gardia Skrevet 6. august 2014 Skrevet 6. august 2014 For noen uker siden da jeg var litt sliten av belastninger i familien så spurte min behandler om jeg ville at hun skulle ta en samtale med min mann.Jeg svarte at det ikke var nødvendig .Da sa hun ok og at de snart skulle ha en pårørende samtale uansett. Jeg tenkte ikke noe på hva hun hadde sagt før jeg kom hjem, men nå lurer jeg, har de lov til å ha en sånn samtale uten min godkjenning? Tror jeg er en paragraf 2 pasient(frivillig) men er ikke sikker da jeg en annen gang ikke skulle betale etter samtale med lege fordi hun sa jeg var en paragraf 4 . Ikke skjønner jeg meg på disse lovene , kan jeg både være frivillig og samtidig ikke? Noen som vet? 0 Siter
Kayia Skrevet 6. august 2014 Skrevet 6. august 2014 Om de har lov til å ha en pårørendesamtale? Isåfall, ja, de har de. 0 Siter
XbellaX Skrevet 7. august 2014 Skrevet 7. august 2014 For noen uker siden da jeg var litt sliten av belastninger i familien så spurte min behandler om jeg ville at hun skulle ta en samtale med min mann.Jeg svarte at det ikke var nødvendig .Da sa hun ok og at de snart skulle ha en pårørende samtale uansett. Jeg tenkte ikke noe på hva hun hadde sagt før jeg kom hjem, men nå lurer jeg, har de lov til å ha en sånn samtale uten min godkjenning? Tror jeg er en paragraf 2 pasient(frivillig) men er ikke sikker da jeg en annen gang ikke skulle betale etter samtale med lege fordi hun sa jeg var en paragraf 4 . Ikke skjønner jeg meg på disse lovene , kan jeg både være frivillig og samtidig ikke? Noen som vet? Dette skjønte jeg ingenting av, er du innlagt eller er du hjemme og går i poliklinisk behandling? Hvem er "de", DPS? 0 Siter
XbellaX Skrevet 7. august 2014 Skrevet 7. august 2014 Edit: Himmel, beklager, jeg så ikke overskriften før nå. Jeg har ikke fått espresso-dosen min enda :-( 0 Siter
gardia Skrevet 7. august 2014 Forfatter Skrevet 7. august 2014 Sorry vis jeg skriver uklart. Jeg er ikke innlagt, går til samtale timer hos p.sykepleier på rehabiliterings avdeling. Hen er et del av et team. Teamet består av psykriatiker, psykolog og noen andre. 0 Siter
XbellaX Skrevet 7. august 2014 Skrevet 7. august 2014 Sorry vis jeg skriver uklart. Jeg er ikke innlagt, går til samtale timer hos p.sykepleier på rehabiliterings avdeling. Hen er et del av et team. Teamet består av psykriatiker, psykolog og noen andre. Du skrev ikke uklart i det hele tatt, det var bare jeg som var helt i svime i morges...:-) Det er i mange tilfeller nyttig for behandlere/team å prate med pårørende men du må godkjenne dette. De kan ikke bare ta kontakt med pårørende og be om samtale med dem men jeg må ta litt forbehold, jeg forsto ikke helt dette du skrev ang tvang? Du går på DPS frivillig? Kanskje hun mente at de kommer til å "tilby" pårørende en samtale, (men at de gjør dette via deg)? 0 Siter
frosken Skrevet 7. august 2014 Skrevet 7. august 2014 For noen uker siden da jeg var litt sliten av belastninger i familien så spurte min behandler om jeg ville at hun skulle ta en samtale med min mann.Jeg svarte at det ikke var nødvendig .Da sa hun ok og at de snart skulle ha en pårørende samtale uansett. Jeg tenkte ikke noe på hva hun hadde sagt før jeg kom hjem, men nå lurer jeg, har de lov til å ha en sånn samtale uten min godkjenning? Tror jeg er en paragraf 2 pasient(frivillig) men er ikke sikker da jeg en annen gang ikke skulle betale etter samtale med lege fordi hun sa jeg var en paragraf 4 . Ikke skjønner jeg meg på disse lovene , kan jeg både være frivillig og samtidig ikke? Noen som vet? Jeg forestiller meg at det hun mente var at det i deres opplegg inngår jevnlige pårørendesamtaler, og at det er planlagt en slik fellessamtale om noen uker. Slike samtaler kan være svært nyttige, har du vært med på det før? Din behandler kan ikke si ting om deg som du ikke ønsker at dine pårørende skal få vite, men det går an å ha en god pårørendesamtale selv om noen temaer holdes utenfor. 0 Siter
larimar Skrevet 7. august 2014 Skrevet 7. august 2014 Er usikker på fasiten, men jeg husker når teamet mitt tok opp temaet pårørendesamtale for første gang. Da hadde jeg veldig lite lyst, og de sa at de oppfordret det på det sterkeste, men at de ikke skulle tvinge meg til noenting. Jeg endte opp med å ha det, og selvom det var vanskelig så var det en god samtale. Husk at behandlerene uansett har taushetsplikt, så de kan ikke ta opp noe eller si noe som du ikke har gitt dem lov til å si. 0 Siter
