Gjest Maya!! Skrevet 10. desember 2001 Del Skrevet 10. desember 2001 hei, jeg skrev tidligere et innlegg om diett, en diett uten karbohydrater. jeg vil gjerne vite om det er direkte farlig å kutte de helt ut? håper på svar... mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amiga Skrevet 10. desember 2001 Del Skrevet 10. desember 2001 Det er farlig for nyrene har jeg hørt! Og i tillegg trenger alle karbohydrater for å få energi til dagens gjøremål! :-) Kutte ned kan du nok gjøre, men slutte helt med karbohydrater bør du nok ikke! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 11. desember 2001 Del Skrevet 11. desember 2001 Hei Maya, Jada, jeg hadde tenkt å svare deg. Må bare ta det når jeg har tid.. En diet uten karbohydrater vil være direkte skadelig for kroppen din, og jeg kan derfor ikke anbefale deg dette. Karbohydrater er viktig drivstoff for alle celler i kroppen. Dette er primær-kilden til glukose som cellene kan bryte ned og skape energi til alle funksjoner i kroppen (f.eks å holde organer i gang, drivstoff til muskler etc). De fleste cellene i hjernen og sentralnervesystemet er avhengig av tilførsel av glukose, og kan ikke leve på keton-legemer (som produseres i kroppen som en ’erstatning’ for glukose). Et sunt kosthold gir 55-65% av kaloriene fra karbohydrater, og det er best å velge disse fra grove kornprodukter, frukt og grønnsaker. Grove kornprodukter inneholder viktige vitaminer og mineraler (som f.eks b-vitaminene, Sink etc). Ved et lavt inntak av karbohydrater, vil man måtte ta mer av ens kalorier fra proteiner og fett. Jeg vet at det er mye snakk om proteiner og vekttap for tiden, men et høyt inntak av proteiner viser seg dessverre ikke å være bra i lengden. Det kan føre til utslitte nyrer og t.o.m osteoporose. Møtte en pasient for en stund tilbake som hadde levd på et høyt proteininntak en del år, og han hadde nå osteoporose i en alder av 60. Jeg synes derfor du skal droppe tanken om en diett uten karbohydrater, og heller fokusere på å leve på et sunt kosthold som inkluderer alle næringsstoffer (karbohydrater, proteiner, fett, vitaminer og mineraler).Lykke til! Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.