Gå til innhold

Syke tvinges til å plukke søppel

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 125
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

65

• Madelenemie

9

• DexterMorgan

8

• slabbedask

6

Hva er det som gjør at noen (ganske mange) ikke forholder seg til fakta, men fortsetter å argumentere ut fra noe de tror, men som er feil?

Arbeidsministeren har aldri foreslått å sette syke i jobb. Ikke de med uføretrygd, ikke de på AAP, ikke de sykemeldte.

Forslaget gjelder kun mottagere av økonomisk sosialhjelp (ikke syke, men lite penger) under 30 år.

Mulig jeg har misforstått dette, men ut fra hva jeg har lest i Aftenposten og på nyheter har han sagt at alle som mottar trygd skal settes i aktivitet, altså at man skal ikke kunne motta trygd uten å gjøre noe for å komme seg ut i arbeid slik jeg forstod det.

Anonymous poster hash: 59468...e7b

Mulig jeg har misforstått dette, men ut fra hva jeg har lest i Aftenposten og på nyheter har han sagt at alle som mottar trygd skal settes i aktivitet, altså at man skal ikke kunne motta trygd uten å gjøre noe for å komme seg ut i arbeid slik jeg forstod det.

Da har du misforstått.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/solberg-regjeringen/vil-tvinge-sosialhjelpsmottakere-opp-om-morgenen-fra-nyttaar/a/23263030/

Vil tvinge sosialhjelpsmottakere opp om morgenen fra nyttår

Arbeids- og sosialminister Robert Eriksson (Frp) vil allerede fra nyttår kreve at alle sosialhjelpsmottakere under 30 år skal i aktivitet. Hvis ikke avkortes trygdeutbetalingen.

Som NHD skrev, det gjelder kun sosialhjelpsmottakere under 30.

Tviler sterkt på at de vil få tarifflønn, men blir spennende å se

Taffifflønn blir det ikke. (Men dette dreier seg jo heller ikke om ordinært arbeid.) Arbeids- og sosialminister sier jo klart at trygdeutbetalingen avkortes hvis man ikke møter opp.

Det må bli konsekvensen av arbeidsministerens forslag om at alle som mottar trygd skal utføre arbeidsoppgaver.

Alle vet at arbeidslivet er en kamp om godene. Syke mennesker havner bakerst i køen. Arbeidsgivere vil ikke ansette dem. De som tar imot folk i praksisplasser har også sine krav og rammer. Dette er krav som syke kan ha vanskelig for å møte av ulike helsemessige grunner og som nav sier: praksisplasser vokser ikke på trær, man må ta det man får hvis ikke blir man sett på som enda mer syk.

Det kan være tøft for friske å holde seg i arbeid. En del blir syke av å være i arbeid enten på grunn av yrkesbelastninger, mobbing og dårlig arbeidsmiljø. Som syk er man ekstra utsatt for dette.

Det høres så fint ut at alle skal ut i aktivitet. Hvorfor blir da eldre tvunget til passivitet når de egentlig ønsker å jobbe?

Hvis man skal få syke inn i arbeidslivet må arbeidslivet endres og bli mer fleksibelt. Nå er det motsatt. Det er her utfordringen ligger.

Hvor har du det fra at de skal plukke søppel? Man ønsker å stille krav om aktivitet og kompetanseoppbygging for å bidra til at en større del havner i arbeidslivet og ikke på trygd.

Annonse

Hva er det som gjør at noen (ganske mange) ikke forholder seg til fakta, men fortsetter å argumentere ut fra noe de tror, men som er feil?

Arbeidsministeren har aldri foreslått å sette syke i jobb. Ikke de med uføretrygd, ikke de på AAP, ikke de sykemeldte.

Forslaget gjelder kun mottagere av økonomisk sosialhjelp (ikke syke, men lite penger) under 30 år.

Link http://www.nrk.no/ytring/veien-ut-av-uforet-1.11864804

Hvor har du det fra at de skal plukke søppel? Man ønsker å stille krav om aktivitet og kompetanseoppbygging for å bidra til at en større del havner i arbeidslivet og ikke på trygd.

Det er satt litt på spissen. En psykolog sa en gang til meg at greide man ikke skaffe seg jobb på egenhånd er det lite NAV kan hjelpe med. Har man først store hull i cven er det vanskeligere å få jobb og man må ta de jobbene friske ikke vil ha.

