Gjest Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 Hei! Jeg har lett for å få kink i ryggen. Kinkene kan komme av helt dagligdagse bevegelser som å dekke bordet eller rydde ut av oppvaskmaskinen. Dette er veldig smertefullt mens det står på, og jeg blir helt invalid i noen få dager. Det pleier å gi seg i løpet av to til tre dager, gjerne med hjelp av betennelsesdempende medikament. Jeg oppfatter kinkene som helt muskulære. Jeg skulle gjerne kunnet forebygge disse kinkene. Hva kan jeg gjøre? Har du tips for å styrke korsryggen? Hilsen Bygdekvinne 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/399255-kink/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fysioterapeut Erik Øiangen Skrevet 21. juni 2014 Del Skrevet 21. juni 2014 Hei bygdekvinne, det du beskriver en vel den mest kjente rygglidelsen vi har, såkalt; akutt lumbago, hekseskudd,skiveutglidning(selv om ingen skive glir ut) eller kink som du beskriver. Kjært barn har mange navn og vi terapeuter med forskjellig utdanning fra forskjellige land bruker desverre litt forskjellig nomenklatur på samme lidelse. Nesten alle opplever å ha eller kommer til å få ryggvondt en eller flere ganger i løpet av livet(ca 75-85%) oftest de mellom 25-55 år. Når det gjelder rygglidelser generellt så er det kun en liten andel hvor dette kronifiserer seg og disse står får ca 85% av omkostningene ved rygglidelser. Selv har jeg daglig arbeidet mye med akkurat denne pasientgruppen siste 25 årene og har derfor både lært og erfart hvordan jeg best mener de kan hjelpes. Den akutte lumbagoen oppstår nesten alltid i forbindelse med, som du akkurat beskriver en helt uskyldig bevegelse hvor du bøyer ryggen FOROVER og gjerne med litt ROTASJON(vridning/dreining). MERK at jeg skriver BØYER ryggen, altså krummer/runder ryggen litt slik at SVAIEN i ryggen blir borte. Det er da det skjer. Man skulle bare ta opp avisen, åpne kjøleskapsdøren,sette barnesetet inn i bilen,løfte handlekurven, ta på sokkene osv osv. Poenget er ikke akkurat HVA du skal gjøre men BEVEGELSEN du gjør slik jeg beskrev. Det er nesten uten unntak. Hvorfor man får det kan skyldes veldig mange faktorer som genetiske disposisjoner, helsetilstand, treningstilstand, sykosomatisk tilstand, ergonomiske forhold, familiære forhold, ernæringsmessige forhold, og ikke minst hvordan du rett og slett bruker kroppen i daglige sammenhenger, det jeg kaller posisjonering(hvordan du innstiller kroppen før en funksjon skal utføres). F. eks når du skal løfte en vaskemaskin. Tenker du da på måten du skal innstille kroppen på, for å få best mulig posisjon slik at du ivaretar kroppen best mulig med minst mulig risiko for feil eller overbelastning? Rygglidelsen(akutt lumbago kan ha sit utspring fra ledd, mellomhvirvelskive, musklatur eller i en kombinasjon av disse).Dette er ikke fullt ut klarlagt. FOREBYGGING; Finn en fysioterapeut med spesiell interesse for rygglidelser og trening. Du er den som må gjøre hele jobben selv men du kan få veldig god hjelp dersom du lærer hensiktsmessig kroppsbruk(økt kroppsinnsikt,oppfattelse og forståelse). Jeg tenker da på hvordan du posisjonerer kroppen før funksjonen tar til(altså det du skal gjøre). Det er jo akkurat det du beskriver at du bare skulle gjøre det eller det. Neste gang så posisjonerer du deg bedre og slipper sannsynlig gjentagelse av \"kinken\". Altså; 1) posisjonering-(valg av riktig utgangstilling før du utfører det du skal gjøre. 2) stabilisering-(stram/stabiliser med de muskler som holder posisjonen riktig) 3) utførelse-(gjør/utfør det du skal, f.eks løft vaskemaskinen eller vask gulvet). Mensendiecktrening er en treningsform som har til hensikt å jobbe med akkurat disse apektene. Terapeuten kan gøre engrundig funksjonsundersøkelse og skreddersy treningens innhold spesiellt for deg og dine behov. Du trenger også ; -å variere arbeidsstillingene på jobben mest mulig(da får ikke ryggen\"TAK\" i deg og du holder deg myk og ledig. -Senk spenningsnivået i kroppen mest mulig/være bevisst ditt spennningsnivå. spesiellt spenning som står over tid og er negativt ladet. -gi deg selv tid til egenpleie - 30-60 minutters bevegelsesaktivitet hver dag, tur/jogg i marka, gode tøyninger og øvelser for å styrke kroppen generellt. -IKKE bruk 30 minutter på å diskutere med andre om hvorfor du ikke har tid, bare gjøre det;-)) få med andre hvis mulig. Håper dette kan være en inspirasjon til å gjøre enkle grep for det er fullt mulig å forebygge ryggplager. mvh erik 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/399255-kink/#findComment-3547582 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.