Gå til innhold

Asperger/autisme

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det tror jeg ikke noe på, men jeg vil tro autister og i hvertfall aspergere i stor grad kan lære seg til å agere tilnærmet normalt, slik at de for andre vil fremstå som "normale".

Og der tar du feil.

Anonymous poster hash: ce8dd...c82

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• FGT

16

• AnonymBruker

8

• Gondor

6

• slabbedask

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Og der tar du feil.

Hvorfor/hvordan det?

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor/hvordan det?

Hvis det var så enkelt: Hvorfor er kun 16% av autister i arbeid?

Skrevet

Jeg har begrenset kompetanse på dette, jeg mente bare at den del aspergere nok kan lære dette (spør f.eks. Madelenemie her på forumet). Om de dermed er i stand til å jobbe er et annet spørsmål.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har begrenset kompetanse på dette,

;)

stjernestøv
Skrevet

Tror vi da snakker noe forbi hverandre da. Nei det grunnleggende i hjernen for blir nokså intakt, men en kan forandre seg for det. selv om en har noe begrensinger, så styres vi ikke av instinkter heller. væremåten og oppførsel kan alle forandre på, også AS mennesker.

Enig, min sønn har forandret oppførsel endel ved å observere andre, han sliter fremdeles med det sosiale men når han vokste opp var det umulig for han å takle det.

Skrevet

Enig, min sønn har forandret oppførsel endel ved å observere andre, han sliter fremdeles med det sosiale men når han vokste opp var det umulig for han å takle det.

Nettopp, de blir mer bevisste, så da blir de mer motivert også.

Skrevet (endret)

Det tror jeg ikke noe på, men jeg vil tro autister og i hvertfall aspergere i stor grad kan lære seg til å agere tilnærmet normalt, slik at de for andre vil fremstå som "normale".

Ja dette er riktig. Jeg har selv fått diagnosen AS for 5 år siden, og har jobbet siden jeg var 15 år, men gikk over på attføring pga. en langvarig depresjon som 40 åring, og jeg hadde kone og små barn i tillegg. det var ikke fordi jeg ikke kunne jobbe mer, men jobben kjedet meg også. Tappet meg for energi, så jeg måtte tenke nytt. & år senere ble jeg rådet om å søke trygd av legen. Men har ikke sluttet med å jobbe av den grunn, men nå føler jeg at jeg fått tid til noe mer meningsfylt, og som ikke tapper meg så mye for krefter. I dag er jeg 64 år og har langt liv bak meg.

Endret av FGT
Skrevet (endret)

NHD har da sagt flere ganger at asberger ikke kan behandles.

Anonymous poster hash: a1d38...964

Behandles nei, men det er ikke dette dreier seg om. Jeg tror NHD mener at As personer kan forandre seg noe, selv om de ikke kan behandles.

Her det snakk om to ting, nemlig hva som fungerer " normalt" og hvordan en person er eller oppfører seg på. Selv om en ikke virker eller fungerer normalt, så kan en likevel virke normal, eller oppføre seg tilnærmet "normal"

når det gjelder Normal oppførsel, så er du store variasjoner for å komme utenfor normalgrepet. Det vinnes variasjoner ut fra personligheten osv. Men skal en stemple en person unormal, slik jeg ser det, så må det være noe en oppdager umiddelbart . altså en alvorlig svik i oppførselen eller væremåten. Dette blir forsterket når det er sammen med eller har kontakt med andre. slike personer kan ikke være annerledes, for de er ikke bevisst seg selv nok til det, regner jeg med. En funksjonsvikt trenger ikke å å gjøre en unormal i det begrepet jeg da legger i "unormal"

Endret av FGT
Skrevet

For mange Herrens år siden leste jeg en artikkel om en autistisk jente som ble straffet og irettesatt av foreldrene sine hver gang hun gjorde noe som var autistisk oppførsel. Hun ble helt normal. Er det noen som fremdeles har den filosofien?

Hun kan nok ha lært å endre deler av oppførselen ytre sett. Men ingen blir helbredet av sin autisme. Den er en del av en. 

Skrevet (endret)

Det kan være mange grunner til at folk ikke er i arbeid. autister er nok en grunn i seg selv, men når det gjelder As mennesker, så er vel der flere grunner på linje med andre mennesker som ikke har arbeid. Men en grunn er selvfølgelig at de har et arbeid som de trives med, som ikke tapper dem for mye krefter. Mye av dette kan også spille inn når det gjelder NT mennesker, men de kan jo like å trives bedre å jobbe i samarbeid med andre.

