Gå til innhold

Syke tvinges til å plukke søppel

Anbefalte innlegg

Men noe annet... det sies at de syke ikke skal tvinges. Her har man vel strengt tatt bare diagnoser å gå ut i fra? Etter hva jeg forstår så er det mye underdiagnostisert sykdom i denne gruppa. Leste om noen som fant tegn på at sosialklienter faktisk hadde dårligere helse enn uføretrygda.

Det kan sikkert stemme. Det finnes bl.a. veldig mange rusmisbrukere i denne gruppa.

Anonymous poster hash: 9dc52...987

Fortsetter under...

• Svar 125
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

65

• Madelenemie

9

• DexterMorgan

8

• slabbedask

6

Mulig jeg har misforstått dette, men ut fra hva jeg har lest i Aftenposten og på nyheter har han sagt at alle som mottar trygd skal settes i aktivitet, altså at man skal ikke kunne motta trygd uten å gjøre noe for å komme seg ut i arbeid slik jeg forstod det.

Anonymous poster hash: 59468...e7b

Det er tåkelegging og skremselspropaganda. Det er kun sosialhjelpsmottagere, og kanskje bare sosialhjelpsmottagere under 30, som man nå (igjen, hvilken nyhet) sier skal "presses ut i jobb". Det har alltid vært krevet av sosialhjelpsmottakere at de skal ta et hvilket som helst arbeid som de måtte bli tilbudt, lønnet eller ulønnet. (Men det er selvfølgelig svært få betalte jobber som noen gang virkelig blir tilbudt sosialhjelpsmottakere.)

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/solberg-regjeringen/vil-tvinge-sosialhjelpsmottakere-opp-om-morgenen-fra-nyttaar/a/23263030/

Vil tvinge sosialhjelpsmottakere opp om morgenen fra nyttår

Arbeids- og sosialminister Robert Eriksson (Frp) vil allerede fra nyttår kreve at alle sosialhjelpsmottakere under 30 år skal i aktivitet. Hvis ikke avkortes trygdeutbetalingen.

Som NHD skrev, det gjelder kun sosialhjelpsmottakere under 30.

Hvis du følger linken den første i artikkelen vil du se at det bare gjelder sosialhjelpmottakere som Frosken og NHD påpeker. Forfatteren er SV-politiker og bryr seg ikke om å presisere dette. Han lyver ikke, men blir heller ikke lei seg om folk missforstår og tror at alle syke skal tvinges i arbeid.

Alle politikere driver tåkelegging. Det irriterer meg.

Det hjelper lite å skylde på at folk ikke forholder seg til fakta, når arbeidsminsteren og media kommuniserer uklart og slik at mange blir redd: http://www.levangeravisa.no/nyheter/article8572495.ece:

"– Det skal lønne seg å jobbe, og vi skal sette aktivitetskrav til dem som mottar trygd eller sosialhjelp. Vi skal lovfeste krav, enten gjennom lov om sosiale tjenester eller gjennom arbeids- og velferdslovgivningen, lover Eriksson." (Sitat fra nederst i artikkelen.)

Aktivitetskrav til alders- og uførepensjonister er nå litt drøyt, er dette et korrekt sitat, har ikke Eriksson satt seg inn i loven. Men krav settes det til alle - til alderspensjonister at de er over en viss alder, og til uførepensjonister at de er uføre på ordentlig. 

Nå sa statsråden helt klart at dette kommer til å gjelde sosialhjelpsmottakere OG trygdede. Altså blir det nok langt fler enn 40.000.

Har han sagt det "helt klart"?  Så vidt jeg kan se, har media surret en masse med begrepene, slik at det ser ut som om han mener både det ene og det andre. 

http://www.frp.no/nor/Aktuelt/Foreslaar-aktivitetskrav-for-sosialhjelpsmottakere

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Roter-med-trygdebegreper-7659346.html#.U-pkJsscS70

http://vernepleieren.com/2014/07/31/ja-til-aktivitetsplikt/

Jeg pleier virkelig ikke å forsvare FrP-politikere eller meningene deres, men det irriterer meg at journalister og kommentatorer roter dette til, slik at diskusjonen handler om noe annet enn saken egentlig gjør.  Så vidt jeg husker, skrev NHD noe liknende på første siden av denne tråden.

