Sjø Skrevet 9. mai Skrevet 9. mai Jeg går til sykepleier i kommunen en gang i uka og jeg har en ganske lang liste med ting jeg ønsker å få hjelp til i terapien. Så jeg lurer litt på hvor jeg egentlig bør begynne for å lykkes? Da jeg begynte i terapi sa jeg at vi kunne begynne med å forbedre selvtillit fordi jeg tenkte at hvis jeg bare får litt bedre selvtillit kanskje det ville bli lettere for meg å finne venner og kjæreste fordi de relasjonene er det jeg savner mest å ha i livet mitt. Men er det rett tenkt? Burde jeg kanskje heller ha startet med å pushe meg selv til å få nye relasjoner? Det jeg ønsker hjelp til er: Komme mer i kontakt med følelsene mine, klare å uttrykke de bedre Få bedre innsikt i hvorfor jeg tenker, føler og handler som jeg gjør Bli sikrere på meg selv og hvem jeg er Klare å få og opprettholde relasjoner (er redd for å bli avvist og såret noe som gjør det vanskelig) Få bedre selvtillit og selvbilde Bli mindre psykisk og fysisk sliten Være mer her og nå Finne “meningen med livet”, føler jeg mangler noe som driver meg fremover og trenger oppleve livet som mer meningsfullt 0 Siter
stjernestøv Skrevet 10. mai Skrevet 10. mai Sjø skrev (2 timer siden): Jeg går til sykepleier i kommunen en gang i uka og jeg har en ganske lang liste med ting jeg ønsker å få hjelp til i terapien. Så jeg lurer litt på hvor jeg egentlig bør begynne for å lykkes? Da jeg begynte i terapi sa jeg at vi kunne begynne med å forbedre selvtillit fordi jeg tenkte at hvis jeg bare får litt bedre selvtillit kanskje det ville bli lettere for meg å finne venner og kjæreste fordi de relasjonene er det jeg savner mest å ha i livet mitt. Men er det rett tenkt? Burde jeg kanskje heller ha startet med å pushe meg selv til å få nye relasjoner? Det jeg ønsker hjelp til er: Komme mer i kontakt med følelsene mine, klare å uttrykke de bedre Få bedre innsikt i hvorfor jeg tenker, føler og handler som jeg gjør Bli sikrere på meg selv og hvem jeg er Klare å få og opprettholde relasjoner (er redd for å bli avvist og såret noe som gjør det vanskelig) Få bedre selvtillit og selvbilde Bli mindre psykisk og fysisk sliten Være mer her og nå Finne “meningen med livet”, føler jeg mangler noe som driver meg fremover og trenger oppleve livet som mer meningsfullt Det er nå gode mål da som er oppnåelige, det med selvtillit og selvbilde tror jeg kommer med årene. Jeg var veldig usikkert på meg selv som ungdom og hadde dårlig selvbilde, etter jeg ble mamma ble jeg tryggere på meg selv og ga faen i hva andre mente. Men har vel alltid gitt faen i hva andre mente i grunn, men ble tryggere på meg selv. Utseende brydde jeg meg mer om før og måtte ha sminke på hver dag, nå bryr jeg meg ikke om det. Min svigermor på snart 80 bruker sminke, noen gjør det vel bare fordi de føler seg vel med det. 0 Siter
Sjø Skrevet 10. mai Forfatter Skrevet 10. mai stjernestøv skrev (6 timer siden): Det er nå gode mål da som er oppnåelige, det med selvtillit og selvbilde tror jeg kommer med årene. Jeg var veldig usikkert på meg selv som ungdom og hadde dårlig selvbilde, etter jeg ble mamma ble jeg tryggere på meg selv og ga faen i hva andre mente. Men har vel alltid gitt faen i hva andre mente i grunn, men ble tryggere på meg selv. Utseende brydde jeg meg mer om før og måtte ha sminke på hver dag, nå bryr jeg meg ikke om det. Min svigermor på snart 80 bruker sminke, noen gjør det vel bare fordi de føler seg vel med det. Det med at man får bedre selvtillit og selvbilde med årene har jeg hørt flere si, jeg håper det kan gjelde meg også. Det høres veldig befriende ut å bare gi faen i hva andre mener. Det er så mye jeg ikke tør fordi jeg bl.a bekymrer meg for mye om hva andre kanskje måtte tenke og mene om meg og det er så ødeleggende. Jeg får jo ikke levd det livet jeg egentlig ønsker. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 10. mai Skrevet 10. mai Sjø skrev (Akkurat nå): Det med at man får bedre selvtillit og selvbilde med årene har jeg hørt flere si, jeg håper det kan gjelde meg også. Det høres veldig befriende ut å bare gi faen i hva andre mener. Det er så mye jeg ikke tør fordi jeg bl.a bekymrer meg for mye om hva andre kanskje måtte tenke og mene om meg og det er så ødeleggende. Jeg får jo ikke levd det livet jeg egentlig ønsker. Ja det er veldig stressende å hele tiden tenke på hva andre mener og det er befriende å gi faen i det, du blir nok kvitt det du også vil jeg tro. Man kommer til et tidspunkt da man gir faen tror jeg så får folk mene og tro hva de vil. 0 Siter
