Gå til innhold

Lure økonomiske grep

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg driver og er økonomisk og sparer, men ønsker være på middelveien, ikke bli gjerrig som en møring, men fornuftig økonomisk.

Jeg får utrolig mye mer ut av pengene enn de fleste vi kjenner, min mann syns jeg er utrolig flink, og han er økonom.

Vi har designerhagemøbler, og nå nylig bestilt jacuzzi, den siste er til fornøyelse for barna, og ikke spesielt økonomisk først og fremst, men designerhagemøbler kjøpte jeg til en 8' ende del av prisen brukt :-) de vi hadde gir jeg bort gratis, da jeg er tilhenger av å dele, resirkulere, og vi er tilhengere av økologi.

Det vil si at vi handler kvalitetsprodukter, økologisk, brukt, sanker bær i marka og i egen have, samt handler brukt og tenker resirkulering. Jeg har begynt å reparere det meste!! Jeg får det til, og har laget reparasjonslister, vi kjøper ikke ting som ikke kan repareres.

Jeg har lært meg stoppekunsten, men enda ikke blitt en stopper av ullstrømper, men jeg har lært meg teknikken, jeg tenker øve min tålmodighet her, nå er det slik at et ledig øyeblikk brukes på å surfe på nettet. Jeg liker ikke håndarbeide, men jeg syns det er leit hvordan fine strikkede ullstrømper blir ubrukelige så fort, en eldre dame lærte meg å stoppe, det er litt vanskelig, men jeg skjønte teknikken.

Etter å ha bært en ca 10 tonn Stein, og flyttet enda mer masse, har jeg spart mye penger på å ha håndverkere, treningsstudio og utgifter der:-) jeg er vel den eneste som arbeider selv på huset! Det er jeg fornøyd med, jeg trenger ikke da å betale for treningsstudio , jeg har treningsstudio, mitt eget innbakt i livet.

Så lager jeg egne planter, blander egen skit til god kompost, ( jeg får gratis hestemøkk og har egen hønseskit, blander med litt av hvert, og vips gratis jord:-) har egne egg, sukkererter, frukt, bær og grønnsaker, jeg sparer mye på alt dette, og samtidig lever vi rikelig og godt.

Mens andre kjøper rosestativ, har jeg nå hentet kvist for mitt eget originale, jeg fant det på nettet, men det er pent og naturlig:-) jeg har kjøpt rosestativer også, men jeg ønsker et par robuste som utstråler oss, de blir rustikke, og viser at vi kjøper ikke bare, vi tenker miljø,

Neste år blir det kanskje druer også:-)

Jeg syns sparing bør være mer langsiktig, ikke bare fra hånd til munn.

Å spare trenger ikke bety mindre gleder, bare at man blir mer bevisst på å gjenbruke, dele, hjelpe naboene, være generøs, gi til andre osv... Jeg gir feks min arbeidskraft til naboer, som er alene, de trenger å få kjørt søppel og jeg plukker bær og frukt i deres hager, for dem, til oss, det er hyggelig gjenbruk av mange viktige ressurser.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/400064-lure-%C3%B8konomiske-grep/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hei!

Jeg driver og er økonomisk og sparer, men ønsker være på middelveien, ikke bli gjerrig som en møring, men fornuftig økonomisk.

Jeg får utrolig mye mer ut av pengene enn de fleste vi kjenner, min mann syns jeg er utrolig flink, og han er økonom.

Vi har designerhagemøbler, og nå nylig bestilt jacuzzi, den siste er til fornøyelse for barna, og ikke spesielt økonomisk først og fremst, men designerhagemøbler kjøpte jeg til en 8' ende del av prisen brukt :-) de vi hadde gir jeg bort gratis, da jeg er tilhenger av å dele, resirkulere, og vi er tilhengere av økologi.

Det vil si at vi handler kvalitetsprodukter, økologisk, brukt, sanker bær i marka og i egen have, samt handler brukt og tenker resirkulering. Jeg har begynt å reparere det meste!! Jeg får det til, og har laget reparasjonslister, vi kjøper ikke ting som ikke kan repareres.

Jeg har lært meg stoppekunsten, men enda ikke blitt en stopper av ullstrømper, men jeg har lært meg teknikken, jeg tenker øve min tålmodighet her, nå er det slik at et ledig øyeblikk brukes på å surfe på nettet. Jeg liker ikke håndarbeide, men jeg syns det er leit hvordan fine strikkede ullstrømper blir ubrukelige så fort, en eldre dame lærte meg å stoppe, det er litt vanskelig, men jeg skjønte teknikken.

