Gå til innhold

Til de som tror på vitenskap

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 100
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• stjernestøv

40

• Madelenemie

15

• AnonymBruker

12

• slabbedask

9

Jeg tror du misforstår en del her.

Skal forklare det enkelt: Vitenskapelige teorier kan "bevises" ved observasjon, selvrapportering og annen data. Av betydning er forskningsresultater som kan gjenskapes av andre vitenskapsmenn i andre studier. Ingen påstår at diagnoser er annet enn en samling av symptomer som ofte (beviselig) opptrer sammen.

Ingen vitenskapsmann kan bevise at psykiske lidelser eksisterer, men tror du det finnes diagnoser innen psykiatrien?

Må ikke alt være vitenskapelig bevist da?

Hva mener du når du sier at forskning ikke kan bevise at psykiske lidelser eksisterer?

stjernestøv

Jeg tror du misforstår en del her.

Skal forklare det enkelt: Vitenskapelige teorier kan "bevises" ved observasjon, selvrapportering og annen data. Av betydning er forskningsresultater som kan gjenskapes av andre vitenskapsmenn i andre studier. Ingen påstår at diagnoser er annet enn en samling av symptomer som ofte (beviselig) opptrer sammen.

Dette leste jeg.

- Og når du sier det så mener du samtlige diagnoser?

- Ingen av disse diagnosene vi kjenner til, som for eksempel schizofreni, bipolar lidelse, depresjon, angst, anoreksi, bulimi, ingen av disse diagnosene kan noen vitenskapsmenn bevise at eksisterer. De eksisterer ikke. De er stemt inn av et råd som synes de skal eksistere.

- Men når du sier ”ikke eksisterer”, da mener du selve sykdomsdiagnostiseringen?

- Jaja.

- Altså, angst eksisterer?

- Angst eksisterer, men det er ingen kjemisk ubalanse i hjernen som heter angst. Det er ingen genetisk disposisjon for å få angst. Nå har man begynt å gi barn psykiatriske diagnoser allerede i mors liv, på spedbarnstadiet, basert på at de er genetisk disponible. Dette er eugenikk og nazivitenskap. Og denne vitenskapen har kommet ut av de store tunge asylene og inn i skolehverdagen. Inn i barnehagene, inn på fritidsklubbene, inn i det militære og så videre. Jordmortjenesten er aktivt med! Både på diagnostisering av gravide mødre og diagnostisering av barnet før det er født!

Annonse

stjernestøv

Men det er det da. Det som det derimot er større tvil om er hva som er årsakene til ulike typer lidelser.

Leste det på en side, og alle diagnosekriterier er laget av en gruppe mennesker. Så blir det brukt av hele psykiatrien.

Endret av stjernestøv
Madelenemie

Ingen vitenskapsmann kan bevise at psykiske lidelser eksisterer, men tror du det finnes diagnoser innen psykiatrien?

Må ikke alt være vitenskapelig bevist da?

Hei!

:-) fordi jeg syns du er inne på noe...men likevel ikke enig i alt, bør du lese dagens debatt i Aftenposten skrevet av psykiater Dag Coucheron, det mot det kreves å stå opp mot en hver ukultur, og ufrie tanke, er viktig.

Men det kreves et mot de færreste mennesker har, dessverre.

Så ja jeg syns man bør tåle annerledeshet og ikke medisinere det, da burde svært mange medisineres også Martha Louise m.fl :-)

Her er linken, les den!

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Mennesker-som-er-annerledes-betraktes-som-syke-og-medisineres-deretter-7635247.html#.U8K4pMsaySM

stjernestøv

Hei!

:-) fordi jeg syns du er inne på noe...men likevel ikke enig i alt, bør du lese dagens debatt i Aftenposten skrevet av psykiater Dag Coucheron, det mot det kreves å stå opp mot en hver ukultur, og ufrie tanke, er viktig.

Men det kreves et mot de færreste mennesker har, dessverre.

Så ja jeg syns man bør tåle annerledeshet og ikke medisinere det, da burde svært mange medisineres også Martha Louise m.fl :-)

Her er linken, les den!

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Mennesker-som-er-annerledes-betraktes-som-syke-og-medisineres-deretter-7635247.html#.U8K4pMsaySM

Takk for linken :-)

Der stod det at medisiner kan fremkalle symptomer på schizofreni, det var det jeg trodde og.

Endret av stjernestøv
Madelenemie

Takk for linken :-)

Hei!

Les den, og fortell meg hva du syns.

Jeg heier på tøffingen i deg!:-) kjenner du bøkene om gubben og katten?

Idag hadde gubben vært medisinert:-) og snart katten også :-D

Endret av Madelenemie
stjernestøv

Hei!

Les den, og fortell meg hva du syns.

Jeg heier på tøffingen i deg!:-) kjenner du bøkene om gubben og katten?

