Gå til innhold

Respekt for trådstarter. Skikk og bruk.

Anbefalte innlegg

Gjest denvakreblomsten
Skrevet

Da kan dere også kanskje slette enkelte krenkende kommentarer jeg også har fått da.

"En dag på akutten"

Ambulansen kom inn, en person ble båret ut, kvestet i to etter en påkjørsel.

De stimlet sammen for å hjelpe. "Er du sikker på at bilføreren mente det slik?" " kjenner du hans side av saken.". Nei, jeg vet bare jeg er kvestet, svarte pasienten.

"Vi forstår dine følelser, men jeg synes du gjør deg hjelpeløs der du ligger. Du gjør deg selv til offer". Den blødenede personen svarte ikke.

Da kom en sykepleier Tårnsvale til: "vet du hva jeg tror? Du blir kanskje såret nå, men jeg tror dette handler om et mønster i livet ditt, at du oppfatter alle som setter grenser som overgripere. Og at når du ble kjørt ned nå, så viser din reaksjon her at du trenger endre på det". For et klokt svar jublet forsamlingen. Legen klappet og roste. Og slik sluttet denne dagen på akutten.

Neivel, da

• Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

6

• AnonymBruker

6

• Nils Håvard Dahl, psykiater

4

• frosken

4

Skrevet

Jeg synes man skal prøve å korte ned innleggene sine og ikke skrive unødvendige ting som ikke hører hjemme under tråden. Mange tråder blir personlige og flere personer begynner å svare hverandre personlig istedenfor å fokusere på tema.

Skrevet

Å gjøre seg selv til offer er en argumentasjon i psykiatrien jeg tenker det er viktig å dvele etisk over. Den demonstrerer en makt fra behandlers side fremfor å søke å sette seg inn i hva som ligger til grunn for pasienten/ det hjelsøkenes menneske s perspektiver og opplevelser . Kan det være en grunn til at dette menneske reproduserer et jeg som signaliserer en selv forståelse som offer? Kan hjelpearpparates møte med mennesker m traumer slik bare bekrefte og gjenskape tidl vonde emosjoner? Er alltid lidende mennesker klare for sannheter om seg selv , les sannheter som fremkommer av psykologisk analyse . Psykologisk analyse kan foretas m ulike vitenskaplige forankringer, vet det gjerne er grunnet i forskning og retningslinjer . Jeg er ikke psykolog!!! Bare undrer meg når jeg set Den vakre blomst s fortvilelse og sterke emosjoner ift hvordan hun opplever å bli møtt m motstand som kan tenkes kjennes ut som " personangrep"- gir assosiasjoner til liknende overgrep i hennes liv. Jeg bare spør!!!!

Skrevet

Å gjøre seg selv til offer er en argumentasjon i psykiatrien jeg tenker det er viktig å dvele etisk over. Den demonstrerer en makt fra behandlers side fremfor å søke å sette seg inn i hva som ligger til grunn for pasienten/ det hjelsøkenes menneske s perspektiver og opplevelser . Kan det være en grunn til at dette menneske reproduserer et jeg som signaliserer en selv forståelse som offer? Kan hjelpearpparates møte med mennesker m traumer slik bare bekrefte og gjenskape tidl vonde emosjoner? Er alltid lidende mennesker klare for sannheter om seg selv , les sannheter som fremkommer av psykologisk analyse . Psykologisk analyse kan foretas m ulike vitenskaplige forankringer, vet det gjerne er grunnet i forskning og retningslinjer . Jeg er ikke psykolog!!! Bare undrer meg når jeg set Den vakre blomst s fortvilelse og sterke emosjoner ift hvordan hun opplever å bli møtt m motstand som kan tenkes kjennes ut som " personangrep"- gir assosiasjoner til liknende overgrep i hennes liv. Jeg bare spør!!!!

På hvilken måte passer dette innlegget inn i trådens tema?

Skrevet

Jeg tenker respekt handler om takhøyde for forskjellighet og mangfold . Respekt tenker jeg kan handle om å godta at andre skiller seg fra en selv og har andre verdier uten at de behøver å være mer " feil" el " riktige" enn dine egne.Hva angår digresjonen og selvfokuseringer i andres innlegg tenker jeg dette kan være uttrykk for en persons evne til å rette oppmerksomhet mot sak og det som for se fleste fremstår som saken. Impulskontroll kan kanskje og være del av dette!?Evt manglende evne til å la seg korrigere det samme. Betyr ikke at alt skal unnskyldes med dette, men at det burde være rom og forståelse for at dette kan skje her - i et forum - hvor ikke så mange er friskmeldte:((

Skrevet

På hvilken måte passer dette innlegget inn i trådens tema?

Om du har fulgt Den vakre blomstene fortvilelse.. Som jeg tenker du har, tenker jeg dette kan ha relevans under denne tråden. Tenker ikke du?
Skrevet

Jeg skjønner ikke dette innlegget i det hele tatt. Hva er hovedpoenget?

Skrevet

Dette skjønner jeg ingenting av.

