Gå til innhold

Trengte helsehjelp utenfor legevakten: Varsler fikk beskjed om å ringe 113

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det offentlige helsevesen i verdens rikeste land helt kaputt?

Da André Vevang fortalte ambulansepersonell om en bevisstløs mann like utenfor legevakten i Bergen, fikk han beskjed om å ringe 113.

Ifølge Vevang mistet pasienten bevisstheten mens Vevang sto der. Han løp da til akutten, som ligger i samme bygg som legevakten, med inngang omtrent 40 meter unna.

– Jeg traff på to ambulanseansatte som sto og brettet sengetøy, og fortalte at en mann lå døende utenfor og trengte hjelp. 

Vevang sier han fikk beskjed av de to ambulansearbeiderne at han måtte ringe til AMK-sentralen. Ifølge Vevang opplyste ambulansepersonellet at de ikke kunne hjelpe før han hadde ringt 113 og registrert henvendelsen.

– Det var så utrolig frustrerende. Det ligger en mann åpenbart syk på gaten – og de står der og venter på at sjefen skal be dem hjelpe! Det går bare ikke an, sier Vevang til VG.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/varsler-fikk-beskjed-om-aa-ringe-113/a/23257017/

google_maps_mann_la.jpg

Anonymous poster hash: 30c14...dab

Anonymous poster hash: 30c14...dab

Fortsetter under...

motorPrøysen

Det er godt mulig ambulansepersonellet kunne reagert annerledes da de ble varslet, men hvis man ser videoen varsleren selv tok ser man at han opptrer svært forstyrrende da helsepersonellet faktisk hjelper den syke mannen.

Han virker mye mer opptatt av å få oppmerksomhet og oppreisning enn at den syke mannen skal få hjelp. Dette får meg til å ta påstandene hans om hendelsesforløpet med en klype salt enn så lenge.

AnonymBruker

"– De ansatte som var på jobb er folk som jeg har stor medisinsk tiltro til. De hadde nettopp vært på et annet oppdrag og gjorde klar ambulansen til neste pasient. De vurderte det da slik at det var forsvarlig å gjøre dette før de rykket ut, sier Brattebø til VG."

Hvordan kan de gjøre denne vurdering når et menneske ligger livløst 40-50 meter unna og de ikke har sett til personen?

Det forstår jeg ikke. Jeg synes ikke varsleren overreagerer. Du blir redd når mennesker ligger livløse på gaten og du vil at de skal få hjelp raskest mulig. Jeg opplevde noe tilsvarende selv i går og var helt skjelven i timer etterpå. Et menneske stupte over ei gravstøtte på kirkegården og ble liggende livløs. Heldigvis var både politi og ambulanse raskt på plass etter at jeg ringte. Man vil bare at hjelpen skal komme og det fortfort når mennesker er livløse. 

Jeg synes dog det er merkelig at varsleren drar  frem mobilen og begynner å filme personen og de som skal hjelpe ham. Hvem gjør slikt når det ligger alvorlig syke på gaten og får hjelp?

Anonymous poster hash: 5e561...77e

En utrykning skal logges, via AMK-sentralen, siden det er her 113-samtalene kommer inn. I dette tilfellet var ambulansen muligens ikke 100 % reiseklar - sikker nettopp avlevert en pasient siden den sto utenfor legevakten og "brettet laken" som varsler påstår. Varsler får da beskjed om å ringe AMK, slik at turen blir logget riktig, og sjåføren mente sikkert at det var viktigere at de som ambulansepersonell klargjorde ferdig bilen, mens varsler ringte. Han kunne muligvis kunne ha forklart dette bedre, men han ville vel spare tid han også. (Tid spart).'

Så kunne varsler ha latt være å ta opp det kameraet, og agere idiot og trekke oppmerksomhet vekk fra pasienten som har var så bekymret for, slik at helsefolkene fikk gjøre jobben sin. 

Men husk også at varsler er farget av at han mistet familiemedlem etter "AMK-sommel":..

Annonse

Jeg synes varsleren lager vel mye støy om episoden, men jeg er ikke imponert over at ingen var opptatt av å bistå ham da han forsøkte å få helsepersonell til å se til noen han oppfattet å være i nød. Dersom noen roper om hjelp på legevakten, så synes jeg ikke det er for mye å forlange at noen ansatte sjekker ut hva som foregår.

Jeg synes varsleren lager vel mye støy om episoden, men jeg er ikke imponert over at ingen var opptatt av å bistå ham da han forsøkte å få helsepersonell til å se til noen han oppfattet å være i nød. Dersom noen roper om hjelp på legevakten, så synes jeg ikke det er for mye å forlange at noen ansatte sjekker ut hva som foregår.

De kom etter 3 minutter (iflg legevakten), 4-5 minutter (iflg varsler) - så de sjekket da ut hva som foregikk! Ambulansen MÅ jo være klar slik at de får gitt adekvat behandling. Klart disse minuttene føles lenge for varsler, men de kom rimelig fort.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...