Gå til innhold

Hva vil det si å være høyt utdannet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Nå spør jeg sikkert om noe kjempedumt, men det er virkelig noe jeg lurer på *flau*. 

Når Norges befolkning blir målt i ulike statistikker skiller de ofte mellom folk som er høyt utdannet og folk som er lavt utdannet. Hva vil det si å være høyt utdannet? Er det når man har tatt en bachlorgrad? Mastergrad?

Jeg har nemlig alltid forbundet høy utdannelse med master, Ph.D. og de ulike profesjonsstudiene, men gjelder også en bachlorgrad?  

Hilsen en som selv går på univesitetet  :rolleyes:  

Anonymous poster hash: f32f5...1ae

Fortsetter under...

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

13

• Mrs D

9

• ekte nick

5

• Kayia

4

Mest aktive i denne tråden

Selv omtaler jeg 3-4 årige utdannelser som "høyere utdanning", mens universitetsstudier av høyere grad (hovedfag osv) kaller jeg "høy utdanning". Jeg tror dette er vanlig, men det er mulig det varierer utifra hvem man snakker med? Selv har jeg høy utdanning.

Å ha mastergrad i dag er jo temmelig vanlig, så vet ikke helt om jeg vil kalle det "høy utdannelse". Selvfølgelig ikke "lav utdannelse", men om jeg påpeker at en person har høy utdannelse ville vedkommende antakelig ha høyere grad, eks. doktorgrad.

Selv har jeg hva jeg vil kalle "høyere utdannelse", men å kalle den veldig høy blir feil, i mine ører.

Hei!

Nå spør jeg sikkert om noe kjempedumt, men det er virkelig noe jeg lurer på *flau*. 

Når Norges befolkning blir målt i ulike statistikker skiller de ofte mellom folk som er høyt utdannet og folk som er lavt utdannet. Hva vil det si å være høyt utdannet? Er det når man har tatt en bachlorgrad? Mastergrad?

Jeg har nemlig alltid forbundet høy utdannelse med master, Ph.D. og de ulike profesjonsstudiene, men gjelder også en bachlorgrad?  

Hilsen en som selv går på univesitetet  :rolleyes:  

Anonymous poster hash: f32f5...1ae

Høgskole- eller universitetsutdannelse. Jeg tenker bachelor.

Annonse

I diverse spørreundersøkelser etc. har jeg inntrykk av at "høy" utdannelse defineres som 4 eller flere år på høgskole/universitet, men usikker på om det er noen generell "fasit" på dette. Bachelor/Mastergrad er jo etterhvert "allemannseie", og dermed skyves vel lista stadig lenger opp for hva som defineres som "høy".  Som russ anno 1989 følte jeg meg rimelig utdannet med 3-årig handelsskole! ;) 

DexterMorgan

Slakter?

Anonymous poster hash: 50418...90b

Haha, finnes det bachelor i slakter? :P Men ja altså i mitt hodet tenker jeg på teoretiske fag når jeg hører høy utdannelse da ikke praktiske selv om det jo kan ta mange år å lære seg noen praktiske ting også

Edit: Nå skjønte jeg hva du mente, jeg er smart men dum på samme tid =)

Endret av DexterMorgan

Det er svært vanlig å skille mellom høgskole- og universitetsutdannelse lavere grad (= under fire år, feks bachelor) og høgskole- og universitetsutdannelse høyere grad (= over fire år, minimun mastergrad. Fire år eller mer på bachelor-nivå regnes ikke som høyere grad).

Wikipedia om utdannelse:

"Ifølge en internasjonal standard er utdanningssystemet som regel delt inn i grunnskolesekundærskole (et stadium tilsvarende videregående skole), og høyere utdannelse, som kan være høyskole eller universitet."

Statistisk Sentralbyrå deler det inn slik

Finnes det forresten noen statistikk over hvor mange prosent i Norge som har feks videregående, 3 årig høyskoleutdanning, bacherlor, PhD osv??

Klart det gjør.  SSB har alt  :)

http://www.ssb.no/utdanning/statistikker/utniv

Wikipedia om utdannelse:

"Ifølge en internasjonal standard er utdanningssystemet som regel delt inn i grunnskolesekundærskole (et stadium tilsvarende videregående skole), og høyere utdannelse, som kan være høyskole eller universitet."

Statistisk Sentralbyrå deler det inn slik

Er sånn jeg også definerer det.

Annonse

Det er svært vanlig å skille mellom høgskole- og universitetsutdannelse lavere grad (= under fire år, feks bachelor) og høgskole- og universitetsutdannelse høyere grad (= over fire år, minimun mastergrad. Fire år eller mer på bachelor-nivå regnes ikke som høyere grad).

Sånn som dette tenker jeg også. Det er slik det har vært mange år i USA feks. Bachelorgrad og tilsvarende (4 år) er lavere grad (av høyere utdanning) og over 4 år er høyere grad. 

Jeg tenker feks på sykepleieutdanning og sosionomutdanning som "høyere utdanning" men ikke "høy utdaning". Jeg tenker på hovedfag, embedsstudier osv som "høy utdanning" (feks jurist, lege, hovedfag i engelsk mm)

Klart det gjør.  SSB har alt  :)

http://www.ssb.no/utdanning/statistikker/utniv

Jeg så nå på statistikken. Jeg ble egentlig litt overrasket. Rundt 75 prosent av befolkningen har utdanning på videregående skolenivå eller lavere. Jeg har trodd det var en høyere prosent enn det. Bare 25 prosent har altså høyere eller høy utdanning. 

Men hva som er mest "vanlig" oppleves nok ulikt utifra hvilke miljøer man selv vanker i. Jeg mener, folk flest omgås kanskje mest folk som likner dem selv litt i bakgrunn osv?

Jeg tenker feks på sykepleieutdanning og sosionomutdanning som "høyere utdanning" men ikke "høy utdaning". Jeg tenker på hovedfag, embedsstudier osv som "høy utdanning" (feks jurist, lege, hovedfag i engelsk mm)

Tenker akkurat som deg.

Jeg så nå på statistikken. Jeg ble egentlig litt overrasket. Rundt 75 prosent av befolkningen har utdanning på videregående skolenivå eller lavere. Jeg har trodd det var en høyere prosent enn det. Bare 25 prosent har altså høyere eller høy utdanning. 

På sett og vis enig, men gjetter at tallene vil se annerledes ut om et tiår eller to. Siste generasjonen med landsgymas er såvidt blitt pensjonister, og før desentralisering av vg skoler + etablering av Lånekassen var det mindre vanlig å ta vg. skole. I tillegg har vi fått mange nye landsmenn uten vg. utdannelse.

AnonymBruker

Er disse ikke bra nok? Det er tross alt noen som må gjøre de lavtlønnede drittjobbene slik at dere kan få kost dere med pengene og statusen deres.

Anonymous poster hash: 50418...90b

Sånn som dette tenker jeg også. Det er slik det har vært mange år i USA feks. Bachelorgrad og tilsvarende (4 år) er lavere grad (av høyere utdanning) og over 4 år er høyere grad.

Men i USA begynner man på college i 16-17-årsalderen, ett til to år før man er russ her på berget. En fire års bachelorgrad utgjør dermed bare ca. to år mer utdanning enn videregående skole her. Ikke så rart det derved ikke regnes som høy utdannelse, kanskje.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...