Gå til innhold

Asperger-syndrom (AS) og høytfungerende autisme (HFA)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan forklare hva som er forskjellen?

Skrevet

Trodde det var same driten jeg

Derom strides de lærde.

Skrevet

Spør madelenmie

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er det samme.

Skrevet

Det skal være en forskjell der. I forhold til Høytfungerende autisme, så skal AS personer ikke ha forsinket språkutvikling som barn. derfor har også AS kommet under egne diagnosekriterier hvis nok.

Skrevet

Nils Håvard Dahl, psykiater, on 11 Aug 2014 - 08:37, said:

Det er det samme.

Det er ikke nødvendigvis det samme. En høyt fungerende autist trenger ikke være asperger.

Da jeg studerte i USA for femten år siden ble vi advart sterkt mot å blande sammen autisme og asperger. Anonymous poster hash: 33845...d33

Skrevet

Det er i hvert fall så likt nå i 2014 at de er slått sammen i diagnosesystemet DSM-5.

Skrevet

Nils Håvard Dahl, psykiater, on 11 Aug 2014 - 15:52, said:

Det er i hvert fall så likt nå i 2014 at de er slått sammen i diagnosesystemet DSM-5.

Og så holder de fra å gå fra aspergerdiagnosen og slå den inn i andre diagnoser. Jeg håper at de diagnosene forsvinner snart og at det slutter å være oss og dem. Anonymous poster hash: 33845...d33
Skrevet

Det har eller skal fjerne AS diagnosen fra DSM-5, er det ikke slik det er ?

Skrevet

Det har eller skal fjerne AS diagnosen fra DSM-5, er det ikke slik det er ?

Det er korrekt. Nå heter det autismespektrumlidelse.

Skrevet

Det er korrekt. Nå heter det autismespektrumlidelse.

Hva oppnår man med den endringen?

Anonymous poster hash: a4fa3...5e3

Skrevet

Hei!

I følge min psykiater så er det som nhd skriver ingen forskjell, når man er voksen.

Jeg mener det er en forskjell, da vi med annerledes språkutvikling, samt lille interesse i andre mennesker, og ofte ekkolali drar med oss dette inn i voksenlivet. Vi mangler erfaring og henger etter utviklingsmessig.

Jeg kompenserer ved min evne til innlæring, hukommelse, og systematiseringsevne mye for mine autistiske vansker. Da virker jeg like upåfallende som en Asperger, men jeg vet, jeg kun ca for 10 år siden forstod skremmende lite, om mennesker, men da jeg oppdaget nytten av å forstå det, startet jeg oppsamlingen og innsamling av nyttig informasjon. Omtrent som en pc man innstallerer et nytt program i.

Jeg syns likevel å merke meg en betydelig mangel/annerledeshet i evne til å forstå vennskap, eller samarbeide, eller feks egentlig forstå hvorfor jeg bør møte noen på kafé?? Jeg tenker litt sånn, " ok sånn er systemet, dette gjør man" men inni mellom dukker spørsmålet opp, " hvorfor skal jeg sitte på kafé, ?" Så svarer jeg ," fordi det er noe mennesker liker å gjøre", så gjør jeg det, og jeg smiler, har rask øyekontakt, er høflig, oppmerksom, men ingenting skjer uten plan og tankevirksomhet.

Mine barn har Asperger, jeg opplever dem, uautistiske, jeg hadde til dels ingen evne til kommunikasjon som barn, jeg var svært autistisk, tross godt språk, jeg brukte det jo ikke vanlig, fordi jeg var autistisk.

Mine barn har Asperger, de bruker språket adekvat, de virker ikke så autistiske på meg.

Jeg håper fremtiden vil skille autisme fra ikke-autisme, mest fordi vi som virkelig har autisme har en såpass annerledes måte å kommunisere på, vår oppfattelse av reaksjoner er annerledes, og videre da respons på kontakt. Jeg syns vi fungerer godt med Aspergere, men om det er samme tilstand, det er vanskelig å si, da Asperger slik diagnostiseringen er blitt praktisert favner svært mange mennesker med helt andre problemstillinger.

Derfor tror jeg det er en fordel at man strammer litt inn.

Men en fordel på et område, er en ulempe på andre områder.. Så vanskelig det hele.

På Blindern fins ikke autstgrupper, kun grupper for Aspergere, så Asperger er liksom blitt boksen, vi alle med høytfungerende autisme havner i, da ikke noe heter HFA

http://www.autism-society.org/about-autism/aspergers-syndrome/

Skrevet (endret)

Si det, men i hvert fall en større variasjon innen autismespekteret. Kanskje kan det også være litt enklere å holde noen AS personer litt mer i sjakk da ? noen blir ikke fult så vel fungerende, for de som er det vil ikke komme under autismeaspektlidelse, hvis de får diagnosen nå. Bare noen tanker rundt dette. Endret av FGT
Skrevet (endret)

Dermed så kan det hende at de som ville få en AS diagnose før, ikke ville få noen diagnose i det hele tatt nå, sånn sett, kanskje bare vanlige tilleggs diagnoser som depresjon,forskjellige typer angst, og vil forsatt slite i visse sosiale samhandlinger, og ikke mins i nære relasjoner.

