Gå til innhold

Er det vanskelig å lære å kjøre liten gravemaskin?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi trenger å drenere rundt huset, samt grave for å legge noen rør. For å spare penger ønsker jeg å gjøre deler av jobben selv. Ikke grave helt tettest inntil husmuren (i frykt for å skade den) men grave lenger ut, samt grøften til rørene.

Kan jeg lære meg å håndtere en mini-gravemaskin selv, og leie en slik? Vi har ikke nok penger til å få et firma til å gjøre all gravingen.

Anonymous poster hash: 6f153...60e

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, det kan du med stor sannsynlighet klare :)

Beregn god tid, og tørrøv litt før du setter skuffen i bakken for å venne deg til spakene, som sikkert er logiske for er proff, men som kan føles litt bakvendte for en amatør. Regn med at du kommer til å knote en hel del, og at du stadig vil glemme posisjonene på spakene underveis.

Lykke til!

Anonymous poster hash: d77f2...dbf

Vi trenger å drenere rundt huset, samt grave for å legge noen rør. For å spare penger ønsker jeg å gjøre deler av jobben selv. Ikke grave helt tettest inntil husmuren (i frykt for å skade den) men grave lenger ut, samt grøften til rørene.

Kan jeg lære meg å håndtere en mini-gravemaskin selv, og leie en slik? Vi har ikke nok penger til å få et firma til å gjøre all gravingen.

Er du sikker på at du vil spare penger på det? Det er ikke gratis å leie en minigraver heller og kanskje knoter du til så de som skal grave resten faktisk får merarbeide i forhold til om de hadde fått starte fra bunnen av selv.

IngridSletten

Selvfølgelig kan du lære deg å kjøre minigraver! Men om du sparer penger på å bruke dreneringsprosjektet som opplæring er en helt annen sak. Du kommer til å bruke lang tid, du må altså leie graveren lenge,- det koster penger. I tillegg vet jeg om flere som har endt opp med knuste kjellervinduer når far i huset setter seg bak gravemaskinspakene.

De som er proffe er forbløffende raske og nøyaktige med skuffa, de jobber praktisk, målrettet og effektivt, så selve gravingen er ikke så veldig dyr etter min erfaring.

Mitt råd: ta kontakt med noen som kan dette.

De som er proffe er forbløffende raske og nøyaktige med skuffa, de jobber praktisk, målrettet og effektivt, så selve gravingen er ikke så veldig dyr etter min erfaring.

Enig, da vi drenerte for snart 20 år siden brukte fagfolkene ikke mange timene på å grave en så dyp og bred grøft som de trengte langs tre vegger (ca. 20 meter kanskje). En som ikke er dreven og i tillegg skal lære seg å bruke minigraveren for første gang kommer antagelig til å bruke mange dager.

Annonse

AnonymBruker

vet jeg om flere som har endt opp med knuste kjellervinduer når far i huset setter seg bak gravemaskinspakene.

Far, ja. Men her er det mor som skal til pers, og da går allting mye bedre!

Men ja, jeg ser poengene deres, og det blir nok til at vi leier inn. Har bare hørt at det er så utrolig dyrt med drenering. Men det er kanskje ikke bare gravingen som koster.

Far, ja. Men her er det mor som skal til pers, og da går allting mye bedre!

Men ja, jeg ser poengene deres, og det blir nok til at vi leier inn. Har bare hørt at det er så utrolig dyrt med drenering. Men det er kanskje ikke bare gravingen som koster.

Det koster jo med tilkjøring av utstyr også + alt de bruker av rør, masse (om det må byttes ut), knotteplast, duk (?) og alt mulig. Så jeg tror ikke de få timene de kommer til å bruke på selve gravingen er det som drar mest ivei faktisk. Men drenering er en kjedelig ting å bruke så mye penger på, man ser det jo overhodet ikke etterpå! ;)

Madelenemie

Hei!

Min oppfatning av dette er som følger:

Kan du manøvrere , rygge etc... Med tilhenger kan du lett bruke en minigraver.

Min mann kan ikke rygge med tilhenger , heller ikke lukeparkere:-( jeg kan begge deler og minigraver er mye likt.

Som jeg sa til min mann, det er bare å tenke motsatt når man vrir rattet, det hjalp ikke:-(

Så jeg tror faktisk dette har med evne til å tenke logisk... Eller motsatt.. Vet ikke, men jeg ser at det henger sammen med evnen til å kjøre større kjøretøy, tilhenger m.m.

Bella Dotte

Titanic gikk på isfjellet, åpenbart på grunn av et isfjell, men også på grunn av misforståelser om høyre og venstre. Systemene for kommandoene styrbord og babord var i ferd med å endre seg på den tiden på grunn av omlegging til andre styingssystemer for moderne skip kontra tradisjonelle. Husk det når du setter deg bak spakene!

Endret av Bella Dotte
Madelenemie

Titanic gikk på isfjellet, åpenbart på grunn av et isfjell, men også på grunn av misforståelser om høyre og venstre. Systemene for kommandoene styrbord og babord var i ferd med å endre seg på den tiden på grunn av omlegging til andre styingssystemer for moderne skip kontra tradisjonelle. Husk det når du setter deg bak spakene!

Hei!

Grunnen til at Titanic sank var at man sparte penger og loggfører sov:-)

Minigraver er lett å kjøre hvis man kan rygge med tilhenger :-)

AnonymBruker

Hm. Takk for tips Madelenemie. Jeg er flink til å lukeparkere, men har aldri prøvd meg med tilhenger. Da guttungen og jeg (mamman) var på en lekeplass der det fantes en leke-minigraver som var elektrisk, var jeg ikke til å rikke vekk fra setet, til min sønns frustrasjon! Det var kjempegøy.

Men det er vel som de over her sier, at det vil ta lang tid (for meg) å grave så mye i hagen, i tillegg til å leie maskin, og folk som er mer drevne vil nok gjøre det raskere.

Annonse

AnonymBruker

Et spørsmål til forresten: Finnes det mini-lastebiler også, for jorden skal fraktes til andre enden av hagen (den jorden som ikke skal tilbake i hullet) og akkurat det kunne jeg jo gjort selv, men ikke gidder jeg bruke trillebår på så mye jord.

Et spørsmål til forresten: Finnes det mini-lastebiler også, for jorden skal fraktes til andre enden av hagen (den jorden som ikke skal tilbake i hullet) og akkurat det kunne jeg jo gjort selv, men ikke gidder jeg bruke trillebår på så mye jord.

Det finnes elektrisk drevne trillebårer. ;) Jeg har to svogre som har hver sin og en av dem bruker den til alt mulig - ved og jord og masse rart. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...