Gå til innhold

Dårligere lønn i Drammen enn Oslo - verdt det?

Anbefalte innlegg

Jeg bor slik til at hvis jeg skal jobbe i Oslo så kommer jeg til å bruke litt over 2 timer på reisevei hver dag. Jobber jeg derimot i Drammen bruker jeg 40 min på reising hver dag og kan kjøre bil. Får muligens et jobbtilbud i Drammen nå hvor lønna er rett under 400.000.- Der jeg jobbet tidligere hadde jeg 424.000.- (og det var i 2012). M.a.o. må jeg ned en del i lønn. Men de har visstnok veldig bra pensjon og utviklingsmuligheter og det virker som et veldig bra sted å jobbe. Og sparer jo mye på reising. Dette er også en stilling hvor jeg må  begynne litt på scratch og lære meg en ny retning, derfor starter man på support, for det er den naturlige retningen å lære (ikke 1. linje da) Innen 1-2 år bytter jeg antagelig stilling internt til konsulent og går opp i lønn (de som sitter i den stillingen har mer i årslønn enn det jeg tjente i forrige jobben min). Dette er en jobb jeg kan lære og utvikle meg mye i og få erfaring også til evt. senere jobbytte, men lønna er litt lav. Jeg klarer meg nok på lønna, men er uansett kjipt å gå ned i lønn. .

Så er spørsmålet hva dere ville valgt? Jeg vil jo veldig gjerne slippe å jobbe i Oslo pga samboer jobber der og da får vi problemer med barnehagehenting og levering. Sånn sett er Drammen praktisk. 

De jeg har snakket med sier også at Drammen ligger en del lavere på lønn enn Oslo. Leste et sted at de fleste sparer 30.000.-  netto i pendlerutgifter, men det får jeg ikke til å stemme? et månedskort koster 1100.-, og jeg må jo betale drivstoff og service på bilen,så kan ikke se at jeg sparer så mye i reisekostnader egentlig.

Fortsetter under...

Gjest Gargamel

Jeg bor slik til at hvis jeg skal jobbe i Oslo så kommer jeg til å bruke litt over 2 timer på reisevei hver dag. Jobber jeg derimot i Drammen bruker jeg 40 min på reising hver dag og kan kjøre bil. Får muligens et jobbtilbud i Drammen nå hvor lønna er rett under 400.000.- Der jeg jobbet tidligere hadde jeg 424.000.- (og det var i 2012). M.a.o. må jeg ned en del i lønn. Men de har visstnok veldig bra pensjon og utviklingsmuligheter og det virker som et veldig bra sted å jobbe. Og sparer jo mye på reising. Dette er også en stilling hvor jeg må  begynne litt på scratch og lære meg en ny retning, derfor starter man på support, for det er den naturlige retningen å lære (ikke 1. linje da) Innen 1-2 år bytter jeg antagelig stilling internt til konsulent og går opp i lønn (de som sitter i den stillingen har mer i årslønn enn det jeg tjente i forrige jobben min). Dette er en jobb jeg kan lære og utvikle meg mye i og få erfaring også til evt. senere jobbytte, men lønna er litt lav. Jeg klarer meg nok på lønna, men er uansett kjipt å gå ned i lønn. .

Så er spørsmålet hva dere ville valgt? Jeg vil jo veldig gjerne slippe å jobbe i Oslo pga samboer jobber der og da får vi problemer med barnehagehenting og levering. Sånn sett er Drammen praktisk. 

De jeg har snakket med sier også at Drammen ligger en del lavere på lønn enn Oslo. Leste et sted at de fleste sparer 30.000.-  netto i pendlerutgifter, men det får jeg ikke til å stemme? et månedskort koster 1100.-, og jeg må jo betale drivstoff og service på bilen,så kan ikke se at jeg sparer så mye i reisekostnader egentlig.

Gratulerer med jobbtilbud! 

Jeg ville helt klart valgt alternativet i Drammen, gitt at du får et tilbud. De to timene med reising går direkte ut over den lille fritiden som er igjen etter jobb og husarbeid.

Selvfølgelig er det viktigste at du har fått jobb.

Den lille lønnsforskjellen betyr mindre enn fleksibiliteten dere får. Med unger i barnehagealder er det praktiske viktigere enn kronene når det er snakk om såpass lite. At det er en bra arbeidsplass med utviklingsmuligheter, er dessuten langt mer vesentlig enn begynnerlønnen.

Slik du beskriver det høres valget veldig enkelt ut. Jeg ville antakelig valgt den dårligst lønnede stillingen, med utviklingsmuligheter i et spennende firma, selv om de to stillingene var samme sted.

Annonse

AnonymBruker

Jeg ville valgt Drammen.

Hvis du vil ha mer trygghet for å ha valgt riktig, kan du summere opp de utgifter som vil forandre seg ved eventuelt jobbskifte, gjør det for begge jobbene. Så trekker du utgiftene fra de respektive lønner og ser hvilket alternativ som blir best.

Så kan du ta samme runde med bruk av tid, regn ut hvor mye tid du bruker fra du går hjemmefra til du kommer hjem for begge jobbene.

Anonymous poster hash: e40bd...e37

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...