Gå til innhold

Hva vil det si å være høyt utdannet?

Anbefalte innlegg

Tja, her ble landsgymnaset, altså hvis du med det mener toårig gymnas, lagt ned i 1983. Tror ikke de har rukket å bli pensjonister enda.

Det er disse jeg snakker om: http://no.wikipedia.org/wiki/Landsgymnas

I 1965 tok fylkeskommunen over, og hvert fylke hadde minst ett gymnas. Dette betydde at langt færre måtte flytte langt for å ta vg. utdanning, og dette førte til en voldsom økning av antall gymnasiaster. 

Fortsetter under...

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

13

• Mrs D

9

• ekte nick

5

• Kayia

4

Mest aktive i denne tråden

Nå tenkte jeg meg mer om, og skjønte at den statistikken der er helt misvisende. Man kan jo ikke måle utdanningsnivået på 16 åringer (statistikken er for dem 16 år og over) og si at så og så få av dem har tre-åring utdanning! Merkelig egentlig, at man opererer med en så misvisende tabell? Hadde man sett på kun 35-åringer feks, som er ferdige med sin utdanning, så ville man jo fått et korrekt bilde.

Til Anonym Bruker over her: Jeg kan ikke se at verken jeg eller andre her sier noe om at de med lavere utdanning ikke er "bra nok." Det må være i ditt eget hode du trekker den konklusjonen. Jeg skriver bare at jeg var forbauset over tallene. Men nå viser det seg altså at tallene ikke danner et riktig bilde.

AnonymBruker

Noen henger seg for mye opp i hvor høy utdanning folk har. Hva med de som har mer enn en fullført utdanning på høyskolenivå, som til sammen utgjør 5 år eller mer? En stor del av innsatsen på hovedfag er knyttet til gjennomføring av en oppgave. Da blir man mer trenet på det området oppgaven, uten at selve kunnskapsnivået blir så mye høyere. Mange er for lite opptatt av relevans. Hovedfag i f.eks. arkeologi eller sosialantropologi er ikke mye nyttig hvis man ikke får jobb på grunnlag av den utdanningen. (Sånn går det visst med en for stor del av disse folkene.)

Anonymous poster hash: bc08a...9d2
AnonymBruker

Til Anonym Bruker over her: Jeg kan ikke se at verken jeg eller andre her sier noe om at de med lavere utdanning ikke er "bra nok." Det må være i ditt eget hode du trekker den konklusjonen.

Min erfaring er at at de med lavere utdannelse ofte hevder at folk med høyere utdannelse ser ned på dem. Jeg har kun hørt dette fra folk med lite utdannelse etter vgs. Har aldri hørt noen med høyere utdannelse si at de ser ned på dem som har valgt annerledes. Aldri.

Anonymous poster hash: 6fd1e...577

AnonymBruker

Er disse ikke bra nok? Det er tross alt noen som må gjøre de lavtlønnede drittjobbene slik at dere kan få kost dere med pengene og statusen deres.

Anonymous poster hash: 50418...90b

He, he, så, så, - det vil fortsatt være slik at det merkes MYE mer når rengjøringshjelpen, kantineansatte og ansatte på en hvilken som helst butikk, er borte fra jobben, - enn en hvilken som helst "høyt utdannet" person er borte fra sin jobb :-) Tenk om alle var HØYT utdannet da......Brrrrrrr

Anonymous poster hash: 4f94d...230

Annonse

AnonymBruker

He, he, så, så, - det vil fortsatt være slik at det merkes MYE mer når rengjøringshjelpen, kantineansatte og ansatte på en hvilken som helst butikk, er borte fra jobben, - enn en hvilken som helst "høyt utdannet" person er borte fra sin jobb :-) Tenk om alle var HØYT utdannet da......Brrrrrrr

Det har du rett i. Da ville samfunnet stoppet opp.

Alle kan ikke være høyt utdannet, det er heller ikke ønskelig. Vi har bruk for alle kategorier.

At det ikke er noen med høy utdanning som vil merkes at er vekk fra jobb er tøv. Du kan nå prøve å se for deg at det skjer deg en alvorlig ulykke eller du blir alvorlig syk og det ikke fantes en eneste lege som kunne hjelpe deg...

AnonymBruker

Alle kan ikke være høyt utdannet, det er heller ikke ønskelig. Vi har bruk for alle kategorier.

At det ikke er noen med høy utdanning som vil merkes at er vekk fra jobb er tøv. Du kan nå prøve å se for deg at det skjer deg en alvorlig ulykke eller du blir alvorlig syk og det ikke fantes en eneste lege som kunne hjelpe deg...

Nå var det ikke akkurat slik DU tolker det jeg skrev det da. Jeg lo litt i innlegget, mere for å "trøste" den jeg svarte.

Jeg håper du har en bedre dag enn det virker som :-)

Hilsen en som sitter i en adminstrativ stilling, - hvor det ikke ville merkes om jeg var borte noen dager.

Men fjern de kantineansatte og rengjøringshjelpen i samme tidsrom, så får pipen en annen lyd.

Er det rart jeg er sjeldnere og sjeldnere her inne....

AnonymBruker

Hei!

Nå spør jeg sikkert om noe kjempedumt, men det er virkelig noe jeg lurer på *flau*. 

Når Norges befolkning blir målt i ulike statistikker skiller de ofte mellom folk som er høyt utdannet og folk som er lavt utdannet. Hva vil det si å være høyt utdannet? Er det når man har tatt en bachlorgrad? Mastergrad?

Jeg har nemlig alltid forbundet høy utdannelse med master, Ph.D. og de ulike profesjonsstudiene, men gjelder også en bachlorgrad?  