Weee gleder meg. Byen jeg bor i ser ut som en svinesti.

Anonymous poster hash: d359a...66e

Jeg hadde mer ønsket at ufarlige kriminelle blir satt til den jobben i stedet for å bo gratis på Costa Del Gitter med gratis utdanning, helsehjelp og livvakter.

Anonymous poster hash: 57c39...aff

Aktivitetskrav til alders- og uførepensjonister er nå litt drøyt, er dette et korrekt sitat, har ikke Eriksson satt seg inn i loven.

Slikt kan man ikke forvente av en fra Frp.

Annonse

Det kan sikkert stemme. Det finnes bl.a. veldig mange rusmisbrukere i denne gruppa.

Ja, en kan mene hva man vil om rusmisbruk, men fakta er at det er ikke lenge siden det ikke ble ansett som sykdom. Mye av dette henger nok igjen. Tror ikke du kan få uføretrygd pga alkoholisme.

Rusmisbruk fører til en veldig dårlig helse.

Anonymous poster hash: 873eb...686

Nå må du lære deg å lese - statsråden uttale  aktivitetskrav til dem som mottar trygd eller sosialhjelp

Det sitatet er fra Levangeravisa i november.  Da var FrP fremdeles ganske langt inne i valgløfte-tåka. Det konkrete forslaget jeg trodde vi diskuterte her, er fra i sommer.  Her er den versjonen som ikke er bearbeidet av media:

http://www.frp.no/nor/Aktuelt/Foreslaar-aktivitetskrav-for-sosialhjelpsmottakere

Så kan man selvsagt frykte at dette er bare begynnelsen.  Men det tar lang tid fra en minister kommer med et utspill og til det faktisk er realisert i kommunene, så jeg ville ikke fått panikk i første omgang. 

Endret av laban

Det er tåkelegging og skremselspropaganda.

Enig, langt på vei. Propagandaaspektet er mye av grunnen til at jeg har store deler av norske media i vrangstrupen.

Samtidig er jeg litt usikker på hva Eriksson egentlig mener:

Aktivitetskrav til alders- og uførepensjonister er nå litt drøyt, er dette et korrekt sitat, har ikke Eriksson satt seg inn i loven.

Så kan man selvsagt frykte at dette er bare begynnelsen.  Men det tar lang tid fra en minister kommer med et utspill og det faktisk er realisert i kommunene, så jeg ville ikke fått panikk i første omgang. 

Alt mediaoppstyret som dette gjør sannsynligvis mange bare sykere. Og forhåpentligvis blir regjeringen kastet om 3 år før de har fått gjort for mye ugang. Det er lov å håpe...

Alt mediaoppstyret som dette gjør sannsynligvis mange bare sykere. Og forhåpentligvis blir regjeringen kastet om 3 år før de har fått gjort for mye ugagn. Det er lov å håpe...

Jeg har ikke stemt på vår nåværende regjering, men de har jo lovet å stramme inn på slike ting, så forslaget kommer ikke akkurat som lyn fra klar himmel.  Men ingen politiske forslag eller debatt blir bedre av at det forvrenges av unøyaktige journalister. 

Nå må du lære deg å lese - statsråden uttale  aktivitetskrav til dem som mottar trygd eller sosialhjelp

Har du glemt at det finnes noe som heter arbeidsledighetsTRYGD? Det er ingen som noensinne har ment at de som er for syke til å jobbe skal begynne å plukke søppel...

Leste gjennom høringsnotatet som er ute før forslaget blir vedtatt, og det gjelder bare for sosialklienter, foreløpig ihvertfall ;)

edit: lenke her for de som vil lese http://www.regjeringen.no/pages/38722984/Horingsnotat.pdf

Endret av DexterMorgan

Annonse

Jeg er uførePENSJONIST (30 år).

Ofte kunne noen godt dratt meg ut for å plukke søppel et par timer.

Sitter ikke og spiller WoW. Jeg kjeder meg og er ensom. Har ingen og ingenting.

