Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uheldige oppveksterfaringer er ikke traumer slik dette er definert. Men både uheldige oppveksterfaringer og langvarig sykemelding slik du nå er inne i, setter sine spor.

Jeg synes du skal mobilisere din voksne side, skrive et brev til dps om hvordan du har det, be om ny samtale med psykologen samt en medisinvurdering av en lege. Prøv å være mindre opphengt i hvilken diagnose/merkelapp dps finner mest egnet for dine vansker, det vesentlige er at du får hjelp til å mestre ditt liv bedre.

Ser du skriver et annet sted om en lege som valgte å snakke med en prest i stedet for psykiater, for å unngå en journal som han antok kunne skape problemer for hans karriere. I de fleste tilfeller er det adskillig mer karriereødeleggende med langvarige sykemeldinger enn at man mottar adekvat behandling for sine problemer.

• Svar 149
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

19

• XbellaX

13

• AnonymBruker

11

• stjernestøv

9

Skrevet

Huff ok det men tror ikke jeg makter , kjenner meg så depressiv og at jeg ikke tåler dagens lys for helsevesen heller.Lurer på om jeg er i psykisk krise! ? Kjenner m flat, rar og ekstremt likegyldig . Klør over hele kroppen etter samvær m min manns slekt. Orket kun å se dem noen timer på dagen:( intet å gi.. Føler meg for ødelagt til å være sammen m andre:(( Grur m til flere fam forpliktelser i sommer, vil bare slippe!!! Men vet jeg skuffer, vanskelig ift barna:(

Skrevet (endret)

Å, jeg får så vondt av deg, og måten du kaver på, namnlaus! Om du fortsetter med å kjempe imot, prøver å holde fasaden oppe og mestre hverdagens forpliktelser på tross av ditt lave funksjonsnivå, ja, da kommer du trolig til å gå på en alvorlig smell i nær framtid. Dét vil være enda verre for barna, enn om du tar grep nå. 

Håper du snart klarer å ta deg selv på alvor, lytter til kroppen din, er ærlig med deg selv og din mann om hvordan du har det og legge lista for aktiviteter ut i fra det. Og at du tar i mot hjelp fra helsevesenet etter ferien, i stedet for å finne en masse unnskyldninger for å slippe å gjøre det.  

Javisst kan det føles som et nederlag å erkjenne at du ikke mestrer livet på den måten du skulle ønske, akkurat nå. At fasaden slår sprekker kjennes heller ikke godt. Vi er mange som har vært der. Det er imidlertid ved å forholde deg til realitetene at du viser styrke og tar ansvar og derigjennom kan begynne å få fast grunn under føttene igjen. 

Endret av Mari-
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg finner det totalt uansvarlig at en mor utsetter barna for den belastning det er å ha en så syk og dysfunksjonell forelder som ikke tar voksenansvar ved å søke hjelp og la seg behandle.

Dette er omsorgssvikt.

Skrevet (endret)

Nhd: :(( vet ikke hva jeg skal si til en slik type beskyldning. Lenger " ned" kommer du ikke. Spurte du barna mine tror jeg de ville sagt at mamma var " mye sliten" - tror ikledd opplever omsorgssvikt. Har en far. Men fått nytt brev sykehuset visst Møter opp om de har satt opp ny time:((. Mari: takk for gode ord! Bør ta " tak"

Endret av En namnlaus
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, nå bør du ta tak. Om ikke annet så for barnas skyld.

Skrevet

Nhd: :(( vet ikke hva jeg skal si til en slik type beskyldning. Lenger " ned" kommer du ikke. Spurte du barna mine tror jeg de ville sagt at mamma var " mye sliten" - tror ikledd opplever omsorgssvikt. Har en far. Men fått nytt brev sykehuset visst Møter opp om de har satt opp ny time:((. Mari: takk for gode ord! Bør ta " tak"

Jeg tror du undervurderer hvordan det er for dine barn at du er så utafor.

Skrevet

Vet ikke helt hva dette taket skal bestå i... La meg behandle av en psykolog jeg ikke stoler på???? Lettet over nytt brev fra sykehuset da jeg har følt meg så trist og redd . Men denne psykeligheten ? Mener du jeg er pers forstyrret?????????

AnonymBruker
Skrevet

Husk på at en mor (og far) skal være ett forbilde, og at barn ofte tar etter foreldre og gjerne får samme holdninger som voksen. (De fleste sier vel i tenårene at de ikke skal bli som foreldrene når de blir voksne, men når de først har blitt voksne er det vanskelig å ikke handle slik som de husker foreldrene gjorde) Det går inn i hodene deres hvordan det er greit eller ikke greit å reagere og forholde seg til verden i kriser, sorger og gleder. Det holder ikke at far er der når mor fungerer så dårlig og ikke tar ansvar. 

Anonymous poster hash: d8926...c63

Skrevet

Vet ikke helt hva dette taket skal bestå i... La meg behandle av en psykolog jeg ikke stoler på???? Lettet over nytt brev fra sykehuset da jeg har følt meg så trist og redd . Men denne psykeligheten ? Mener du jeg er pers forstyrret?????????

Du må enten ta deg sammen og samarbeide ordentlig med psykologen og andre på dps - eller du må sørge for annen behandling, dersom du mener psykologen ikke er den rette for deg. Det du ikke kan gjøre er å fortsette på denne måten.

