Gå til innhold

Blir vekket daglig av hane - er det lov å ha i villstrøk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har nylig kjøpt hus og flyttet, til et villastrøk. Det viser seg at nærmeste nabo har høns. Det er ikke typisk for dette villastrøket, men er jo koselig det. Det som ikke er like koselig, er at de har en hane, som starter å gale ved 4 tiden om morgenen. Vi får problemer med søvn pga dette, vanskelig å sovne igjen, for så å bli vekket igjen, osv.

Er det virkelig tillatt å ha hane i villastrøk? Er det ingenting vi kan gjøre?

Anonymous poster hash: 54091...49c

Fortsetter under...

Vi har nylig kjøpt hus og flyttet, til et villastrøk. Det viser seg at nærmeste nabo har høns. Det er ikke typisk for dette villastrøket, men er jo koselig det. Det som ikke er like koselig, er at de har en hane, som starter å gale ved 4 tiden om morgenen. Vi får problemer med søvn pga dette, vanskelig å sovne igjen, for så å bli vekket igjen, osv.

Undersøk med reguleringsplanen for ditt villastrøk. Reguleringsplaner får du hos teknisk etat i kommunen.

Har ikke noe svar på spørsmålet ditt, men jeg skulle ønske det var meg :) Vokste opp med haner rundt meg, og det er nesten ikke noe som er finere å våkne til i mine øyne :) *savner*

Jeg ville også like å våkne til hanegal i 9-tiden.   Men ikke kl. 04:00. Da har jeg bare sovet i tre-fire timer. 

AnonymBruker

Lite sosialt intellekt på mennesker som skaffer seg slikt i tettbebygget strøk! Jeg tror kanskje jeg hadde skaffet meg katt som kunne jaktet for meg i en slik situasjon!

Anonymous poster hash: 7605d...ae8

Jeg ville også like å våkne til hanegal i 9-tiden.   Men ikke kl. 04:00. Da har jeg bare sovet i tre-fire timer. 

Ja, jeg er enig i det. Jeg sover steinhardt, så hadde aldri det problemet. Våknet i syv-åttetiden :) Men hørte aldri noen rundt oss klage heller (nei, det var ikke våre haner). Kanskje en vanesak, eller har med forventning å gjøre?

Annonse

Jeg kjenner til folk som har høner og hane i villastrøk. De har holdt fuglene inne i mørket fram til normal stå-opp-tid. De galer ikke før det blir lyst, visst. Jeg vet ikke om det er lovregulert, men det er i hvert fall veldig dårlig folkeskikk å la husdyrene sine ødelegge naboenes nattesøvn daglig... Har du snakket med naboen? Evt. andre naboer som plages av det samme?

AnonymBruker

Jeg kjenner til folk som har høner og hane i villastrøk. De har holdt fuglene inne i mørket fram til normal stå-opp-tid. De galer ikke før det blir lyst, visst. 

Takk, det var jo et godt forslag til løsning. Jeg var ikke klar over at hanene ikke galer mens det er mørkt? Betyr dette feks at de galer mye senere på vinterstid enn sommerstid?

AnonymBruker

Vi har nylig kjøpt hus og flyttet, til et villastrøk. Det viser seg at nærmeste nabo har høns. Det er ikke typisk for dette villastrøket, men er jo koselig det. Det som ikke er like koselig, er at de har en hane, som starter å gale ved 4 tiden om morgenen. Vi får problemer med søvn pga dette, vanskelig å sovne igjen, for så å bli vekket igjen, osv. Er det virkelig tillatt å ha hane i villastrøk? Er det ingenting vi kan gjøre? Anonymous poster hash: 54091...49c

Hei!

Ja det er lov å ha haner og høns i villastrøk, det er utarbeidet regler under Ullern bydel i Oslo.

Videre:

1) snakk med naboen, regner med du har gjort det! Men i tilfeller ikke, er dette nr 1

2) jeg har selv høns og hane og erfaring. I helgene velger vi å vente til kl 12.00 med å slippe dem ut.

Vi har dem i et isolert hus, og det er relativt lydtett.

3) på hverdagene slipper vi dem ut kl 07.30

Det fins arter av høns som galer mindre, vi har valgt en sånn type, men hanen galer jo.

4) hvis naboen trenger å sove lenger enn kl 07.30 på hverdagene håper jeg han hadde sagt ifra.

Vi har kun positive erfaringer med hane og høns i Oslo, hyggelige naboer, som kommenterer det, og selvsagt mye barn her, de får is og egg:-)

Jeg syns det er galt av din nabo om de vet du plages fra kl 04.00, , det er en ubehagelig tid å våkne på.

Selv bor jeg i Oslo, det blir mer og mer vanlig med hane og høns, litt sånn som det har vært lenge i Danmark.

Vår hane har blitt rost av nyinnflyttende naboer:-) og vi fikk beskjed om ikke "ta han" da dette var en super vekkerklokke og mye hyggeligere :-)

Anonymous poster hash: f174a...78e

Takk, det var jo et godt forslag til løsning. Jeg var ikke klar over at hanene ikke galer mens det er mørkt? Betyr dette feks at de galer mye senere på vinterstid enn sommerstid?

Jeg tror det, men er ikke sikker. Uansett bråker det mindre hvis hanen likevel skulle gale litt inne i mørket :-) Folk legger jo teppe over buret til undulater osv. også, for å få dem til å slutte å bråke ved å lure dem til å tro det er natta.

AnonymBruker

Jeg tror det, men er ikke sikker. Uansett bråker det mindre hvis hanen likevel skulle gale litt inne i mørket :-) Folk legger jo teppe over buret til undulater osv. også, for å få dem til å slutte å bråke ved å lure dem til å tro det er natta.

http://www.nettavisen.no/nyheter/3195117.html

"Hun viser til at i lignende saker i Trondheim har man løst problemet ved at høner og haner oppholder seg innendørs i mørkt rom inntil folk er oppe og i aktivitet. Det vil si til sju-åttetida på hverdager og noe senere i helgene."

http://www.nettavisen.no/nyheter/3195117.html

"Hun viser til at i lignende saker i Trondheim har man løst problemet ved at høner og haner oppholder seg innendørs i mørkt rom inntil folk er oppe og i aktivitet. Det vil si til sju-åttetida på hverdager og noe senere i helgene."

Anonymous poster hash: 892c2...4fc

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...