Gå til innhold

Alkohol og medisiner NHD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man drikke litt alkohol? Jeg bruker 30 mg Tolvon. Lurer på om jeg kan drikke litt alkohol og i så fall hvor lenge før og etter medisin bør man ikke drikke alkohol?

Lurer også på hva som er best å ta til å sove når man går på 30 mg Tolvon. Imovane, circadin, melatonin, en ekstra Tolvon?

Takk.

Skrevet (endret)

Jeg tviler på at noen lege vil gå ut og anbefale alkoholinntak sammen med Tolvon og Imovane. Det står jo uansett i Felleskatalogen at kombinasjonen frarådes, for medikamentene enkeltvis, og jeg tror ikke at kombinasjonen av dem gjør alkohol mer tilrådelig, heller tvert imot.

Personlig (jeg er jo ikke lege) ville jeg vært veldig forsiktig med å drikke alkohol sammen med to preparater som begge har dempende (søvndyssende) effekt, om jeg i det hele tatt ville rørt alkohol.

Å ta en ekstra Tolvon vil neppe gi så mye bedre effekt på søvn, heller tvert imot. Det er gjerne ved lavere doser at effekten på søvn er best, på høyere doser får man i større grad en stimulerende effekt. Jeg tror at dersom du med alle disse medikamentene enda ikke får sove, så ville jeg vurdert råd om søvnhygiene, eventuelt sett etter underliggende årsaker til dårlig søvn (f.eks depresjon eller angst). Jeg ville i alle fall ikke brukt alkohol for søvn.

Endret av issomethingwrong
YoplaitDouble
Skrevet (endret)

Du vil alltids ha rester av Tolvon i blodet så lenge du bruker den hver dag. Så om du tenker på eventuelle interaksjoner er det dagevis før du er "ren" for medisin i blodet. Jeg har drukket alkohol og brukt Tolvon samtidig mange ganger. Har ikke merket noen som helst forskjell. Men det er kanskje en ide å ikke drikke seg overstadig beruset. Jeg blir for øvrig mer fyllesyk dagen etter enn jeg ble før jeg brukte Tolvon, selv om jeg sløyfer Tolvonen den kvelden. Men det kan også ha sammenheng med at jeg er blitt eldre, eller at jeg sover så elendig uten Tolvon.