Etter å ha bært en ca 10 tonn Stein, og flyttet enda mer masse, har jeg spart mye penger på å ha håndverkere, treningsstudio og utgifter der:-) jeg er vel den eneste som arbeider selv på huset! Det er jeg fornøyd med, jeg trenger ikke da å betale for treningsstudio , jeg har treningsstudio, mitt eget innbakt i livet.

Så lager jeg egne planter, blander egen skit til god kompost, ( jeg får gratis hestemøkk og har egen hønseskit, blander med litt av hvert, og vips gratis jord:-) har egne egg, sukkererter, frukt, bær og grønnsaker, jeg sparer mye på alt dette, og samtidig lever vi rikelig og godt.

Mens andre kjøper rosestativ, har jeg nå hentet kvist for mitt eget originale, jeg fant det på nettet, men det er pent og naturlig:-) jeg har kjøpt rosestativer også, men jeg ønsker et par robuste som utstråler oss, de blir rustikke, og viser at vi kjøper ikke bare, vi tenker miljø,

Å spare trenger ikke bety mindre gleder, bare at man blir mer bevisst på å gjenbruke, dele, hjelpe naboene, være generøs, gi til andre osv... Jeg gir feks min arbeidskraft til naboer, som er alene, de trenger å få kjørt søppel og jeg plukker bær og frukt i deres hager, for dem, til oss, det er hyggelig gjenbruk av mange viktige ressurser.

Det blir dessverre ikke så veldig troverdig når du forteller at du er økonomisk. Du har skrevet for mye om dyre klær til barn, innkjøp av Halloween-pynt til betydelige summer, utgifter til skoleball, dyre biler, privatskoler, private leger, behandling i utlandet osv.

Anonymous poster hash: 28d76...75f

AnonymBruker

Hei!

Har man råd til alt dette har man relativt god råd i utgangspunktet!

Anonymous poster hash: c75cd...2da

Har man råd til alt dette har man relativt god råd i utgangspunktet!Anonymous poster hash: c75cd...2da

Hei!

Ja man har normal økonomi, og har langt fra dårlig råd, men jeg syns likevel sparsomhet og nøysomhet er viktig, for å ikke ta ting for gitt og kjenne på ansvar. Samt ikke minst få litt mer å dele.

Vi ønsker å bli med på den kule trenden med å dele det vi har av hus og hytter med andre, tror noen fra Stavanger startet...:-) på den måten kan man dele på godene, og ha et solidarisk ansvar for sine medmennesker.

AnonymBruker

Hei!

Ja man har normal økonomi, og har langt fra dårlig råd, men jeg syns likevel sparsomhet og nøysomhet er viktig

Designermøbler og jacuzzi er kanskje det siste jeg forbinder med nøysomhet og "normal" økonomi.

Beklager, men jeg synes du kan spare deg for å skrive om dette. jeg er enig med en annen i denne tråden om at dine tidligere innlegg ikke gjør dette så veldig troverdig.

Anonymous poster hash: 1459d...242

AnonymBruker

Hei!

Ja man har normal økonomi, og har langt fra dårlig råd, men jeg syns likevel sparsomhet og nøysomhet er viktig, for å ikke ta ting for gitt og kjenne på ansvar. Samt ikke minst få litt mer å dele.

Vi ønsker å bli med på den kule trenden med å dele det vi har av hus og hytter med andre,

Har dere hus og hyttER har dere neppe normal økonomi....

Anonymous poster hash: f44ec...8e6

Annonse

AnonymBruker

Synes Madelenemie kommer med ett kjempefint innlegg her. Jeg er helt enig i dette med langsiktig sparing. Sparer man inn på noe, kan man legge til side penger å kjøpe noe man har lyst på, for eksempel en jacuzzi og brukte designermøbler (dersom man har en god økonomi og det er det man vil ha), eller plastbasseng og brukte ikeamøbler (dersom man ikke har fullt så god råd og det er det man vil ha).

Jeg skjønner ikke hvorfor Madelenemie skal straffes for å ha god råd? Det hun skriver er jo kun det at man må prioretere innenfor de rammene man har, og at man kan spare mye på å gjøre ting selv.