nachnoo Skrevet 10. mai Skrevet 10. mai Viktig spørsmål. Alt for mange terapier ender uten endring fordi man vingler og pendler mellom ulike tema/mål hele tiden. Skal man komme noen vei, må man fokusere på et mål av gangen. Jeg ville startet med det som er en smule konkret: Hvordan få og opprettholde relasjoner til andre. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. mai Skrevet 10. mai nachnoo skrev (8 minutter siden): Viktig spørsmål. Alt for mange terapier ender uten endring fordi man vingler og pendler mellom ulike tema/mål hele tiden. Skal man komme noen vei, må man fokusere på et mål av gangen. Jeg ville startet med det som er en smule konkret: Hvordan få og opprettholde relasjoner til andre. Jeg har gått i 3 ulike terapi-løp, ett på DPS og to private. Ingen av behandlerne har hatt mål oppe på agendaen. Jeg etterlyste på DPS og vi skrev da ned noen målsettinger. Anonymkode: 7bfa2...bcd 0 Siter
Sjø Skrevet 10. mai Forfatter Skrevet 10. mai stjernestøv skrev (52 minutter siden): Ja det er veldig stressende å hele tiden tenke på hva andre mener og det er befriende å gi faen i det, du blir nok kvitt det du også vil jeg tro. Man kommer til et tidspunkt da man gir faen tror jeg så får folk mene og tro hva de vil. Ja, det er det. nachnoo skrev (8 minutter siden): Viktig spørsmål. Alt for mange terapier ender uten endring fordi man vingler og pendler mellom ulike tema/mål hele tiden. Skal man komme noen vei, må man fokusere på et mål av gangen. Jeg ville startet med det som er en smule konkret: Hvordan få og opprettholde relasjoner til andre. Godt poeng. Da tenker jeg at jeg starter med det. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. mai Skrevet 10. mai Sjø skrev (1 time siden): Ja, det er det. Godt poeng. Da tenker jeg at jeg starter med det. Og du kan begynne med det med en gang. Du trenger ikke å vente på terapeuten😉 Anonymkode: 7bfa2...bcd 0 Siter
Sjø Skrevet 10. mai Forfatter Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Og du kan begynne med det med en gang. Du trenger ikke å vente på terapeuten😉 Anonymkode: 7bfa2...bcd Ja, det er også et godt poeng, jeg bare vet ikke helt hvor jeg skal begynne. Sist samtale med behandler jeg hadde da jeg var innlagt sa hun at det var lurt å ta ting litt og litt og tenke på det litt som en trapp der man begynner på nederste trappetrinn og jobber seg steg for steg oppover til toppen. Og at det er bedre det enn å hoppe ut i det også blir det for mye. Jeg har jo tenkt tanken på å melde meg på klatrekurs eller DNT tur, men jeg tenker at det kanskje blir å ta på seg for mye på en gang og at jeg heller bør finne noe som føles litt mer overkommelig først? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. mai Skrevet 10. mai Sjø skrev (10 minutter siden): Ja, det er også et godt poeng, jeg bare vet ikke helt hvor jeg skal begynne. Sist samtale med behandler jeg hadde da jeg var innlagt sa hun at det var lurt å ta ting litt og litt og tenke på det litt som en trapp der man begynner på nederste trappetrinn og jobber seg steg for steg oppover til toppen. Og at det er bedre det enn å hoppe ut i det også blir det for mye. Jeg har jo tenkt tanken på å melde meg på klatrekurs eller DNT tur, men jeg tenker at det kanskje blir å ta på seg for mye på en gang og at jeg heller bør finne noe som føles litt mer overkommelig først? Jeg støtter den litt roligere tilnærmingen. Anonymkode: 7bfa2...bcd 0 Siter
Everybody Skrevet 10. mai Skrevet 10. mai Får man hjelp til sånne ting av det offentlige? Har egentlig sykepleiere kompetanse til å hjelpe deg med disse målene dine? 0 Siter
nachnoo Skrevet 10. mai Skrevet 10. mai Everybody skrev (26 minutter siden): Får man hjelp til sånne ting av det offentlige? Har egentlig sykepleiere kompetanse til å hjelpe deg med disse målene dine? Jeg mener det var et identisk innlegg for ca et halvt år siden. Den gang svarte jeg at dette krevde intensiv behandling av en mer kompetent behandler om man skulle nå målene. 0 Siter
Sjø Skrevet 12. mai Forfatter Skrevet 12. mai Everybody skrev (På 10.5.2026 den 14.13): Får man hjelp til sånne ting av det offentlige? Har egentlig sykepleiere kompetanse til å hjelpe deg med disse målene dine? Det håper jeg for jeg har ikke råd til å gå privat. Sykepleieren jeg går til sier i alle fall at hun vil forsøke hjelpe meg. nachnoo skrev (På 10.5.2026 den 14.41): Jeg mener det var et identisk innlegg for ca et halvt år siden. Den gang svarte jeg at dette krevde intensiv behandling av en mer kompetent behandler om man skulle nå målene. Det stemmer. Men jeg ble nylig avsluttet på poliklinikken (gikk dit en kort stund hovedsakelig for medisinering av bipolar) og behandler der mente jeg kunne få hjelp av sykepleier videre. Så da er det vel ikke så mye jeg kan gjøre? (Annet enn å gjøre min beste innsats for å forsøke få til endring). 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.