Gå til innhold

Smøre matpakke fra buffet

Anbefalte innlegg

I fjellheimen må det være slik. Det sier seg nesten selv. Finnes ikke så veldig mange andre muligheter til å få tak i mat . Kan ikke sammenlignes.

På biltur kan man jo gjøre slik man gjorde i gamle dager jeg var lita. Ta med seg en kjølebag med mat og stoppe på rasteplasser. Min mor driver med dette enda og egentlig er det ganske koselig å spise maten ute isteden for å dra på restaurant.  :) Var på en tur med de tidligere i år.

Enig i at det er spesielt i fjellet.

Jeg driver og har picnic i Londons parker om dagen, ganske hyggelig det også:-)

Fortsetter under...

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

8

• Mrs D

4

• Bella Dotte

4

• morsan

3

I sommer skal vi på hotell og danskebåt, og både der og på båten er der buffet.

Er det "lov" å smøre med seg en liten matpakke fra buffeten?

Ofte tar man for mye på tallerkenen likevel og det blir bare liggende når vi går,

så da er det vel bedre at vi tar det med oss i en liten doggybag og spiser senere, enn at det blir kastet?

Er det lov eller "lov" - eller slettes ikke lov?

Nei, doggybag er ikke innenfor konseptet 'buffet' (om det ikke er nevnt særskilt). Enig med resten at det oppfattes grådig å smøre matpakke fra buffet, faktisk ville jeg tenkt på det som et slags "tyveri".

Når jeg er på ferie, så hender det ofte at jeg finner ulike måter å spare penger på for å kunne ha råd til det jeg ønsker mest. F.eks. er jeg i London nå, og har stort sett hver dag spist lunch i en park, maten har jeg kjøpt fra et lokalt supermarked.

Slik jeg oppfattet trådstarter, så spør vedkommende kort og god om hvorvidt det anses som greit å ta med seg mat fra en buffet - og jeg kan ikke helt se noe galt i at et slikt spørsmål stilles. En helt annen ting er å snike med seg mat dersom man vet det ikke er tillatt.

Riktig frosken, grunnen til at jeg spurte var ikke at jeg hadde tenkt å ta med meg fra buffeten, men jeg lurte litt på holdningene rundt dette. Dette pga jeg leste et par steder på nettet og i ukeblader der de anbefalte å ta med noen litt frukt fra buffeten når man var på hotell i ferien (for å unngå kalorifella).

Da hørtes det jo ut som det var helt greit å snike med seg mat på denne måten, og jeg lurte på om jeg var veldig snerpete. Mannen min syns det er helt greit, jeg syns det bare er flaut...

AnonymBruker

Jeg hadde ikke reagert om noen hadde tatt med seg ett eple, en banan, noen druer, en pære e.l. ut fra spisesalen etter endt frokost. Jeg hadde heller tenkt til at vedkommende ønsket å ta "desserten" ett annet sted.

Tre bananer +.eple, eller to rundstykker o.l. som åpenbart er til neste måltid synes jeg blir noe helt annet.

Anonymous poster hash: 8626d...516

Annonse

Jeg hadde ikke reagert om noen hadde tatt med seg ett eple, en banan, noen druer, en pære e.l. ut fra spisesalen etter endt frokost. Jeg hadde heller tenkt til at vedkommende ønsket å ta "desserten" ett annet sted.

Tre bananer +.eple, eller to rundstykker o.l. som åpenbart er til neste måltid synes jeg blir noe helt annet.

Anonymous poster hash: 8626d...516

Enig. Det er noe annet om du spiser "frokostdersserten" på vei ut av døra i form av en frukt, enn om du stapper en pose full med frukt og påsmurt brødmat.

Bella Dotte

Det er stor forskjell på buffet og en rett du bestiller. Buffeten innebærer eksplistt "spis så mye du vil" - men også implisitt "her og nå". Har du betalt for en viss mengde mat, er den din, og du kan ta med deg det du ikke klarer å spise opp, eller la det ligge igjen. Men fra en buffet, hvor du i prinsippet kan forsyne deg med alt og spise opp halvparten, kan du ikke ta med deg noe ut. Det er litt av greia med oss mennesker, at vi trenger påfyll med jevne mellomrom, og det koster.

Bella Dotte

jeg leste et par steder på nettet og i ukeblader der de anbefalte å ta med noen litt frukt fra buffeten når man var på hotell i ferien (for å unngå kalorifella).

Slankeråd på nettet og i ukeblader (og bøker også, forresten) er stort sett bare tull og ihvertfall ikke overførbare til den virkelige verden. Jeg har også lest anbefalingen om at man bør spise godt før man går i selskap og så bare knaske på et salatblad. Og tygge tyggegummi for å stagge sulten. Og spise en frukt som mellommåltid.  :blink:

En anen ting er at reglene for god takt og tone kan være forskjellig i forskjellige land. I USA er det vanlig å be om doggybag eller dele en rett mellom flere personer - fordi porsjonene er så store, men her i Norge er det litt rart og blir sett på som gjerrig.

Det er stor forskjell på buffet og en rett du bestiller. Buffeten innebærer eksplistt "spis så mye du vil" - men også implisitt "her og nå".