Anonymous poster hash: 2b120...b31
AnonymBruker

Synes Madelenemie kommer med ett kjempefint innlegg her. Jeg er helt enig i dette med langsiktig sparing. Sparer man inn på noe, kan man legge til side penger å kjøpe noe man har lyst på, for eksempel en jacuzzi og brukte designermøbler (dersom man har en god økonomi og det er det man vil ha), eller plastbasseng og brukte ikeamøbler (dersom man ikke har fullt så god råd og det er det man vil ha).

Jeg skjønner ikke hvorfor Madelenemie skal straffes for å ha god råd? Det hun skriver er jo kun det at man må prioretere innenfor de rammene man har, og at man kan spare mye på å gjøre ting selv.

Du kan si hva du vil om sparing, og det er jo flott. Men ikke kom og kall jacuzzi og designermøbler for "nøysomhet".

Hvis du har fulgt med på innleggene til Madeleinemie over lang tid, skriver hun stadig om en helt sinnsyk pengebruk. Da høres det bare patetisk ut når hun forsøker å komme med gode råd om pengebruk.

AnonymBruker

Du kan si hva du vil om sparing, og det er jo flott. Men ikke kom og kall jacuzzi og designermøbler for "nøysomhet".

Hvis du har fulgt med på innleggene til Madeleinemie over lang tid, skriver hun stadig om en helt sinnsyk pengebruk. Da høres det bare patetisk ut når hun forsøker å komme med gode råd om pengebruk.

Ja, jeg har fulgt litt med, og Madelenemie skriver jo utfra de rammene hun har. Jeg kaller ikke jacuzzi og designermøbler for nøysomhet, men det er antakelig noe Madelenemie hadde lyst på, og som hun kunne kjøpe fordi hun hadde spart inn på andre ting.

Det er svært, svært få (jeg har iallefall aldri møtt noen) velsituerte mennesker som overhode ikke behøver å prioritere utifra deres egen økonomi. De gjør det ofte bare på en annen skala. 

Hei!

Takk:-)

Du fikk bedre frem det jeg mente!

Syns alle har godt og greit av å lære seg sparing, 

Dessuten får man når viljen er der mer å dele med andre, både av materielle og andre goder:-)

Ja, jeg har fulgt litt med, og Madelenemie skriver jo utfra de rammene hun har. Jeg kaller ikke jacuzzi og designermøbler for nøysomhet, men det er antakelig noe Madelenemie hadde lyst på, og som hun kunne kjøpe fordi hun hadde spart inn på andre ting.

Det er svært, svært få (jeg har iallefall aldri møtt noen) velsituerte mennesker som overhode ikke behøver å prioritere utifra deres egen økonomi. De gjør det ofte bare på en annen skala. 

Hei!

Nettopp. Faktisk er jeg en av få her i mitt boligområde som sparer mye på:

1) se ut som en byggningsarbeider, med skitt og støv over hele meg!

Der sparer jeg treningsstudio. Og når naboen sveivet ned bilvinduet og kom med en morsomhet, kunne jeg i tillegg tilføre at jeg blir brun, får muskler, og en tilfredshet, av at jeg klarer ting selv.

2) Fordi jeg gjør ting selv, mye, får jeg råd å kjøpe designermøbler brukt og rimeligere, jeg har ikke råd å kjøpe dette nytt, ikke med alle andre utgifter.

3) Vi har ganske normal økonomi, men alt er jo relativt, jeg klager aldri på dårlig råd, men vi må tenke gjennom både hva vi kjøper, investerer i, fordi vi har ikke en ubegrenset pengekilde, men to lønnsinntekter, en liten:-) en god:-)

4) Jeg vil uansett si at både min mann og jeg deler det vi har med mer vanskeligstilte, så det er ikke først og fremst hva man har, men om man evner å dele, hjelpe andre, og være et godt medmenneske.

Jacuzzi vil like mange som oss ha glede av,. jeg som sliter med å sitte stille, vil vel sitte i den fra 5-maks 15 min, men barn og venners barn etc... det er for dem, og jeg liker gjøre ting for barn og andre, feks hjelper jeg flere naboer, en dame på over 90 år, et par på 60 år og noen andre, kun med hagearbeide og bortkjøring noen ganger pr år, så ikke så mye, men jeg prioriterer uansett arbeidsmengde å komme når de ber meg.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...