Du kan få svar på om du oppfyller kriteriene for en pf, ved å la deg utrede for dette.  Det fungerer dårlig å spørre om det her.

Skrevet

Forresten ble dagene tilbragt m en sjelegransker i huset ( spesialist)... Vedk slo ikke alarm:)

mariaflyfly
Skrevet

Forresten ble dagene tilbragt m en sjelegransker i huset ( spesialist)... Vedk slo ikke alarm:)

Det er ikke et sunnhetstegn, verken at vedkommende ikke slo alarm eller at du har tilbragt dagen sammen med en "spesialist".

Skrevet

Men : ja: jeg står ikke inne for å være en mamma m så lite mental tilstedeværelse..!

AnonymBruker
Skrevet

Men : ja: jeg står ikke inne for å være en mamma m så lite mental tilstedeværelse..!

Du skal ta det valget du ønsker at barna dine skal ta om 20 år, om de har det vondt.

Anonymous poster hash: d8926...c63

Skrevet

Dersom du ikke velger å mobilisere din voksne side og ta i mot hjelp er det nettopp det du gjør.

Skrevet (endret)

Hei,

Jeg har fulgt med på innleggene dine en stund, og har lyst til å kommentere. Det er ikke ment som angrep på deg, og jeg håper du skjønner at det er totalt velment.

Hvis det jeg skriver ikke gir noen mening for deg, så kan du bare overse innlegget mitt :)

Jeg har en (negativ) fortid her på dol. Som deg, følte jeg ofte at svarene jeg fikk fra nhd og andre var et "angrep" på meg. Jeg var nedkjørt, og jeg klarte (ville?) ikke se at svarene jeg fikk var ment for å hjelpe meg.

I ettertid har jeg skjønt hvor mye omsorg jeg faktisk fikk av alle her på dol. Jeg opplever at du får det samme. Folk prøver virkelig å hjelpe deg for at du skal få det bedre.

Jeg forstår veldig godt at svarene kan oppleves som angrep på deg som person, og jeg vet så inderlig vel hvor vondt det gjør. Men det er slik terapi er, og det ligger veldig mye omsorg i det.

Jeg håper du klarer å snu tankegangen litt, og se annerledes på svarene du har fått. Det vil åpne for en ny og bedre vei for deg i prosessen din.

*Klem*

Endret av hww
Skrevet

Jeg har fulgt med på innleggene dine en stund, og har lyst til å kommentere. Det er ikke ment som angrep på deg, og jeg håper du skjønner at det er totalt velment.

Hvis det jeg skriver ikke gir noen mening for deg, så kan du bare overse innlegget mitt :)

Jeg har en (negativ) fortid her på dol. Som deg, følte jeg ofte at svarene jeg fikk fra nhd og andre var et "angrep" på meg. Jeg var nedkjørt, og jeg klarte (ville?) ikke se at svarene jeg fikk var ment for å hjelpe meg.

I ettertid har jeg skjønt hvor mye omsorg jeg faktisk fikk av alle her på dol. Jeg opplever at du får det samme. Folk prøver virkelig å hjelpe deg for at du skal få det bedre.

Jeg forstår veldig godt at svarene kan oppleves som angrep på deg som person, og jeg vet så inderlig vel hvor vondt det gjør. Men det er slik terapi er, og det ligger veldig mye omsorg i det.

Jeg håper du klarer å snu tankegangen litt, og se annerledes på svarene du har fått. Det vil åpne for en ny og bedre vei for deg i prosessen din.

*Klem*

Dette var et svært klokt innlegg hww. Fint å "se" deg igjen, og gledelig å se at du har det fint :)

Skrevet

Dette var et svært klokt innlegg hww. Fint å "se" deg igjen, og gledelig å se at du har det fint :)

Tusen takk for gode ord, Kayia, det gleder meg å lese det du skriver :)

Jeg håper at ts snart kommer seg over i et annet spor..

Skrevet

Hei,

*Klem*

Jeg merker på deg at du er velmenende med det du skriver. Takk for omtanken. Ja , ekstremt tøft å få antydet at jeg svikter barna mine , men jeg vet jo selv hvor landet ligger mht dem. Jeg sliter mye i hverdagen min , tappet og rådløs - så godt å oppleve noen som bryr seg her inne. Så svimmel og trøtt, skulle handle i dag , svevde rundt.. Går m konstant klump i magen , akkurat som jeg er redd noe jeg ikke vet hva er. Skummelt ! Terapi er litt av en utfordring , fått ny time ( hører jeg fra de hjemme.. Burde kanskje dra... Selv om jeg synes det er svært tærende:(
AnonymBruker
Skrevet

Jeg merker på deg at du er velmenende med det du skriver. Takk for omtanken. Ja , ekstremt tøft å få antydet at jeg svikter barna mine , men jeg vet jo selv hvor landet ligger mht dem. Jeg sliter mye i hverdagen min , tappet og rådløs - så godt å oppleve noen som bryr seg her inne. Så svimmel og trøtt, skulle handle i dag , svevde rundt.. Går m konstant klump i magen , akkurat som jeg er redd noe jeg ikke vet hva er. Skummelt ! Terapi er litt av en utfordring , fått ny time ( hører jeg fra de hjemme.. Burde kanskje dra... Selv om jeg synes det er svært tærende:(

Du blir neppe bedre av å fortsette slik som nå?

Anonymous poster hash: e01ab...d7f

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...