Men samtidig vil andre kanskje føle at de ikke blir tatt på alvor å får den hjelpen de trenger, men de vil sannsynligvis få en autisme spektlidelse, og jeg vet at noen mener det er like greit, nettopp for symptomene er mer synlig hos dem for hjelpapparatet.

Endret av FGT
Skrevet

og vil forsatt slite i visse sosiale samhandlinger, og ikke mins i nære relasjoner.

Hadde det hjulpet å få en AS diagnose?

Anonymous poster hash: a3438...b31

Skrevet

Hadde det hjulpet å få en AS diagnose?

Anonymous poster hash: a3438...b31

For hvem da ? Det er jo helst barn og ungdom som skal ut i arbeidslivet som først og fremst trenger tilrettelegging . Men selv om en er såkalt etablert, så sliter en jo for det, men det er jo ikke alle som gjør noen nummer av. sånn sett så hadde det hjulpet med AS diagnose for en del ja.

Skrevet

Det er vanskelig å si. Siden dette ikke er klart avgrensede lidelser, men helt klart et kontinuum, er det vanskelig å si sikkert hvor grensen mellom tilstandene ligger. Når er en så syk at en ikke lenger har Asperger, men autisme?

Da kan det være like greit å slå alt sammen, slik en har gjort, og kalle det autismespekrtumlidelser. For det er nettopp det det er: Et meget vidt spektrum fra de største genier til vegeterende vesener.

• 1 måned senere...
Skrevet (endret)

Hei!

I følge min psykiater så er det som nhd skriver ingen forskjell, når man er voksen.

Jeg mener det er en forskjell, 

Kom nylig over denne rapporten fra Helse Sør-Øst - "Asperger syndrom og Høytfungerende autisme / Oversikt over samtidige psykiske lidelser og forslag til behandlingsinnsatser":

http://autismeforeningen.no/akershus/wp-content/uploads/sites/3/2011/09/2007-Str%C3%B8mgren-psykiske-lidelser.pdf

og kom til å tenke på denne diskusjonen fra i sommer (så kan man sikkert argumentere med at denne rapporten fra 2007 ikke lenger er aktuell med det nye diagnosesystemet som kommer (når?)). Uansett, siden jeg liker å kverulere, her hevdes det at det *er* forskjell på AS og HFA: 

Det har vært en debatt om termene Asperger syndrom (AS) og høytfungerende autisme HFA), og om disse betegner det samme, altså om de er identiske diagnoser (for eksempel om de følger samme utviklingsbane, eller hvorvidt det er noen viktige forskjeller mellom dem)(Ghaziuddin & Mountain-Kimichi, 2004; Howlin & Moore 2003; Losh & Capps, 2003; Starr et al., 2003; Strock, 2004). Gillberg (1998) påpeker forskjeller mellom de to diagnosegruppene i generelt IQ-nivå. Personer med AS har skåret relativt sett høyre enn personer med HFA på total IQ, og de har høyere skåre på verbal IQ relativ til utførings IQ (Gillberg, 1998). Personer med HFA har skåret relativt sett lavere på total IQ enn personer med AS, og har vist en lavere skåre på verbal IQ relativ til utførings IQ (Tabell 19). 

Det har også blitt påpekt at det er språkforskjeller mellom de to diagnosekategoriene i det man for personer med AS ikke ser språkforsinkelse mens dette alltid er tilfelle for personer med HFA (Gillberg, 1998)(Tabell 19). Gillberg (1998) påpeker at denne forskjellen ikke er overraskende de foreliggende diagnosekriterier tatt i betraktning fordi personer med tidlig språkforsinkelse er ekskludert fra diagnosen AS. Denne forskjellen er videre problematisk rent praktisk, fordi det kan være vanskelig for pårørende til eldre barn (7 år eller mer) å, i løpet av et diagnostiseringsintervju, avgjøre om deres barn brukte kommunikative fraser (tre ord eller mer) ved 3 års alder. Poenget er relevant fordi gjennomsnittsalderen for diagnostisering av AS er fra 7 år og oppover til 11 år, og selv om det var forskjeller i bruk av kommunikative fraser ved 3 års alder er det ikke sikkert at en slik forskjell opprettholdes senere i utviklingen (Gillberg, 1998). Endelig påpeker Gillberg (1998) at personer med AS er mer motorisk klossete enn personer med HFA. Blacher, Kraemer, og Schalow (2003) påpeker nevro-kognitive forskjeller, med en assosiasjon til dysfunksjon i høyre hemisfære hos personer med AS, og en assosiasjon til dysfunksjon i venstre hemisfære hos HFA (Tabell 19). Tsatsanis (2004) anfører at personer med AS ofte har et ønske om sosial interaksjon mens personer med HFA ikke i tilsvarende grad uttrykker det samme.

dtd7p.jpg

Ellers mye interessant lesestoff her.

Endret av slabbedask

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...