Sant, og det sier seg i grunnen selv. Om konseptet var "betal for ett måltid - spis to" ville det vært dårlig butikk for restauranten gitt....

Endret av Kayia
petter smart

Ofte tar man for mye på tallerkenen likevel og det blir bare liggende når vi går,

så da er det vel bedre at vi tar det med oss i en liten doggybag og spiser senere, enn at det blir kastet?

Det var en syltynn rettferdiggjøring for å stjele. Det er best at dere ikke forsyner dere med mer enn det dere spiser opp.

Det var en syltynn rettferdiggjøring for å stjele. Det er best at dere ikke forsyner dere med mer enn det dere spiser opp.

jeg pleier ikke ta så mye, men ungene vil ha det og det, og så spiser de ikke opp. Det kan like gjerne bare ha vært et lite rundstykke jeg tok for mye... Da er det gale å legge det igjen... jeg håper for all del ikke restaurantene bruker om igjen restene på de neste gjestene... for det er jo synd å kaste mat.

Men altså, dette var mer et holdningsspørsmål - er det lov, "lov" eller ikke lov... hva mener hvermannsen, for jeg ser stadig flere putter godsaker i veska si. Hva med å ta med sukkerposer, teposer, ketchupposer i veska? Det ser jeg også flere gjør....

Bella Dotte

jeg pleier ikke ta så mye, men ungene vil ha det og det, og så spiser de ikke opp. Det kan like gjerne bare ha vært et lite rundstykke jeg tok for mye... Da er det gale å legge det igjen... jeg håper for all del ikke restaurantene bruker om igjen restene på de neste gjestene... for det er jo synd å kaste mat.

Men altså, dette var mer et holdningsspørsmål - er det lov, "lov" eller ikke lov... hva mener hvermannsen, for jeg ser stadig flere putter godsaker i veska si. Hva med å ta med sukkerposer, teposer, ketchupposer i veska? Det ser jeg også flere gjør....

Hvis du bestiller en kopp kaffe og ikke bruker sukkerposen du får, kan du ta den med deg. Men det er ikke greit å ta med seg sukkerposer fra buffeten. Tror det er et logisk skille her, det du får, er ditt til å gjøre hva du vil med, mens det du forsyner deg med selv, er ditt moralske ansvar. Det kan gi dårlig samvittighet å forsyne seg med mer enn man orker, men man kan bomme på apetitten, eller kanskje var det ikke så godt som man håpet. Å ta med mat ut, derimot, det er bevisst umoralsk. 

Restauranten resirkulerer selvfølgelig ikke mat gjestene har hatt på tallerkenen, det blir kastet, også mat som har vært framme på fatene blir kastet. Derfor bør betjeningen passe på å fylle opp etter behov, ikke legge ut alt på en gang. 

Jeg har lest artikkelen med "tipset" nå, og det står så tilforlatelig "Skal dere ut på sightseeing, shopping eller stranden, kan det vært lurt å ta med litt frukt fra frokostbuffeen eller smøre med seg en matpakke om du er på hytta." Men det er ikke god tone. 

Annonse

Enig i at det er spesielt i fjellet.

Jeg driver og har picnic i Londons parker om dagen, ganske hyggelig det også:-)

Jeg har også inntatt lunsj på det viset i London. Hyggelig å sitte i en park, selv om måltidet bare er noen enkle ferdigsmurte sandwich fra en butikk på hjørnet. :-)

En anen ting er at reglene for god takt og tone kan være forskjellig i forskjellige land. I USA er det vanlig å be om doggybag eller dele en rett mellom flere personer - fordi porsjonene er så store, men her i Norge er det litt rart og blir sett på som gjerrig.

Egentlig veldig rart at det er slik (presiserer for ordens skyld at vi nå ikke snakker om buffet, som hovedinnlegget gjelder). Alternativet til doggybag er jo at restene på tallerkenen kastes. Må da være bedre at dem som har betalt for det får med seg restene hjem. Men jeg har heller ikke bedt om doggybag - i Norge.

Det blir jo ikke mer 'lov' om andre gjøre det :-) Mange tar nok med seg småtterier, selv om det egentlig ikke er lov å ta med seg en sukkerpose til senere bruk heller. De fleste vil nok synes det er drøyere å sitte og smøre en hel nistepakke før man forlater buffeten enn å putte en sukkerpose i veska.

Jeg tror de fleste som tar med seg buffetmat for å ha som lunsj forstår at det ikke er inkludert, men satser på å ikke bli ferska.

Det kan jo hende hotellet har et opplegg for lunsj - at man får lov til å smøre med seg mat og kanskje endatil fylle opp termosen sin, men da mot tillegg i pris.

Jeg ville nok - etter å ha bodd på et hotell/spist på en restaurant - ikke tenkt meg så grundig om for å putte et par sukkerposer/innpakkede tannstikker etc i vesken. Et par, altså - ikke fylle den ;) ketchupposer og teposer koster faktisk en krone i kantina vår, men sukker koster ikke ekstra - derfor ville jeg ikke tenkt at det var så farlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...