Anonymous poster hash: 5dd20...24b

Skrevet

Jeg skjønner ikke dette innlegget i det hele tatt. Hva er hovedpoenget?

mitt hovedpoeng er at jeg ønsker å gi oppmerksomhet til Den vakre blomsten , som slik jeg forstår , tenker hun ikke møtes m respekt for sin lidelse og sine innlegg her
Skrevet

Jeg tenker respekt handler om takhøyde for forskjellighet og mangfold . Respekt tenker jeg kan handle om å godta at andre skiller seg fra en selv og har andre verdier uten at de behøver å være mer " feil" el " riktige" enn dine egne.Hva angår digresjonen og selvfokuseringer i andres innlegg tenker jeg dette kan være uttrykk for en persons evne til å rette oppmerksomhet mot sak og det som for se fleste fremstår som saken. Impulskontroll kan kanskje og være del av dette!?Evt manglende evne til å la seg korrigere det samme. Betyr ikke at alt skal unnskyldes med dette, men at det burde være rom og forståelse for at dette kan skje her - i et forum - hvor ikke så mange er friskmeldte:((

Det er sjelden at folk ikke er i stand til å forholde seg til de retningslinjer som gis, som f.eks. det som tas opp i hovedinnlegget i denne tråden.

Tror ikke du har grunnlag for å mene noe om hvor mange som er friskmeldte blant brukerne på doktoronline.

Om du har fulgt Den vakre blomstene fortvilelse.. Som jeg tenker du har, tenker jeg dette kan ha relevans under denne tråden. Tenker ikke du?

Nei, det tenker jeg ikke.

Skrevet

Hva er folkeskikk? Også et interessant definisjonsspørsmål!!! Jeg tenker dette er avhengig sv menneskesyn og syn på sosial kompetanse, oppdragelse og danningsbegrepet

Skrevet

Det er sjelden at folk ikke er i stand til å forholde seg til de retningslinjer som gis, som f.eks. det som tas opp i hovedinnlegget i denne tråden.

Tror ikke du har grunnlag for å mene noe om hvor mange som er friskmeldte blant brukerne på doktoronline.

Nei, det tenker jeg ikke.

ok - du har din mening , jeg har min!!!
Skrevet

Neivel, da

jeg kjenner din lidelse sterkt - og prøver å tematisere denne m utgangspunkt i ts tema. Vet ikke om jeg lykkes i å bli forstått , men et forsøk
Skrevet

jeg kjenner din lidelse sterkt - og prøver å tematisere denne m utgangspunkt i ts tema. Vet ikke om jeg lykkes i å bli forstått , men et forsøk

Trådstarter skrev følgende:

Noen har en lei tendens til uansett å skrive om seg og sine problemer uansett hva tråden opprinnelig handlet om.

Har en slike behov for å skrive om seg selv, er en velkommen til å starte en ny tråd.

Nå er du og en annen bruker i ferd med å gjøre nettopp det trådstarter oppfordrer folk til å la være.

Anonymous poster hash: ffd7c...fac

Skrevet

Hva er respekt???

Dette er veldig tungt å lese uten linjeskift!

Anonymous poster hash: 0af7c...b2f

Gjest denvakreblomsten
Skrevet

mitt hovedpoeng er at jeg ønsker å gi oppmerksomhet til Den vakre blomsten , som slik jeg forstår , tenker hun ikke møtes m respekt for sin lidelse og sine innlegg her

Jeg kom heldigvis ut av min lidelse. Men fikk noen kommentarer som opplevdes krenkende som ble sitert av NHD som ekspertsvar...! Takk for omtanken :)

Skrevet (endret)

Trådstarter skrev følgende:

Nå er du og en annen bruker i ferd med å gjøre nettopp det trådstarter oppfordrer folk til å la være.

Anonymous poster hash: ffd7c...fac

jeg tenker dette ble tematisert som eks på respekt og ikke - pers eks brukt for å underbygge . Andre mener muligens det er avsporing , jeg tenker dette inviterer til en megadiskusjon om respekt, mangfold. , forskjellige uttrykksmåter og livsanskuelser ( virkelighetsoppfatninger) ... ( rent prinsipielt). Å avspore andres innlegg m helt andre spor tenker jeg grenser til åvære respektløst , dog kam det forklares . Hva og hvordan vi reagerer og følger opp dette er vel opp til hver enkelt , og vår evne til å holde fokus / jeg tenker å overse digresjon fra andre ikke handler om ignorering , men om takhøyde Endret av En namnlaus
Skrevet

jeg tenker dette ble tematisert som eks på respekt og ikke - pers eks brukt for å underbygge . Andre mener muligens det er avsporing , jeg tenker dette inviterer til en megadiskusjon om respekt, mangfold. , forskjellige uttrykksmåter og livsanskuelser ( virkelighetsoppfatninger) ... ( rent prinsipielt). Å avspore andres innlegg m helt andre spor tenker jeg grenser til åvære respektløst , dog kam det forklares . Hva og hvordan vi reagerer og følger opp dette er vel opp til hver enkelt , og vår evne til å holde fokus / jeg tenker å overse digresjon fra andre ikke handler om ignorering , men om takhøyde

Jeg tenker at du har veldig problemer med å ta i mot råd fra andre.

Skrevet

Jeg tenker at du har veldig problemer med å ta i mot råd fra andre.

mulig det, men nå ramler du ut av trådens prinsipielle tematikk

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...