Du får sikkert lov til å bli med da :)

Din beskrivelse av ditt liv, er en av grunnene til at jeg er positiv til dette utspillet. Jeg tror at uføretrygding av unge mennesker, ofte fører til et liv med dårligere livskvalitet enn hva som kunne vært oppnådd med noe arbeidstilknytning. I denne omgangen så tas det tak i de som ikke er syke ved at kommunene pålegges å sette vilkår om kompetansehevende aktivitet for unge sosialhjelpsmottakere. Samme type fokus bør det også være når det er snakk om unge mennesker med psykiske lidelser. Man bør lete etter muligheter for arbeidstilknytning i stedet for å velge mer "passive løsninger". 

Etter min oppfatning er det synd at man i denne debatten fokuserer på "skal tvinges til å plukke søppel" ol.  Jeg håper man vil bli genuint opptatt av å finne kompetansehevende aktiviteter, at man vil benytte seg av lærlingelignende ordninger hvor gode mester-svenn relasjoner kan etableres - og at man kan unngå forsøk på å primært sette folk som ikke helt får til livene sine i "gapestokk". Jeg har faktisk tiltro til at ansatte i nav ikke ønsker gapestokk-løsninger, men tiltak som gir unge mennesker opplevelse av mestring og positive arbeidslivserfaringer.

Din beskrivelse av ditt liv, er en av grunnene til at jeg er positiv til dette utspillet. Jeg tror at uføretrygding av unge mennesker, ofte fører til et liv med dårligere livskvalitet enn hva som kunne vært oppnådd med noe arbeidstilknytning. I denne omgangen så tas det tak i de som ikke er syke ved at kommunene pålegges å sette vilkår om kompetansehevende aktivitet for unge sosialhjelpsmottakere. Samme type fokus bør det også være når det er snakk om unge mennesker med psykiske lidelser. Man bør lete etter muligheter for arbeidstilknytning i stedet for å velge mer "passive løsninger".

Etter min oppfatning er det synd at man i denne debatten fokuserer på "skal tvinges til å plukke søppel" ol. Jeg håper man vil bli genuint opptatt av å finne kompetansehevende aktiviteter, at man vil benytte seg av lærlingelignende ordninger hvor gode mester-svenn relasjoner kan etableres - og at man kan unngå forsøk på å primært sette folk som ikke helt får til livene sine i "gapestokk". Jeg har faktisk tiltro til at ansatte i nav ikke ønsker gapestokk-løsninger, men tiltak som gir unge mennesker opplevelse av mestring og positive arbeidslivserfaringer.

Skjønner ikke hvorfor det skulle være en gapestokk. For min del er det en sammenheng mellom yrkesstolthet og hvor "dritt" jobben er.

Dessuten er det da kompetansehevende. Man får kompetanse på å stå opp, gjøre arbeid, være rundt folk.

Jeg undersøkte mulige tiltak hos NAV for meg, og det var det, men bare på et sted hvor deltagerne er helt grønnsak. Jeg mener det, jeg skal melde meg på søppelgruppa frivillig om jeg får sjansen.

Skjønner ikke hvorfor det skulle være en gapestokk. For min del er det en sammenheng mellom yrkesstolthet og hvor "dritt" jobben er.

Dessuten er det da kompetansehevende. Man får kompetanse på å stå opp, gjøre arbeid, være rundt folk.

Jeg undersøkte mulige tiltak hos NAV for meg, og det var det, men bare på et sted hvor deltagerne er helt grønnsak. Jeg mener det, jeg skal melde meg på søppelgruppa frivillig om jeg får sjansen.

Dersom alle vet at byens søppelplukkere er unge mennesker på sosialstønad, så vil det fungere som en slags gapestokk. Jeg ser mange alternativer som er mye bedre enn å beordre mennesker til å ta på gul vest, utstyre dem med en blå klype og be dem plukke opp det andre kaster fra seg. For noen kan også søppelplukking være en helt ok aktivitet, men for de fleste tror jeg det finnes mer kompetansehevende aktiviteter.

Hvorfor velger du passivitet fremfor aktuelle NAV-tiltak?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...