Gå til innhold

Overnatting ifbm begravelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

En slektning er død, og vi skal i begravelsen. Mine foreldre skal også. Begravelsen skal være der svigermor bor, en dagsreise fra oss. Min far spurte meg forsiktig om det var mulighet for at han og min mor kunne overnatte en natt hos min svigermor.

Jeg snakket med mannen min nå, og han var negativ. Huset er lite, og det blir temmelig fullt når vi er der, og to ekstra blir overfylt. Jeg er egentlig enig, MEN jeg synes at en egentlig bør være gjestfrie og tilby husrom i en slik situasjon. Så nå lurer jeg på om jeg skal prøve å få svigermor til å si ja, eller om jeg skal si til mine foreldre at de må overnatte på hotell.

Hva tenker dere? Det ville innebære at to måtte sove i stua. Det går jo, men er trangt. Er det vanlig å ordne hotell ved begravelse langt borte?

Anonymous poster hash: dc038...284

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/399876-overnatting-ifbm-begravelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

En slektning er død, og vi skal i begravelsen. Mine foreldre skal også. Begravelsen skal være der svigermor bor, en dagsreise fra oss. Min far spurte meg forsiktig om det var mulighet for at han og min mor kunne overnatte en natt hos min svigermor.

Jeg snakket med mannen min nå, og han var negativ. Huset er lite, og det blir temmelig fullt når vi er der, og to ekstra blir overfylt. Jeg er egentlig enig, MEN jeg synes at en egentlig bør være gjestfrie og tilby husrom i en slik situasjon. Så nå lurer jeg på om jeg skal prøve å få svigermor til å si ja, eller om jeg skal si til mine foreldre at de må overnatte på hotell.

Hva tenker dere? Det ville innebære at to måtte sove i stua. Det går jo, men er trangt. Er det vanlig å ordne hotell ved begravelse langt borte?

I vår familie ville vi ha sørget for overnatting så lenge det overhodet var mulig. Dere kan vel sove på stua, mens dine foreldre får gjesterommet? Jeg ville ha spurt svigermor forsiktig (under forutsetning av at hun ikke er veldig opprørt som følge av dødsfallet.)

FjellOgDalar

Leit å høre at det har vært et dødsfall!

Kanskje kan det virke kynisk av meg å si noe sånt, men i en slik situasjon er det viktig å ta vare på seg selv. På tross av at overnatting lar seg gjøre, tror jeg ikke det er godt for noen at alle sover samme sted. Om noen tilbringer nettene på et hotell, betyr ikke det at dere ikke kan være sammen på dagene. Dette er rett og slett en avveining dere må gjøre. Hva er best for alle parter? Jeg synes ikke, spes om det er noen nærstående eller noen man har hatt et spesielt forhold til, at man skal ofre for mye av seg selv. Dødsfall er tøft, uansett om det kanskje gjelder et menneske på 99 år om vedkommende har betydd mye i ens liv. Rasjonelle tanker er så sin sak, men i slike situasjoner mener jeg at bud nr.1 er å ta vare på seg selv - ikke slite seg ut på å skulle ta vare på alle andre. Om de som ev. må bo på hotell sliter økonomisk i en sånn grad at dette blir vanskelig, ville et kompromiss være om flere gikk sammen om å tilby overnatting - slik at ikke alt faller på dere. Jeg har egenerfaring med det å måtte bo på hotell et par netter ifm. en begravelse, hvilket fungerte noenlunde. Imidlertid var det å ha kontakt utenom sovetid viktig for meg. Sånne situasjoner vil jo variere, men personlig syntes jeg faktisk det var litt godt å ha mitt eget sted jeg kunne trekke tilbake til om jeg følte behov for å skjerme meg. Og da snakker jeg ut i fra at jeg mistet min aller beste venninne; hun rakk ikke å fylle 27. Det var nesten bedre for meg å ha litt tid et sted for meg selv, framfor å skulle gå oppi alle innvolverte døgnet rundt. Men det er min erfaring.

Vet ikke om dette var noe hjelp for deg, men jeg håper virkelig dere finner en løsning som kan ivareta alle på best mulig måte. Husk at det faktisk er LOV til å si at noe slikt er så tøft at man trenger å skjerme seg!

De fleste strekker seg veldig langt når det gjelder overnatting i forb. m. begravelse.

Hvis det ikke er plass i huset til svigermor, kanskje kan hun tinge overnattingsplass hos andre, det være seg familie eller venner.

Foreldrene dine hadde vel ikke spurt, hvis det ikke var noe problem å betale for hotellovernatting, det kan fort bli mye penger å bruke på å reise i to dager samt betale for hotellovernatting med bespisning på restauranter osv.

Ofte er dette uforutsette utgifter og ikke alle har flere tusen kroner på å bruke for å komme seg til og fra en begravelse.

Annonse

Spør svigermor om hun - siden dette foregår der hun bor - vet om et sted foreldrene dine kan overnatte rimelig.  Så kan hun selv ta initiativet til å tilby dem husrom, hvis hun orker å ha fullt hus den natten. Dersom hun gjør det, er dere raske til å tilby dere å ligge på stua, slik at foreldrene dine får gjestesengene.

Med forbehold om at svigermoren din er den typen som vil tilby dette selv om hun egentlig ikke orker og i stedet vil sutre til dere i "årevis" framover om hvor slitsomt det var.  Hvis risikoen for dette er høy (eller hvis det er andre omstendigheter rundt dødsfallet som gjør at svigermor ikke bør belastes), er jeg enig med mannen din i at det er best å la være. 

Gjest gjesteleser

Mens i min familie finner vi en annen løsning enn at noen må sove på stua, inkludert å spleise på rimelig hotellovernatting. Kanskje spesielt i forbindelse med begravelse, jeg ville iallefall satt veldig pris på å ha et eget rom der jeg kunne lukke døra og være for meg selv om jeg trengte det.

AnonymBruker

Jeg er trådstarter.

Takk for mange svar. Ser at det er ulik praksis fra familie til familie. Og det er vel nettopp slik det er hos oss og. I min familie er det en selvfølge å åpne dørene for slekt, spesielt ved slike omstendigheter. I min manns slekt er det ikke det.

Den som er død, er min slektning, ikke min manns. Svigermor skal ikke i begravelsen. Jeg synes det er litt flaut overfor mine foreldre å si nei, at de må finne noe selv. De har forsåvidt råd til en overnatting på hotell, men jeg vet at de foretrekker å overnatte privat. Tror de føler seg fremnedgjort på hotell.

Men jeg har ikke lyst til at dette skal bli noe stort problem. Men litt vanskelig, det er det...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...