Hilsen en som selv går på univesitetet  :rolleyes:  

Anonymous poster hash: f32f5...1ae

Jeg tenker mer slike som har gått universitet - leger, advokater osv. Sykepleiere og ingeniører har høyere utdannelse, men tenker ikke på de som høyt utdannet, muligens hvis de har tatt ekstra utdannelse og spesialisert seg (operasjonssykepleier osv)... men lell - ikke høyt utdannet i så måte. Jeg kjenner en del operasjonssykepleiere og intensivsykepleiere, helsesøstre, men tenker ikke på de som høyt utdannet. Mulig fordi jeg tenker på det som akademikere - dvs de som har tatt universitet (6 år eller mer). 

Men altså - høyere utdannet.... 

Selv er jeg vel lavere utdannet da, yrkesskole med generell studiekompetanse, gikk et år på høyskole, men fant ingen linje  jeg interesserte meg for og har en jobb jeg stortrives med. Penger og status er ikke alt, så lenge man føler man gjør en jobb man interesserer seg for og har til smør på brødskiva for å si det sånn - og helst litt til :) Rik blir jeg nok aldri om ikke lottoen slår til... 

Anonymous poster hash: 1175f...cab

AnonymBruker

Min erfaring er at at de med lavere utdannelse ofte hevder at folk med høyere utdannelse ser ned på dem. Jeg har kun hørt dette fra folk med lite utdannelse etter vgs. Har aldri hørt noen med høyere utdannelse si at de ser ned på dem som har valgt annerledes. Aldri.

Anonymous poster hash: 6fd1e...577

Jeg kjenner ei dame som utdannet seg til lege... hun hadde uttalt seg til sin tannlegevenninne at hun ikke lenger klarte å føre en samtale med "normale" folk (hun mente de med lavere utdannelse...) Jeg har ikke hatt kontakt med denne damen siden hun var legestudent..... 

Anonymous poster hash: 1175f...cab

Annonse

Nja, å være høyt utdannet er noe lignende som å drive et gårdsbruk. Til forskjellige tider, og i ulike situasjoner er man nødt til å stikke hånda inn i rompa på kua, og ut i fra det man der finner, så vil en kunne fastslå om gresset har oppført seg dannet, eller udannet. Slik er det også med mennesker, kanskje spesiellt den formen for kuer som er mennesker, i motseting til kuer som slettes ikke er kuer, men okser. Ut i fra denne noe spesielle former for en vitenskapelig metode, så kan menneskene deles inn i høyt - og lavt utdannede individer. De menneskene som består en slik undersøkelse, er antaklig høyt utdannet - altså fornuftige kuer.

Hilsen en som sitter i en adminstrativ stilling, - hvor det ikke ville merkes om jeg var borte noen dager.

Men fjern de kantineansatte og rengjøringshjelpen i samme tidsrom, så får pipen en annen lyd.

At mange kan være borte fra jobb uten at Hvermansen merker det er nok riktig, det betyr ikke at alle personer med høyere utdannelse er ubetydelige i hverdagen for folk flest. Folk gjør tross alt LITT annet enn å gå på Rema for å handle.

Jeg tolket forøvrig ikke det du skrev, jeg leste det.

Madelenemie

Så er vel høyere/høy utdanning vanlig da? Selv om SSB sier noe annet ...

Hei!

Mastergrader er blitt et problem, " alle" har en master, eller tre...

Vi trenger yrkesutdannede i fremtiden.

Høyt utdannet er ikke en master i mine ører.

Ikke i et samfunn hvor alle går fra videregående til en eller annen mastergrad. ( man egentlig kunne klart seg uten, jobbmessig)

Den akademiske interesse er derfor ikke slik den en gang var, fordi høyere utdanning er blitt nøkkelen inn i enhver jobb utover" Rimi"

Jeg er skeptisk til et sånt utdanningssystem, mest fordi for mange tar en utdanning de ikke trenger eller egentlig er interessert i.

AnonymBruker

At mange kan være borte fra jobb uten at Hvermansen merker det er nok riktig, det betyr ikke at alle personer med høyere utdannelse er ubetydelige i hverdagen for folk flest. Folk gjør tross alt LITT annet enn å gå på Rema for å handle.

Jeg tolket forøvrig ikke det du skrev, jeg leste det.

Om søppeltømmerne forsvant ville det skape langt større problemer enn om papirflytterne ble borte.

Ikke i et samfunn hvor alle går fra videregående til en eller annen mastergrad. ( man egentlig kunne klart seg uten, jobbmessig)

I følge SSB har 75% av befolkningen utdannelse tilsvarende vgs eller lavere, så hvor du får det fra at "alle" har en master kan jeg ikke skjønne. Dette er nok i ferd med å endre seg, men det er ikke gjort i en handvending å gå fra 25% (som jeg da vil tro inkluderer alle som har mer enn vgs) til "alle".

Om søppeltømmerne forsvant ville det skape langt større problemer enn om papirflytterne ble borte. Anonymous poster hash: 50418...90b

Nå snakka ikke jeg om papirflyttere, jeg snakka om leger. Nå er det mange papirflyttere som sinker mye for folk, f.eks sirupspapirflytterne som skal godkjenne nybygg. Men det må være deilig å føle seg ubetydelig... :P

AnonymBruker

Nå snakka ikke jeg om papirflyttere, jeg snakka om leger. Nå er det mange papirflyttere som sinker mye for folk, f.eks sirupspapirflytterne som skal godkjenne nybygg. Men det må være deilig å føle seg ubetydelig... :P

Men lagt fler ville bli påvirket av mangel på søppeltømmere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...