Gå til innhold

Alkohol på fly fra utlandet

Anbefalte innlegg

påskelilje

Vi er på ferie og har tenkt å kjøpe med oss noen flasker øl fra et lokalt bryggeri her vi er nå. Hvordan gjør vi det med de flaskene når vi kommer på flyplassen? Har ikke lyst til å legge dem i kofferten, er redd for å knuse dem. Kan de forsegles og tas med som håndbagasje?

Og det er 5 liter øl nå, ikke sant, når vi ikke kjøper tobakk?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/399734-alkohol-p%C3%A5-fly-fra-utlandet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er det kjøpt utenom taxfree, i vanlig butikk el utsalg, teller det vel ikke med i taxfreekvoten heller (men ta vare på kvittering som bevis på at det ikke er kjøpt i taxfreeutsalg)

?

Taxfreekvoten? Man har vel kun en kvote, og det spiller ingen rolle hvor det er kjøpt før man krysser grensa. Men det kan hende jeg misforstår deg? :)

Anonymous poster hash: ddd77...7dd

? Taxfreekvoten? Man har vel kun en kvote, og det spiller ingen rolle hvor det er kjøpt før man krysser grensa. Men det kan hende jeg misforstår deg? :)Anonymous poster hash: ddd77...7dd

Hvis det er kjøpt med "moms" - og ikke i taxfreebutikken mener jeg ikke det teller med i taxfreekvoten. Men dette er ikke akkurat mitt spesiale, da...

påskelilje

Det er en kvote for alkohol inn til landet, uavhengig av hvor den er kjøpt. Sjekket tollvesenet sine nettsider nå, og det er lov med 6,5 liter øl nå, uten tobakk.

Men jeg lurer på hvordan en gjør det praktisk på flyet? Ingen som vet?

Annonse

AnonymBruker

Hvis det er kjøpt med "moms" - og ikke i taxfreebutikken mener jeg ikke det teller med i taxfreekvoten. Men dette er ikke akkurat mitt spesiale, da...

Ja, dette er feil, og å kalle det taxfreekvote er egentlig misvisende (men det er veldig utbredt). Dette har ikke med momsen å gjøre (det kan til og med hende du kan få trukket fra momsen på flyplassen i det landet du har besøkt dersom du handler alkohol utenfor taxfree, men dette vet jeg ikke nok om). 

Når det gjelder selve alkoholen, har man kun en kvote som man avgiftsfritt kan ta med seg inn i landet, og den kan man kjøpe hvor som helst. (Men er de kjøpt utenfor taxfree kan de ikke tas med som håndagasje nei :)

AnonymBruker

Vi er på ferie og har tenkt å kjøpe med oss noen flasker øl fra et lokalt bryggeri her vi er nå. Hvordan gjør vi det med de flaskene når vi kommer på flyplassen? Har ikke lyst til å legge dem i kofferten, er redd for å knuse dem. Kan de forsegles og tas med som håndbagasje?

Og det er 5 liter øl nå, ikke sant, når vi ikke kjøper tobakk?

Du får ikke tak i noen sånne "tuberør" i papp som gjerne kommer med whiskyflasker (og vin?) da? Eller netting?

Jeg har alltid pakket mye tøy rundt vinflasker, og lagt de omtrent midt i kofferten, slik at de ikke har fått direkte støt. Gjort dette utallige ganger, men jeg vet jo aldri. En dag går det sikkert galt.

(Øl har jo kullsyre som kanskje kan skape trykk i lasterommet på flyet? Jeg aner ikke, bare en tanke som slo meg)

Jeg ville droppa prosjektet... ;)

Jeg også!

Jeg følte meg i overkant dristig da jeg tok med to halvflasker vin i koffert hjem fra helgetur nylig, godt innpakket i klær og poser. Det gikk jo bra, men mange flasker øl hadde jeg ikke tatt med.

Har forresten sett avertert til salgs noen slags oppblåsbare poser til å ha rundt vinflasker (eller olivenoljeflasker eller hva man nå vil ha med seg hjem), der man setter dem rundt flaska og blåser opp.

Annonse

Ja, dette er feil, og å kalle det taxfreekvote er egentlig misvisende (men det er veldig utbredt). Dette har ikke med momsen å gjøre (det kan til og med hende du kan få trukket fra momsen på flyplassen i det landet du har besøkt dersom du handler alkohol utenfor taxfree, men dette vet jeg ikke nok om). 

Når det gjelder selve alkoholen, har man kun en kvote som man avgiftsfritt kan ta med seg inn i landet, og den kan man kjøpe hvor som helst. (Men er de kjøpt utenfor taxfree kan de ikke tas med som håndagasje nei :)

Enig. Spiller ingen rolle om det er kjøpt på taxfree eller i vanlig butikk - kvoten er den samme.

AnonymBruker

Husk bare på å tette så godt som mulig med plastposer eller slikt, slik at dersom du har maks uflaks begrenser skaden (da man erstatningsansvar også ovenfor flyselskap og andre pasasjerer som blir rammet). :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...