Gå til innhold

Har dere erfaring med kjeller med fukt?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Madelenemie

Vi skal ikke gjøre det selv. Har ti tommeltotter, og kan heller ikke kjøre minigravemaskin, og heller ikke samtidig passe barna.... Så vi må leie inn et firma, og det blir nok dyrt. Håper vi klarer å få det under 100.000, for det er maksimum vi har satt av til dette.

Huset ligger på flatmark, ingen fjell, det er nokså leirholdig jord.

Anonymous poster hash: 8e2b3...0b6

Hei!

Ok, vi hadde også firma.

Dessverre har jeg også ti tommeltotter, :-( etter hvert er de kanskje blitt redusert til 8, så det går sakte fremover.

Men man bør inspisere, det slurves en hel del, men selvsagt kommer det an på firmaet man bruker.

Flatmark og leirholdig jord, da bør du være sikker på at dreneringen er tilstrekkelig, og at fall ut i fra huset er på ca 3 meter. At dere skråner plenen lett ut ca 20 grader.

Samt lede vann fra taket i drensrør vekk fra huset/tomten.

Det er litt sånn man bør ta sine inspeksjoner på og se til blir gjort. 

Hos oss mener jeg det ble gjort feil fordi det ikke ble ledet takvann i drensrør vekk fra huset, men fikk beskjed om at siden huset står på fjell og helning var lett vekk fra huset ikke noe problem, men min erfaring er at det ER et problem.

Jeg oppdaget etter et par år litt fukt i en bod, nederst ved gulvet, akkurat her takvannet kom ned!

Altså ingen tilfeldighet, vi la så en svart slange fra takvannet ut et stykke i hagen, og mer skulle ikke til, før det ble orden.

Man bør legge drensrør syns nå jeg fra takvann ut og ned i plenen et godt stykke vekk fra huset, kanskje 3 meter eller mer.

Endret av Madelenemie
AnonymBruker

Flatmark og leirholdig jord, da bør du være sikker på at dreneringen er tilstrekkelig, og at fall ut i fra huset er på ca 3 meter. At dere skråner plenen lett ut ca 20 grader.

Samt lede vann fra taket i drensrør vekk fra huset/tomten. - - Man bør legge drensrør syns nå jeg fra takvann ut og ned i plenen et godt stykke vekk fra huset, kanskje 3 meter eller mer.

1) Hvordan kan vi lage fall ut fra huset på 3 meter hvis tomten er helt flat? Da blir det jo en grop der, med skråning opp igjen den andre veien? Skal vi samle vannet i en renne 3 meter fra huset, eller hvordan gjør vi det? 

2) Mener du nederst på takrennene, at det er der vi skal feste drensrør? Skal dette røret så ligge oppå plenen 3 meter bortover før det går ned i plene? Vil ikke det se rart ut?

Madelenemie

1) Hvordan kan vi lage fall ut fra huset på 3 meter hvis tomten er helt flat? Da blir det jo en grop der, med skråning opp igjen den andre veien? Skal vi samle vannet i en renne 3 meter fra huset, eller hvordan gjør vi det? 

2) Mener du nederst på takrennene, at det er der vi skal feste drensrør? Skal dette røret så ligge oppå plenen 3 meter bortover før det går ned i plene? Vil ikke det se rart ut?

Hei!

1) Man kan skrå hele plenen ørlite grann... poenget er at vannet skal sige vekk fra grunnmuren.

Det er ikke nødvendigvis at man ser helningen på plenen, men den er viktig.

Har dere veldig stor tomt, vil det holde å først skrå mye, så mindre og mindre, poenget er at vannet ledes vekk fra huset.

2) Det er ulike måter å gjøre det på, noen fester en slange nederst i takrennen og legger denne ut i plenen, det ser jo ikke pent, ut.

Man kan istedet la vannet gå ned i et sandfang, under sandfanget ligger drensør som leder vannet vekk.

Se link bilde side 5

http://www.dinesider.no/customer/257455/archive/files/Dokumenter/forslag_til_overvannh%C3%A5ndtering_og_fuktsikring.pdf

AnonymBruker

1) Man kan skrå hele plenen ørlite grann... poenget er at vannet skal sige vekk fra grunnmuren.

2) Det er ulike måter å gjøre det på, noen fester en slange nederst i takrennen og legger denne ut i plenen, det ser jo ikke pent, ut.Man kan istedet la vannet gå ned i et sandfang, under sandfanget ligger drensør som leder vannet vekk.

1) Plenen vår er på over 1 mål...så det ville bli altfor stor jobb å grave opp hele plenen for å skrå den. Bedre kanskje da å lage en grøft ca 3 meter fra huset (rundt hele) og at denne grøften et sted får en renne ut fra området. Det er lettere å få til.

2. Kanskje røret fra takrennen kan graves ned i jorden, i en grøft som går langt bort fra huset, og så fyller man med jord oppå og sår gress? Da syns jo ikke røret.

Madelenemie

1) Plenen vår er på over 1 mål...så det ville bli altfor stor jobb å grave opp hele plenen for å skrå den. Bedre kanskje da å lage en grøft ca 3 meter fra huset (rundt hele) og at denne grøften et sted får en renne ut fra området. Det er lettere å få til.

2. Kanskje røret fra takrennen kan graves ned i jorden, i en grøft som går langt bort fra huset, og så fyller man med jord oppå og sår gress? Da syns jo ikke røret.

Hei!

2) Ja det er fult mulig, det har jeg selv gjort:-) og gress over :-)

1) Ja det går helt fint, jeg er ekstremt nøye, og har problemer med perfeksjonisme i blant.

Men poenget er jo bare at vannet skal ledes vekk, og hvordan dette gjøres er jo mindre viktig, også vil man jo ha en plen som ser ok ut:-)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...