gardia Skrevet 7. august 2014 Forfatter Skrevet 7. august 2014 Jeg sa klart nei til at behandler skulle ha en samtale med mannen min. Og da hen svarer ok... men vi skal snart ha en pårørende samtale UANSETT!? Det er det jeg ikke sjønner at de kan ha lov til? Og så lurer jeg på om det har noe med at jeg er paragraf 4 pasient , hva nå det er for noe? Ikke lett dette, ikke vil jeg spørre heller, kan jo hende jeg minner hen på det:) 0 Siter
XbellaX Skrevet 8. august 2014 Skrevet 8. august 2014 Jeg sa klart nei til at behandler skulle ha en samtale med mannen min. Og da hen svarer ok... men vi skal snart ha en pårørende samtale UANSETT!? Det er det jeg ikke sjønner at de kan ha lov til? Og så lurer jeg på om det har noe med at jeg er paragraf 4 pasient , hva nå det er for noe? Ikke lett dette, ikke vil jeg spørre heller, kan jo hende jeg minner hen på det:) Jeg ville ikke bekymret meg noe for dette. Det er du som til sist avgjør om du vil dra inn pårørende eller ikke - du har rettigheter, ingenting skal foregå over hodet på deg. Som sagt kan det være ganske nyttig for pårørende å få litt mer informasjon spesielt om man har vært syk i lang tid (år), men det betyr ikke at behandler utbroderer din situasjon, vedkommende har taushetsplikt. Om du opplever at dette blir helt feil sier du bare nei 0 Siter
gardia Skrevet 8. august 2014 Forfatter Skrevet 8. august 2014 Jeg er vel opptatt av at familien min ikke skal vite hvor ille jeg egentlig har det.Ønsker å spare dem, kan du si. De har jo vært på pårørende samtale før, for flere år siden. Så noe vet de fra før(nok mener jeg) Og siden jeg har en psykoselidelse er jeg ekstra engstelig for at behandler skal utlevere alt det "surret" jeg av og til forteller om:) Har prøvd å finne ut hva paragraf fire er og tror det må være pasientrettighetsloven, og vis det stemmer så betyr det at jeg mangler samtykk kompetanse, i såfall ille :{ 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 Skrevet 8. august 2014 Jeg er vel opptatt av at familien min ikke skal vite hvor ille jeg egentlig har det.Ønsker å spare dem, kan du si. De har jo vært på pårørende samtale før, for flere år siden. Så noe vet de fra før(nok mener jeg) Og siden jeg har en psykoselidelse er jeg ekstra engstelig for at behandler skal utlevere alt det "surret" jeg av og til forteller om:) Det kan de ikke utenj at du gir dem lov til det. Anonymous poster hash: 03b8a...559 0 Siter
frosken Skrevet 8. august 2014 Skrevet 8. august 2014 (endret) Jeg er vel opptatt av at familien min ikke skal vite hvor ille jeg egentlig har det.Ønsker å spare dem, kan du si. De har jo vært på pårørende samtale før, for flere år siden. Så noe vet de fra før(nok mener jeg) Og siden jeg har en psykoselidelse er jeg ekstra engstelig for at behandler skal utlevere alt det "surret" jeg av og til forteller om:) Har prøvd å finne ut hva paragraf fire er og tror det må være pasientrettighetsloven, og vis det stemmer så betyr det at jeg mangler samtykk kompetanse, i såfall ille :{ "Moderne" pårørendesamtaler handler kanskje like mye om at familien din skal få uttrykt hvordan de opplever at dine vansker påvirker deres hverdag og at de skal få stilt de spørsmål de måtte ha. Dersom behandlingsteamet foreslår pårørendesamtale, så synes jeg du bør diskutere med dine nærmeste hva de tenker om dette også. Hvis du har barn, så er behandlingsapparatet nå pålagt å ta ekstra hensyn til "barn som pårørende". Din behandler kommer ikke til å utlevere ting du ikke ønsker skal snakkes om. Jeg vet ikke hva som ble ment med §4, men du bør spørre direkte om dette og ikke bruke tid på spekulasjoner. Det skal mye til før noen anses for ikke å ha samtykkekompetanse, så jeg betviler at det er det som er blitt ment. De har sannsynligvis henvist til en paragraf i forskriftene som gjelder for betaling for poliklinisk behandling. Det er noen pasienter som kan unntas plikten til å betale egenandel. Endret 8. august 2014 av frosken 0 Siter
gardia Skrevet 8. august 2014 Forfatter Skrevet 8. august 2014 Det står i min journal " ingen sykdomsinnsikt og ingen innsikt i medisin bruk" så det er grunnen til at jeg tenkte på paragraf 4 pas.rett.lov. Men vis det er en egen lov om betaling på poliklinikk så er det sikkert den, nå ble jeg lettet :) Barnesammtale er selvsagt ok for meg. Takk for godt og oppklarende svar:) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.