Gå til innhold

Når det er dårlig vær i sommer

Anbefalte innlegg

Madelenemie

Hei!

Jeg har esker med bilder, papirbilder, og jeg tenker scanne inn alle bildene på regndager i sommerferien.

Jeg lurer så på hva jeg skal gjøre med alle papirbilder, det blir så mye rot, og jeg liker ikke bare ha ting liggende.

Jeg har laget album fra begivenheter, og likevel er det så mange esker og kasser med papirbilder.

Men så tenker jeg er er drastisk å kaste alt, jeg blir glad for andres erfaring, om noen har hatt samme tanker, evt hvilke løsninger som er best.

Jeg kan jo scanne inn alt og bare la bildene ligge, lengst inn i boden?

Så har jeg kjøpt en VHS kasett til å puttemindre kassetter inni, eller jeg bad noen nå å kjøpe den for meg, en VHS adapter, så jeg får gamle opptak også over på pc.

Imidlertid har jeg noe som heter Hi 8 kassetter og på nettet står det at dette filformatet ikke lar seg spille av på VHS, jeg forstår ikke at det ikke er lagd en dings til dette?

Hvis noen har erfaring med dette er jeg glad for å vite.

Jeg sparer mye på å gjøre dette selv.

Evt må jeg få tak i eldre videokameraer, men det har jeg ikke så langt funnet, noen av kassetter er fra 1990 og 2000 tallet, før digitaliserte opptak, og jeg har to ulike typer kassetter :-(

Fortsetter under...

Madelenemie

Hei!

Evt om noen kan selge meg et videokamera fra ca 1990 tallet?

Finner ingen sånne på finn, de var relativt store, og dumt at vi ikke har det lenger.

Eller anbefale meg en butikk som kan selge gammelt teknisk utatyr, for foto og film.

påskelilje

Vi leverte imn alle våre filmer til Japan foto og fikk dem tilbake ca en uke seinere. Alle filmene var da innspilt på dvd-plater, som vi kunne legge over på pc og redigere. Veldig greit. Av alle de (18?) filmene vi leverte inn var det 1 eller 2 de ikke hadde klart å konvertere.

Lurt å scanne alle papirbildene! Da kan du ha system på pc'en. Men ilke kast papirkopiene. Jeg ee litt skeptisk til å ha viktige ting kun digitalt, tenker at det kan bli ødelagt. Lurt å ta backup av alt og ha det lagret i et annet hus ogdå.

AnonymBruker

Vi leverte imn alle våre filmer til Japan foto og fikk dem tilbake ca en uke seinere. Alle filmene var da innspilt på dvd-plater, som vi kunne legge over på pc og redigere. Veldig greit. Av alle de (18?) filmene vi leverte inn var det 1 eller 2 de ikke hadde klart å konvertere.

Lurt å scanne alle papirbildene! Da kan du ha system på pc'en. Men ilke kast papirkopiene. Jeg ee litt skeptisk til å ha viktige ting kun digitalt, tenker at det kan bli ødelagt.

Det kan papirbildene og da (og ingen enkel måte å ta backup!).

Anonymous poster hash: 8d04d...e8e

Madelenemie

Lurt å scanne alle papirbildene! Da kan du ha system på pc'en. Men ilke kast papirkopiene. Jeg ee litt skeptisk til å ha viktige ting kun digitalt, tenker at det kan bli ødelagt. Lurt å ta backup av alt og ha det lagret i et annet hus ogdå.

Hei!

Ok takk.

Hva kostet det pr film? Jeg har sikkert 200 og ser for meg at det blir veldig dyrt, derfor prøver jeg gjøre det selv...

Fant nå at en videokamera sony 8 kan spille av 8mm format, men må gå på en butikk å høre.

Jeg har hørt å få dette gjort er fryktelig dyrt, men har ikke selv undersøkt prisene.

Takk for tips jeg tar da vare på bildene, og jeg har alltid to hardisker, i tilfelle en brenner ut:-)

Med så mange filmer blir det dyrt, ja.

Beste er nok å prøve å finne et kamera som du kan spille av på - og så ta opp enten på pc eller en dvd-videoopptaker. Men det er vel forskjell på Hi-8 og video-8 - du får passe på at det du skaffer passer til akkurat dine kasetter....

Ang papirbildene, ville jeg aldri ha kastet dem, men hatt dem i tillegg til de innscannede...

Annonse

Madelenemie

Hei!

Jeg har kjøpt kabel som går rett fra VHS spiller til pc:-)

Så en stor kasett til å legge den lille i.

Men for det jeg kaller Hi8, som det står på dem, går ikke dette.

I følge det jeg finner er det er annet format, så da må jeg skaffe et gammelt videokamera.

Jeg er ikke så inne i dette, men skal da passe på så jeg får rett i det minste.

Jeg må også skaffe en vhs spiller, men skal prøve fretex og finn:-)

påskelilje

Hei!

Ok takk.

Hva kostet det pr film? Jeg har sikkert 200 og ser for meg at det blir veldig dyrt, derfor prøver jeg gjøre det selv...

Fant nå at en videokamera sony 8 kan spille av 8mm format, men må gå på en butikk å høre.

Jeg har hørt å få dette gjort er fryktelig dyrt, men har ikke selv undersøkt prisene.

Takk for tips jeg tar da vare på bildene, og jeg har alltid to hardisker, i tilfelle en brenner ut:-)

Har du 200 filmer? Oi - det var mye!

Vi hadde vel rundt 18 tror jeg. Husker ikke helt hvor mye det kostet pr stk, men betalte vel ca 3500-4500 kr tror jeg.

påskelilje

Det kan papirbildene og da (og ingen enkel måte å ta backup!).

Anonymous poster hash: 8d04d...e8e

Papirbildene kan brenne ja. Og derfor bør en jo ta backup (scanne dem) - eller evt lagre negativene i et annet hus. Jeg tror likevel at risikoen er større for at de blir ødelagt digitalt enn at huset brenner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...