om det er feriepenger... Det er ikke så mye per måned som må betales ekstra, for at det skal bli litt igjen. Dette i tillegg til en normal utbetaling av uføre i juni utgjør da litt... 

Det er kanskje og muligens urettferdig at uføre ikke skal ha råd til å gjøre det samme som lønnsmottakere - men igjen, jeg mener helt bestemt at dette er riktig - det bør alltid lønne seg å være i jobb. Det er vel ingen som kan påstå at syke, uføre mennesker i Norge står på bar bakke?

stjernestøv
Skrevet

Det stemmer. Fordi vi ikke får lønn den måneden de fleste tar ferie - og fordi arbeidsgiver trekker oss så mye resten av året, at det blir mer enn en vanlig netto månedslønn.

Ja stakkars dere :( Mye bedre å være uføretrygdet og syk resten av livet.....

stjernestøv
Skrevet

Til gjengjeld får de ikke utbetalt lønn når de holder ferie.

Uførepensjonister får uførepensjon hver måned, også når de er på ferie.

Ja det er virkelig synd på dem :(

stjernestøv
Skrevet

Lønnsmottakere får vel strengt tatt ikke mer enn de selv sparer opp, selv om denne "sparingen" skjer via arbeidsgiver i form av feriepenger... Uføre får utbetaling 12 måneder i året, og har rimelig gode skatteordninger fordi man som regel har veldig lav inntekt med uføretrygd. Det er da bare rett og rimelig at det skal lønne seg å arbeide? 

Dessuten kan uføre spare penger selv, trekke litt mer i skatt og få igjen dette i juni og "late som" om det er feriepenger... Det er ikke så mye per måned som må betales ekstra, for at det skal bli litt igjen. Dette i tillegg til en normal utbetaling av uføre i juni utgjør da litt... 

Det er kanskje og muligens urettferdig at uføre ikke skal ha råd til å gjøre det samme som lønnsmottakere - men igjen, jeg mener helt bestemt at dette er riktig - det bør alltid lønne seg å være i jobb. Det er vel ingen som kan påstå at syke, uføre mennesker i Norge står på bar bakke?

Det lønner seg å arbeide og, og selvfølgelig skal det det. Men de synes virkelig synd på seg selv, som om de ikke har gryn nok som det er :angry:

Skrevet

Dette gidder jeg ikke!!!!!!!!!! :angry:

Du forstår ikke en dritt.

Nå får du gi deg. Det er DU som ikke forstår noe som helst.

Skrevet

Hvorfor blande inn dette med AAP?

Fordi trådstarter nevnte AAP.

Ville gladelig betalt litt mer i skatt hele året og tatt halv skatt i desember for å fått det skattefritt nå i juni. 

Ærlig talt da. Det er da ingen som nekter deg å legge til side penger resten av året, og bruke disse som feriepenger i juni.

Skrevet

Poenget er at folk som jobber har mer penger i ferien en ellers i året.

Det har ikke uføretrygdede.

Så har de tilsvarende mindre resten av året.

Skrevet

Ikke alle som har råd til å spare

Likevel vil du at staten skal tvangsspare for deg. Tenker du i det hele tatt før du skriver?

:wacko:

Skrevet

Ja stakkars dere :( Mye bedre å være uføretrygdet og syk resten av livet.....

Vi diskuterer da vel ikke om det er bedre å være frisk enn syk?  Jeg prøvde bare å forklare hvorfor feriepengene er noe høyere enn en netto månedslønn.    

Hvem som helst kan be om høyere skattetrekk.  Da kommer det "feriepenger" i skatteoppgjøret.  Det blir noe liknende, bortsett fra at en lønnstaker ikke kan styre hvor mye av lønnen som holdes igjen til feriepenger. 

Skrevet

Det lønner seg å arbeide og, og selvfølgelig skal det det. Men de synes virkelig synd på seg selv, som om de ikke har gryn nok som det er :angry:

Hvor finner du noe om at vi synes synd på oss selv? 

Nå er det ikke slik at alle som ikke er trygdede, har "gryn nok som det er".  Det er visse individuelle forskjeller i lønnstakergruppa også, akkurat som i den delen av befolkningen som mottar trygd eller andre ytelser.

stjernestøv
Skrevet

Nå får du gi deg. Det er DU som ikke forstår noe som helst.

Ok, det er vel det.

stjernestøv
Skrevet

Likevel vil du at staten skal tvangsspare for deg. Tenker du i det hele tatt før du skriver?

:wacko:

Nei jeg tenker ikke.

stjernestøv
Skrevet

Vi diskuterer da vel ikke om det er bedre å være frisk enn syk?  Jeg prøvde bare å forklare hvorfor feriepengene er noe høyere enn en netto månedslønn.    

Hvem som helst kan be om høyere skattetrekk.  Da kommer det "feriepenger" i skatteoppgjøret.  Det blir noe liknende, bortsett fra at en lønnstaker ikke kan styre hvor mye av lønnen som holdes igjen til feriepenger. 

Ok beklager frekkheten, jeg forstår ikke dette og orker ikke prøve å forstå.

stjernestøv
Skrevet

Hvor finner du noe om at vi synes synd på oss selv? 

Nå er det ikke slik at alle som ikke er trygdede, har "gryn nok som det er".  Det er visse individuelle forskjeller i lønnstakergruppa også, akkurat som i den delen av befolkningen som mottar trygd eller andre ytelser.

Det er sant, beklager.

Skrevet

Synes Laban har en god forklaring. Dette med skattetrekk i 10,5 mnd er en form for tvangssparing, men fordrer altså at inntekten er høy nok til høyere trekk alle de andre månedene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...