Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

La meg innledningsvis si at jeg har bestemt meg for å ta en time hos en superspesialist (tror det blir dr. Kvakkestad) over sommeren. Da vil forhåpentligvis ting bli klarere.

Men:

Det jeg finner underlig og betenkelig, er at det virker som nesten all medikamentell behandlingseffekt jeg pr i dag har kommer fra Zeldox. Og slik skal det jo ikke være, den skal vel bare være en slags add-on til Zoloft?

Jeg har jo, som jeg tidligere i sommer skrev, hatt en viss bivirkning av Zeldox gjennom at jeg kan bli litt trøtt av den. Det viste seg spesielt godt i ferien, (når jeg er på jobb har jeg ikke tid til å bli trøtt) - det virker som når jeg ikke har så mye å fokusere på så "detter jeg litt ut" eller kan sovne på sofaen. Jeg tok 120 mg/dag (40 mg morgen ettermiddag og kveld) - og har hatt kjempegod effekt av det. Men pga trøttheten endret jeg tilbake til 80 mg - og fikk kjempeangst og masse tvangstanker - det virket nesten som om innsikten min ble ganske forverret også. Har derfor gått tilbake på 120 mg og føler meg bedre igjen. Dette gir serumkonsentrasjon på ca 50 nmol/L målt neste dag klokken 10 (ca 14 timer etter siste inntak).

Spørsmålet er vel, siden det åpenbart er Zeldox som virker bra, er det noe jeg kan/burde gjøre med doseringen av den? Kan jeg ha ytterligere noe å hente (full remisjon) ved å øke denne ytterligere (og heller trappe opp kaffen litt :))? Ønsker ikke å gjøre dette på egen hånd uten å snakke med deg (evt. annen lege) først. Burde jeg samtidig trappet ned Zoloft?

Endret av issomethingwrong
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du bør ikke trappe ned Zoloft.

På ditt spørsmål om økning av Zeldox kan ingen gi deg noe bedre svar enn at kun et forsøk vil gi svaret.

Skrevet

Du bør ikke trappe ned Zoloft.

På ditt spørsmål om økning av Zeldox kan ingen gi deg noe bedre svar enn at kun et forsøk vil gi svaret.

OK, jeg takker for svar. Beholder Zoloft på samme dose da. Siste serumkonsentrasjonsmåling viste for øvrig 196 nmol/L.

Angående Zeldox så forstår jeg deg godt, siden det vel foreligger veldig lite dokumentasjon generelt for virkning på OCD (vet at du bruker Risperdal i stedet). Jeg synes bare det er så merkelig at effekten er så god, da lurer jeg på hva jeg egentlig har effekt av med Zeldox, Skjønner at en forskjell på Zeldox og Risperdal er at Zeldox har litt "Buspiron-effekt" i seg og samtidig er en slags SNRI.

Ville du anbefalt meg å prøve en doseøkning da, for å teste det ut, eller bør jeg la det være?

stjernestøv
Skrevet

OK, jeg takker for svar. Beholder Zoloft på samme dose da. Siste serumkonsentrasjonsmåling viste for øvrig 196 nmol/L.

Angående Zeldox så forstår jeg deg godt, siden det vel foreligger veldig lite dokumentasjon generelt for virkning på OCD (vet at du bruker Risperdal i stedet). Jeg synes bare det er så merkelig at effekten er så god, da lurer jeg på hva jeg egentlig har effekt av med Zeldox, Skjønner at en forskjell på Zeldox og Risperdal er at Zeldox har litt "Buspiron-effekt" i seg og samtidig er en slags SNRI.

Ville du anbefalt meg å prøve en doseøkning da, for å teste det ut, eller bør jeg la det være?

Bare prøv å se hvordan det går.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...