Gå til innhold

Skole skiller gutter og jenter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

På grunn av en muslimsk elev, skilles gutter og jenter i gym og svømming på Borgtun skole i Tromsø.

Da foreldrene til eleven ga beskjed til skolen om at jenta ville utebli fra undervisningen i gym og svømming på grunn av familiens trosretning, bestemte skolen seg for å skille guttene og jentene i de aktuelle fagene. Slik får jenta være med på undervisningen.

Kjønnsdelingen er gjort ut fra religiøse krav om sømmelighet. Borgtun skole har over 300 elever. Og er kanskje byens mest internasjonale skole. Det går flere muslimske elever på skolen.

– Hva skjer om andre muslimske foreldre ytrer ønske om samme ordning i andre trinn?

– Da tar vi nok hensyn til det. Men vi får ta slike utfordringer om de kommer, sier Johansen.

– Totalt uakseptabelt! sier Magnus Mæland (H) i oppvekstkomiteen. Han mener trosretning og følger av det er foreldrenes ansvar, ikke skolens.

– For å si det kort. Be i fred hjemme, men ikke ta religionen inn i skolen. Dette er å gå tilbake til en tid jeg trodde vi var ferdig med. Og det motsatte av integrering, sier Mæland.

http://www.nordlys.no/nyheter/article534862.ece

Anonymous poster hash: eaeab...eb3
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/399292-skole-skiller-gutter-og-jenter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

DexterMorgan

LInken funka ikke.

Men ja det er isolert sett ikke en veldig viktig sak, men prinsippet om Norge skal tilpasse seg innvandrere, eller om innvandrere skal tilpasse seg  Norge er viktig, ihvertfall for oss som mener at Norge har kommet langt på vei og er ledende når det gjelder menneskerettigheter og slikt. Veldig mange kulturer henger fast i steinalderen som Norge var i før men som vi har kommet oss over. Det betyr ikke nødvendigvis at vi ønsker oss tilbake til steinalderen når vi slipper flykninger inn i landet, ønsket vårt er vel først og fremst at de skal tilpasse seg oss og ikke vi til dem, håper jeg  :ph34r:

DexterMorgan

Forøvrig det Norge bør skjerpe seg på nå (vi er ganske flinke men med et par steg til kan vi bli perfekte):

• Fjern statlig kjønnsdiskriminering (det er ikke mye av det ,kvoteringer og kjønnspoeng til utdanning bla.a , men på de områdene det gjelder bør det fjernes asap)

• Forby ALL kjønnslemlestelse, uavhengig av om folk begrunner lemlestingen av sine barn med "guds ord" eller "fjøsnissen beordret meg". Jeg gir F i guden din, du skader ikke barna dine, og gjør du det får du miste omsorgsretten og sendes i fengsel.

• Avkriminaliser rusmisbruk og få det inn i ordnede former, kriminaliseringen av de svakeste i samfunnet kjører dem bare lenger og lenger ned i grøfta og er helt meningsløst

• Still strengere krav til grupper som får statsstøtte om at diskriminering ikke er tillat, uansett om det er "guds ord" at noen grupper skal behandles annerledes, hvis så får du og guden din klare seg uten statsstøtte....

Hmm bare de 4 jeg kom på i farten, jeg tror vi er et ganske bra land altså =)

Her er en link som virker: http://www.nordlys.no/nyheter/article5348629.ece

Saken er nesten fire år gammel. 

Jeg synes skolene skal få løse slike saker selv.  Hver sommer drukner det barn med ikke-vestlig bakgrunn fordi de ikke kan svømme, vi har nettopp hatt et nytt, tragisk tilfelle.  Hvis kjønnsdeling får flere til å delta i svømmeundervisningen, kan det være flere fordeler enn ulemper ved å ha den muligheten.

Jeg mener dette om akkurat gym, vel å merke.  Jeg mener ikke at noen foreldre (verken muslimer eller andre) skal bestemme over undervisningen i andre fag ved å skylde på sømmelighet. Men det kan faktisk være andre fordeler med kjønnsdelt gym for eldre barn.  Mange jenter blir passive av å ha guttene rundt seg i disse timene.  Ikke alle gymlærere (eller de som må presses til å ta gymtimene fordi skolen ikke har noen faglært gymlærer) takler dominerende idrettsgutter i tenårene som har disse timene som sin store mestringsarena.       

AnonymBruker

Jeg syns godt man kan være kjønnsdelt i gym og svømming. Det var vi også da jeg var barn, og jeg kan bare se fordeler med det. Kanskje man kan få en bedre undervisning til og med, hvis elevgruppen bare består av ett kjønn. Faktisk tror jeg man gjerne kunne prøvd dette i andre fag også, men det ville bare møtt motstand. Gutter kan ødelegge/bråke endel i klassen så det går utover jentene, samtidig som mange gutter trenger mer fysisk aktivitet og å slippe å være i en klasse der de hele tiden må hysjes på og sitte i ro. Dette har vært diskutert mange ganger, i helt andre sammenhenger enn religion.

Anonymous poster hash: c0b18...68e

Annonse

AnonymBruker

Jeg syns godt man kan være kjønnsdelt i gym og svømming. Det var vi også da jeg var barn, og jeg kan bare se fordeler med det. Kanskje man kan få en bedre undervisning til og med, hvis elevgruppen bare består av ett kjønn. Faktisk tror jeg man gjerne kunne prøvd dette i andre fag også, men det ville bare møtt motstand. Gutter kan ødelegge/bråke endel i klassen så det går utover jentene, samtidig som mange gutter trenger mer fysisk aktivitet og å slippe å være i en klasse der de hele tiden må hysjes på og sitte i ro. Dette har vært diskutert mange ganger, i helt andre sammenhenger enn religion.

Enig. Så fort noen ønsker en endring på grunn av eget livssyn, kobler en hel del antireligiøse ut fornuften og klikker helt i stedet for å se på saklige argumenter.

Anonymous poster hash: 6a5ff...473

AnonymBruker

Enig. Så fort noen ønsker en endring på grunn av eget livssyn, kobler en hel del antireligiøse ut fornuften og klikker helt i stedet for å se på saklige argumenter.

Anonymous poster hash: 6a5ff...473

Godt sagt!

påskelilje

Vi hadde kjønnsdelt gym og svømming på ungdomsskolen. Fungerte bra det, og jeg tror kanskje vi jentene gav litt ekstra når det bare var oss.

Men for all del - mine barn har ikke kjønnsdelt gym, og jeg tror det også fungerer helt greit.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...