Endret av FGT
Skrevet

Helt på siden av diskusjonen: hva med savants? Jeg så en film om en gutt som var autist. Han ble med på en tur opp i et helikopter som fløy over NYC en gang. Han gjengav gjennom tegning  hele byen nesten helt korrekt.

I en annen film jeg så på portreteres en austist som er en fabelaktig musiker. Ikke tro at autister er låst i et mønster! Denne mannen klarte å improvisere!

Jeg er mest interessert i hva som skjer i hjernen til disse menneskene. Noen som vet?

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være mange grunner til at folk ikke er i arbeid. autister er nok en grunn i seg selv, men når det gjelder As mennesker, så er vel der flere grunner på linje med andre mennesker som ikke har arbeid. Men en grunn er selvfølgelig at de har et arbeid som de trives med, som ikke tapper dem for mye krefter. 

Den viktige grunnen er nok at man ikke fungerer sosialt, og ikke takler stress og mange inntrykk. De fleste jobber nå til dags krever veldig mye sosialt, som de fleste med AB har problemer med.

Madelenemie
Skrevet

Den viktige grunnen er nok at man ikke fungerer sosialt, og ikke takler stress og mange inntrykk. De fleste jobber nå til dags krever veldig mye sosialt, som de fleste med AB har problemer med. Anonymous poster hash: ce8dd...c82

Det er riktig.

Selv ser jeg for min egen del frem til at Asperger blir borte og man bare bruker autisme

Autisme er såpass spesifikt og konkret, men med Asperger, og light versjonene av autisme, sliter vi med autisme enda mer

Autisme er merkbart og selv om Temple Grandim er yrkesaktiv i full jobb, så er hun det på tross av og ikke pga av. Vi med autisme er ikke usynlige, det er noe Nnerledes med oss og delmål det værs rom for.

Skrevet

Det er riktig.

Selv ser jeg for min egen del frem til at Asperger blir borte og man bare bruker autisme

Autisme er såpass spesifikt og konkret, men med Asperger, og light versjonene av autisme, sliter vi med autisme enda mer

Trodde du hadde Asperger?

Skrevet

Helt på siden av diskusjonen: hva med savants? Jeg så en film om en gutt som var autist. Han ble med på en tur opp i et helikopter som fløy over NYC en gang. Han gjengav gjennom tegning  hele byen nesten helt korrekt.

I en annen film jeg så på portreteres en austist som er en fabelaktig musiker. Ikke tro at autister er låst i et mønster! Denne mannen klarte å improvisere!

Jeg er mest interessert i hva som skjer i hjernen til disse menneskene. Noen som vet?

disse har en fotografisk hukommelse. Noen kaller det klisterhjerne. Det er bare noe med selve hjerne til dem som de ikke har trent seg opp til. ellers så har de jo vanskelig med å ta være på seg selv. Mer kan ikke jeg si om disse menneskene.

Skrevet

Den viktige grunnen er nok at man ikke fungerer sosialt, og ikke takler stress og mange inntrykk. De fleste jobber nå til dags krever veldig mye sosialt, som de fleste med AB har problemer med.

disse har en fotografisk hukommelse. Noen kaller det klisterhjerne. Det er bare noe med selve hjerne til dem som de ikke har trent seg opp til. ellers så har de jo vanskelig med å ta være på seg selv. Mer kan ikke jeg si om disse menneskene.

Skrevet

Ja mange har det nok slik. Men noen takler dette bedre en andre.

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags problemer er det asperger skaper da? Hvis man har familie og klarer å jobbe bør man være fornøyd?

Skrevet (endret)

Hva slags problemer er det asperger skaper da? Hvis man har familie og klarer å jobbe bør man være fornøyd?

De trenger ikke å skape noe særlig problemer. Men det kan bli et problem når ikke en fungerer bra i et arbeid, eller enda viktigere i et forhold. Da kreves det at en sliter for å holde det gående, blir stresset. Men med tiden så kan en lære seg og takle det bedre ,både seg selv og andre. En lærer jo så lenge en lever, vet du.

Endret av FGT

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...