Gå til innhold

Noen som har skiftet ettenavn her?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Lurer på å skifte etternavn (ta mors pikenavn isteden, som jeg har mer tilknytning til) og droppe mitt nåværende etternavn (som er veldig vanlig og kjedelig).

Jeg vet at selve navneskifteprosessen er relativt enkel. Men er det vanskelig etterpå, må du skifte alle papirer, attester og dokumenter du har, eller må du isteden legge ved navneendring hver gang du feks søker ny jobb (siden alle attester har det gamle navnet) ?

Er det veldig tungvint å altså skulle skifte etternavn, så mye at du nesten angrer, eller går det helt greit?

Anonymous poster hash: fdd04...54d
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/399320-noen-som-har-skiftet-ettenavn-her/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg skiftet etternavn av nøyaktig samme grunn som deg, for ett år siden. Ja det er litt stress. Men jeg har bare tatt det etter hvert som det kommer, det viktigste er vel passet. Førerkortet har jeg ennå ikke forandret på.

Jeg har aldri angret ett sekund. Angrer på at jeg ikke gjorde det tidligere bare. Hadde aldri trodd det skulle følelsesmessig bety så mye for meg hva jeg het! Nå er jeg den jeg skal være. Navnet er en viktig del av identiteten. Så jeg anbefaler det på det varmeste:)  

Annonse

AnonymBruker

Hei! Jeg skiftet etternavn av nøyaktig samme grunn som deg, for ett år siden. Ja det er litt stress. Men jeg har bare tatt det etter hvert som det kommer, det viktigste er vel passet. Førerkortet har jeg ennå ikke forandret på.

Jeg har aldri angret ett sekund. Angrer på at jeg ikke gjorde det tidligere bare. Hadde aldri trodd det skulle følelsesmessig bety så mye for meg hva jeg het! Nå er jeg den jeg skal være. Navnet er en viktig del av identiteten. Så jeg anbefaler det på det varmeste:)  

Hva tenker du da om folk som skifter til et annet etternavn enn familienavnet? Har ei venninne som bare tok et etternavn (kort og vanlig navn) fordi hun hadde så dårlig forhold til famlien sin.

Jeg skifta tilbake til pikenavnet mitt da jeg skilte meg og det var herlig! Pikenavnet mitt er det få i Norge som heter, mens det navnet jeg hadde som gift er et veldig vanlig etternavn. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor jeg skifta navn første gangen, for jeg greide aldri bli fortrolig med det nye etternavnet mitt.

Når det gjelder det praktiske fikk jeg aldri endra på navnet på bankkortet og førerkortet mitt, så først nå stemmer det med hva jeg heter ;) Var aldri noe problem at jeg i 14 år hadde et ekstra etternavn (kanskje fordi pikenavnet mitt sto som fornavn nr to i tillegg til etternavnet?)

Passet må selvsagt endres, men pass må man uansett bytte innimellom...

påskelilje

Jeg byttet etternavn fullstendig (beholdt ikke pikenavnet mitt i det hele tatt) da jeg giftet meg for 20 (!) år siden. Kan ikke huske at det var særlig problematisk. Ordnet vel pass og førerkort først tror jeg, og så etter hvert bankkort og andre ting.

Nå tenker jeg at det er litt trist å ha gitt slipp på det gamle navnet mitt, selv om det nye navnet er blitt min identitet i voksen alder. Jeg er veldig slektskjær, og føler sterk tilknytning både til min fars navn og min mors pikenavn - men også til min manns navn (som nå også er mitt da).

I forhold til jobb har det aldri vært noe problem, fordi jeg byttet navn mens jeg studerte - så jeg har hatt samme navn hele tiden mens jeg har jobbet. Kommer for øvrig stadig borti noen via jobben som har byttet navn - anser ikke det som noe problem.

AnonymBruker

Det er, som flere skriver her, utrolig mange som har skiftet navn i forbindelse med eksteskap, så det er ikke vanskelig og ikke uvanlig å plutselig ha et nytt etternavn.

Attester, vitnemål osv lar du være slik de er, i en jobbsøknad kan du på cv-en skrive Anne Pettersen (tidl. Olsen), dette vil forklare hvorfor det er et annet navn på attestene og vitnemålene.