Det er satt litt på spissen. En psykolog sa en gang til meg at greide man ikke skaffe seg jobb på egenhånd er det lite NAV kan hjelpe med. Har man først store hull i cven er det vanskeligere å få jobb og man må ta de jobbene friske ikke vil ha.

Det er nok helt riktig. Og det blir ikke lettere å få jobb for disse med den vanvittige høye arbeidsinnvandringen vi har nå. Hvem vil ansette en med dårlig helse og hullete cv når man i steden kan ansette en 100% frisk svenske eller polakk?

Har man uføretrygd og blir frisk nok til å jobbe, men ikke får jobb pga. historikken, kan man tenke på å starte for seg selv. Hørte med NAV om det var mulig å gå tilbake til AAP slik at man kan benytte seg av de tiltakene der - men det gikk altså ikke.

Anonymous poster hash: 873eb...686

Har man uføretrygd og blir frisk nok til å jobbe, men ikke får jobb pga. historikken, kan man tenke på å starte for seg selv. Hørte med NAV om det var mulig å gå tilbake til AAP slik at man kan benytte seg av de tiltakene der - men det gikk altså ikke.

Anonymous poster hash: 873eb...686

Ifølge nav skal de endre på dette nå slik at man kan benytte seg av tiltak selv om man er ufør og ønsker å komme ut i jobb.

Gjest Gargamel

Hvis du følger linken den første i artikkelen vil du se at det bare gjelder sosialhjelpmottakere som Frosken og NHD påpeker. Forfatteren er SV-politiker og bryr seg ikke om å presisere dette. Han lyver ikke, men blir heller ikke lei seg om folk missforstår og tror at alle syke skal tvinges i arbeid.

Alle politikere driver tåkelegging. Det irriterer meg.

Hvis du følger linken den første i artikkelen vil du se at det bare gjelder sosialhjelpmottakere som Frosken og NHD påpeker. Forfatteren er SV-politiker og bryr seg ikke om å presisere dette. Han lyver ikke, men blir heller ikke lei seg om folk missforstår og tror at alle syke skal tvinges i arbeid.

Veldig godt skrevet. Istedet for å dra landet i samme retning, så skal man hakke på de som styrer.

De rødgrønne har kjørt en politikk som rett og slett ikke går an i det lange løp. Innvandrings/integreringsploitikken har vært nevn her, så jeg holder meg unna den.

Men nabogutten her ser jeg frem til å komme seg opp om morran. 23 år, frisk som en fisk, ferdig med militærtjeneste og bor hjemme hos mor og far. Gidder ikke ta utdannig, og gidder ikke jobbe.

Sosialstønaden fra NAV er god nok sier han. Han får jo mat og gratis opphold hjemme.

Når den øvrige familien går til ro, ja tar han over tv'n i stua og spiller spill til den lyse morgen.

Ingen skal fortelle meg at slike personer ikke kan bidra med litt, og dermed komme seg ut av en situasjon hvor en er en ren utgift for landet.

Og til dere som til enhver tid elsker å "misforstå" intensjonene med dette : forsøk å sette dere inn i det, - før dere begynner å poste innlegg som "Nå skal syke plukke søppel".

Dette er kun_deres egen_fortolkning av dette.

Anonymous poster hash: ffa01...318

Annonse

Det hjelper lite å skylde på at folk ikke forholder seg til fakta, når arbeidsminsteren og media kommuniserer uklart og slik at mange blir redd: http://www.levangeravisa.no/nyheter/article8572495.ece:

"– Det skal lønne seg å jobbe, og vi skal sette aktivitetskrav til dem som mottar trygd eller sosialhjelp. Vi skal lovfeste krav, enten gjennom lov om sosiale tjenester eller gjennom arbeids- og velferdslovgivningen, lover Eriksson." (Sitat fra nederst i artikkelen.)

Det hjelper lite å skylde på at folk ikke forholder seg til fakta, når arbeidsminsteren og media kommuniserer uklart og slik at mange blir redd: http://www.levangeravisa.no/nyheter/article8572495.ece:

"– Det skal lønne seg å jobbe, og vi skal sette aktivitetskrav til dem som mottar trygd eller sosialhjelp. Vi skal lovfeste krav, enten gjennom lov om sosiale tjenester eller gjennom arbeids- og velferdslovgivningen, lover Eriksson." (Sitat fra nederst i artikkelen.)