Idag hadde gubben vært medisinert:-) og snart katten også :-D

Jo jeg syns den var tankevekkende og det er skremmende, stod jo at medisiner kan fremkalle symptomer på schizofreni, som jeg trodde.

Er veldig i tvil om medisiner, det har jeg alltid vært. Det er ikke rett for meg på en måte, likevel tar jeg dem. Får se hvordan det går fremover.

Husker jeg leste de bøkene for ungene når de var små, men husker ikke hva de gikk ut på.

Endret av stjernestøv
Madelenemie

Jo jeg syns den var tankevekkende og det er skremmende, stod jo at medisiner kan fremkalle symptomer på schizofreni, som jeg trodde.

Er veldig i tvil om medisiner, det har jeg alltid vært. Det er ikke rett for meg på en måte, likevel tar jeg dem. Får se hvordan det går fremover.

Husker jeg leste de bøkene for ungene når de var små, men husker ikke hva de gikk ut på.

Hei!

Gubben er en bygdetulling:-) og på mange måter lik meg:-)

Også har han katten sin.

Utenfra ser alt kaotisk ut... Men ofte skyldes det at bygdefolket ser bruddstykker...

Så har bygdefolket en måte å tenke på, og det som faller utenfor blir offer for sladder og videre overdrivelser.

( med andre ord løgn og bedrag i beste NT tradisjon)

Annonse

stjernestøv

Hei!

Gubben er en bygdetulling:-) og på mange måter lik meg:-)

Også har han katten sin.

Utenfra ser alt kaotisk ut... Men ofte skyldes det at bygdefolket ser bruddstykker...

Så har bygdefolket en måte å tenke på, og det som faller utenfor blir offer for sladder og videre overdrivelser.

( med andre ord løgn og bedrag i beste NT tradisjon)

Ja sånn er det jo i bygder.

Føler jeg blir dårlig av medisinen, likevel tar jeg det. Det er vel passe dumt?

Madelenemie

Ja sånn er det jo i bygder.

Føler jeg blir dårlig av medisinen, likevel tar jeg det. Det er vel passe dumt?

Hei!

Ja det syns jeg.

Men du må selvsagt tørre bli syk, om du takler det og din mann, er det verdt forsøket.

Jeg tror aksept for annerledeshet kan være god medisin, mange er ikke selv der at de takler være annerledes, og samme med deres familier.

Jeg kjenner ikke deg og din bakgrunn, men jeg er mer kritisk til medisinering av feks påståtte psykoser, over evig og lang tid...men i de tilfeller pasienter faller best til ro med det og trives med det, en del gjør jo det, så får det bli deres sak. Men selv psykoser, forbigående, syns jeg vi som er rundt bør tåle.

Jeg har en medisinert "venn",hun er en zombie blitt, hun vil gå på disse medisinene, hun har tatt sitt valg med støtte fra familien, jeg klarer ikke være venn med en zombie, venner er for meg noen man har det gøy med, kan ikke ha deg gøy med en zombie:-(

Liker ekte mennesker ikke bedøvde/neddopete.

Madelenemie

Og du er helt frisk uten medisin?

Hei!

Selv om man ikke blir frisk uten medisiner, så lenge man blir dårlig av medisinene, må man tørre tenke gjennom selv, uten hjernevask fra andre, hva man velger. Kanskje har man det bedre, sett totalt, uten medisiner.

Erfaring lærer man av, ikke andres ofte grunnløse og uærlige synsing, basert på det som er vedtatt til enhver tid uten kritiske innvendinger. Æsj er sånn ukritiskhet.

stjernestøv

Hei!

Ja det syns jeg.

Men du må selvsagt tørre bli syk, om du takler det og din mann, er det verdt forsøket.

Jeg tror aksept for annerledeshet kan være god medisin, mange er ikke selv der at de takler være annerledes, og samme med deres familier.

Jeg kjenner ikke deg og din bakgrunn, men jeg er mer kritisk til medisinering av feks påståtte psykoser, over evig og lang tid...men i de tilfeller pasienter faller best til ro med det og trives med det, en del gjør jo det, så får det bli deres sak. Men selv psykoser, forbigående, syns jeg vi som er rundt bør tåle.

Jeg har en medisinert "venn",hun er en zombie blitt, hun vil gå på disse medisinene, hun har tatt sitt valg med støtte fra familien, jeg klarer ikke være venn med en zombie, venner er for meg noen man har det gøy med, kan ikke ha deg gøy med en zombie:-(

Liker ekte mennesker ikke bedøvde/neddopete.

Takk, du skriver mye fornuftig :-)

Jeg må jo tåle å være meg, det er jo den jeg er og min mann blander seg ikke inn i det. Han bare trodde at hver gang jeg ble dårlig var det fordi jeg ikke tok medisiner, nå kan han jo se hvor dårlig jeg er med medisiner. Føler det forgifter meg.

Har vært zombie jeg også før, men er ikke det nå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...