I motsetning til hvordan flere her har gjort det, ville jeg satt av tid til å skifte all (viktig) legitimasjon samtidig, etter du har fått nytt navn.  Bruk en dag som du går på passkontoret, biltilsynet og banken, og får alt nytt på en gang. Og så tar du mindre viktige papirer så raskt du kan etterhvert (sporveiskort, bibliotekskort, studentbevis..) Du må bestemme hva som skal stå i telefonkatalogen / 1881, slik at både gamle venner, som kjenner deg som det tidligere navnet ditt, og nye bekjentskaper får tak i deg.

Jeg var i utlandet med en venninne som hadde ulikt navn i passet og på bankkortet, og når passet ble stjålet var det veldig vanskelig å få ordnet nye dokumenter, når flybilett og pass hadde ett navn (som hun hadde giftet seg til) og bankkortet / annen legitimasjon hadde et annet.

På facebook etc kan man skrive tidligere navn i parantes, og ha det en stund.

Anonymous poster hash: 37759...4f7

Jeg byttet etternavn helt da jeg giftet meg, og kan ikke huske at det var noe særlig styr.

Har ikke byttet tilbake etter skilsmissen for 8 år siden, fordi jeg ønsker å hete det samme som barna. De har også kun eksmannens etternavn.  Vi har et godt forhold og det har nok innvirkning på valget.  Jeg husker at min mor ikke kunne få byttet tilbake fort nok etter sin skilsmisse.

Jeg byttet navn til mannens da jeg giftet meg og var lynsnar til å bytte tilbake igjen da vi ble separerte. Kunne ikke falle meg inn å gå rundt med hans navn, ungene har både hans og mitt navn, uten at det spiller noen rolle for meg. Jeg er ungenes mor uansett. :)

Byttet vel på bankkort og pass med en gang og resten etterhvert som det dukket opp. :)

Madelenemie

Noen her som har skiftet etternavn, mente jeg.

Hvis du har skiftet navn, kan du fortelle hvordan det var og hvor mye jobb etterpå?

Hei!

Jeg har skiftet, det er enkelt:-)

Jeg skiftet på hele familien:-)

Det tok en uke så fikk vi bekreftelser.

Er navnet beskyttet kan det ta tid, det var vårt navn, men da det var en tilnknytning gikk det raskt likevel.

Annonse

AnonymBruker

Hei!

Jeg har skiftet, det er enkelt:-)

Jeg skiftet på hele familien:-)

Det tok en uke så fikk vi bekreftelser.

Er navnet beskyttet kan det ta tid, det var vårt navn, men da det var en tilnknytning gikk det raskt likevel.

Fint. Men jeg tenker på sånn som når man skal søke på nye jobber (og har attester på gammelt navn), og det å informere alle venner og sånn? Går det greit?

Fint. Men jeg tenker på sånn som når man skal søke på nye jobber (og har attester på gammelt navn), og det å informere alle venner og sånn? Går det greit?

En dame jeg kjenner tok mannens etternavn da de giftet seg, og noen år senere byttet hele familien etternavn. Hun hadde derfor artister/vitnemål med tre ulike etternavn på, og husker hun fortalte med et smil at en i jobbintervju hadde spurt om hun hadde vært gift flere ganger. ;) Er vel ikke det verste spørsmålet å få.

Ellers husker jeg fra min barndom en navnebytte-historie som neppe hadde vært like revolusjonerende i dag: I en barnefamilie hadde alle farens etternavn, slik alle hadde på 60-70-tallet. Så overtok familien hennes hjemgård og valgte å bytte navn i samsvar med gammel tradisjon til dette gårdsnavnet, som da også var pikenavnet til moren.

Dette førte til at far i huset "på bøgda" ble kalt for "fornavn tidligereetternavn nyttetternavn", selv om han kuttet ut tidligere etternavn helt. Det var nok veldig rart at en mann byttet navn slik, så mange mente det var best å ta med tidligere etternavn for å unngå forvirring.

Madelenemie

Fint. Men jeg tenker på sånn som når man skal søke på nye jobber (og har attester på gammelt navn), og det å informere alle venner og sånn? Går det greit? Anonymous poster hash: fdd04...54d

Hei!

Ja det gjør det.

Man er registrert med navneendringen og man kan legge ved navneendringsbekreftelse.

Jeg har gjort det ved søknader der referanser er med mitt gamle navn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...