Jah... så spørs det hvordan man velger å tolke alt dette her da. Noen skriker jo opp når det kommer kommentarer om uføretrygd, alt er et personlig angrep og "det er ingen som tror at jeg virkelig er syk, bare lat, sikkert"... 

Selvfølgelig skal det lønne seg å jobbe, noe annet ville ha vært hårreisende å mene. At det skal stilles krav til de som mottar sin "lønn" fra staten, er heller ikke spesielt hårreisende. Det arbeidsministeren sier (uten at det tabloidiseres i media) er at det som hovedregel skal stilles krav til aktivitet, etter dette skal det på individuelt plan avgjøres hvilke krav som kan stilles til den enkelte, utfra helsetilstand og restarbeidsevne. De som er syke, kommer ikke til å tvinges til å plukke søppel.

Er dagens sosialhjelpssatser å høye at det ikke lønner seg å jobbe?

Anonymous poster hash: d77a4...9bb

Forfatteren er SV-politiker og bryr seg ikke om å presisere dette. Han lyver ikke, men blir heller ikke lei seg om folk missforstår og tror at alle syke skal tvinges i arbeid.

Lyver ikke? Når tilstrekkelig presisering uteblir til å gi misoppfatning? Tåkelegging? Ja, redaktørene og kringkasting og presse, noen ytterst få personer i forhold til folketallet, tramper på vår rett til full sannhet.

Legg merke til bildet øverst der det linkes til. Kun en hånd som stikker over vannflaten. Illustrerende for hva slags oppfatninger de vil folk skal ha om arbeidsministerens forslag.

Jah... så spørs det hvordan man velger å tolke alt dette her da. Noen skriker jo opp når det kommer kommentarer om uføretrygd, alt er et personlig angrep og "det er ingen som tror at jeg virkelig er syk, bare lat, sikkert"... 

Selvfølgelig skal det lønne seg å jobbe, noe annet ville ha vært hårreisende å mene. At det skal stilles krav til de som mottar sin "lønn" fra staten, er heller ikke spesielt hårreisende. Det arbeidsministeren sier (uten at det tabloidiseres i media) er at det som hovedregel skal stilles krav til aktivitet, etter dette skal det på individuelt plan avgjøres hvilke krav som kan stilles til den enkelte, utfra helsetilstand og restarbeidsevne. De som er syke, kommer ikke til å tvinges til å plukke søppel.

Han er sier jo vitterlig "trygd eller sosialhjelp". Så hvorfor prøver noen å snakke det bort med at dette kun gjelder ungdom på sosialhjelp?

Men det er klar at ett sted må de blåblå ta pengene fra når de skal gi 20 milliarder i skattelette til de aller rikeste.

Anonymous poster hash: 6fc2f...cd9

De blåblå skal stramme inn for spare penger slik at de kan gi skattelette til de rikeste, kommuene kutter i sosialhjelpen for å tvinge folk ut i jobber som ikke finnes fordi regjeringen ønsker mest mulig arbeidsinnvandring som fører til overskudd på ufaglært arbeidskraft som fører til press på lønnsnivået og gjør det stadig vanskelige for nordmenn som ikke fungerer 100% i jobb til å få jobb. Kan de ikke like godt skyte oss?

Veldig godt skrevet. Istedet for å dra landet i samme retning, så skal man hakke på de som styrer.

De rødgrønne har kjørt en politikk som rett og slett ikke går an i det lange løp. Innvandrings/integreringsploitikken har vært nevn her, så jeg holder meg unna den.

Men nabogutten her ser jeg frem til å komme seg opp om morran. 23 år, frisk som en fisk, ferdig med militærtjeneste og bor hjemme hos mor og far. Gidder ikke ta utdannig, og gidder ikke jobbe.

Sosialstønaden fra NAV er god nok sier han. Han får jo mat og gratis opphold hjemme.

Når den øvrige familien går til ro, ja tar han over tv'n i stua og spiller spill til den lyse morgen.

Ingen skal fortelle meg at slike personer ikke kan bidra med litt, og dermed komme seg ut av en situasjon hvor en er en ren utgift for landet.

Og til dere som til enhver tid elsker å "misforstå" intensjonene med dette : forsøk å sette dere inn i det, - før dere begynner å poste innlegg som "Nå skal syke plukke søppel".

Dette er kun_deres egen_fortolkning av dette.

Anonymous poster hash: ffa01...318

Regner med at du er i full jobb selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...