Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er det bevist at lærerne i Norge gjør en dårlig jobb? Jobber de for lite, noe som går ut over elevene og det de skal lære? Hva er greia med at de absolutt skal tvinges inn i faste rammer som "alle andre"? Eller er det en gruppe lærere som mener seg lei av å måtte være tilgjengelige utenfor "kontortid"?

For jeg skjønner nemlig ikke hvorfor det er så utrolig viktig at lærerne er fysisk på jobb mellom 8 og 16. Hvis de gjør jobben sin, så kan de da vel for søtten så lov til å styre tiden sin selv? Og hva med foreldremøter og samtaletimer? Jeg tror det er mange foreldre som kommer til å protestere hvis disse må legges på dagtid heretter, fordi læreren har fri etter klokka 16.00. 

Hva mener dere? Bør læreren fortsette slik h*n har gjort, med å styre tiden sin selv, eller er det riktig at de skal tvinges inn i en fast arbeidstid de tydeligvis ikke ønsker?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/400228-l%C3%A6rerstreiken/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er et latterlig krav. Særlig når det ikke et kontorplasser til alle (hvis de da ikke skal sitte oppå hverandre).

Anonymous poster hash: ad741...86f

Ja, men er det her sakens kjerne ligger? Er dette det eneste de ikke blir enige om? Den praktiske biten er også en utfordring, men hvem sier at lærerne kommer til å gjøre en bedre jobb ved å ha fast kontortid?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/400228-l%C3%A6rerstreiken/#findComment-3558466
Del på andre sider

Ja, men er det her sakens kjerne ligger? Er dette det eneste de ikke blir enige om? Den praktiske biten er også en utfordring, men hvem sier at lærerne kommer til å gjøre en bedre jobb ved å ha fast kontortid?

Det kommer de neppe til å gjøre. Men slik går det når politikere skal vise at de gjør noe. Da er det ikke så viktig hva man gjør, bare man gjør noe. Litt morsomt at dette kommer fra høyresiden som vanligvis er for personlig frihet og "fleksibilitet".

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/400228-l%C3%A6rerstreiken/#findComment-3558472
Del på andre sider

En del av oss mener nok at langt fra alle lærere gjør jobben sin. De blokkerer også utviklingsarbeide i skolen gjennom sine fastlåste oppfatninger.

Anonymous poster hash: 3b2db...cbb

Selvfølgelig finnes det lærere som ikke gjør en god nok jobb, og når det kommer til utfordringer i skolen er det nok mange som mener som du - og jeg er sikker på at dette stemmer. Men dette tror jeg overhodet ikke har noe med arbeidstiden å gjøre - tvert imot ser jeg for meg at det blir enda vanskelige å gjennomføre samarbeidsmøter og lignende i vanskelige situasjoner hvis ikke læreren lenger kan benytte seg av kvelden til dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/400228-l%C3%A6rerstreiken/#findComment-3558475
Del på andre sider

Annonse

Er det bevist at lærerne i Norge gjør en dårlig jobb? Jobber de for lite, noe som går ut over elevene og det de skal lære? Hva er greia med at de absolutt skal tvinges inn i faste rammer som "alle andre"? Eller er det en gruppe lærere som mener seg lei av å måtte være tilgjengelige utenfor "kontortid"?

For jeg skjønner nemlig ikke hvorfor det er så utrolig viktig at lærerne er fysisk på jobb mellom 8 og 16. Hvis de gjør jobben sin, så kan de da vel for søtten så lov til å styre tiden sin selv? Og hva med foreldremøter og samtaletimer? Jeg tror det er mange foreldre som kommer til å protestere hvis disse må legges på dagtid heretter, fordi læreren har fri etter klokka 16.00. 

Hva mener dere? Bør læreren fortsette slik h*n har gjort, med å styre tiden sin selv, eller er det riktig at de skal tvinges inn i en fast arbeidstid de tydeligvis ikke ønsker?

Jeg er glad du ser denne vinklinga, for veldig mange er svært opptatte av å hyle om at lærere har så mye ferie. :)

Det faktum at samtlige lærerorganisasjoner nå er i tottene på KS er et ganske sterkt signal. Denne streiken handler om mye mer enn bare arbeidstida - først og fremst en gjennomgående skepsis til KS, som turer på som de vil og har gjort det i en årrekke. Lærere lesses på med stadig flere og flere utenomfaglige oppgaver, især er dokumentasjonskravene hinsides enhver fornuft. Jeg er ganske nyutdanna, og det var aldri noen som fortalte meg at jeg f.eks. skulle skrive faglige tilbakemeldinger til hver enkelt elev i hvert enkelt fag (for min del må dette gjøres i norsk muntlig, skriftlig og sidemål + engelsk muntlig og skriftlig) to ganger i året. 

Ang. lærere som ikke gjør jobben sin - dette finner man i alle yrker. Jeg veit ihvertfall at på min arbeidsplass, jobber de fleste godt over de 43,5 timene i uka som vi skal. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/400228-l%C3%A6rerstreiken/#findComment-3558506
Del på andre sider

Jeg "unner" lærerene ferien de har. Jeg kjenner få (ingen?) i andre yrker som jobber like mye gratis som de lærerene jeg kjenner. Nå kan det være at de jeg kjenner er spesielt dedikerte, det vet jeg ikke.

Angående det å blokkere utviklingsarbeide... jeg tenker at de færreste liker å få noe nytt nærmest tredd ned over halsen. Omstilling er veldig, veldig vanskelig i de fleste bedrifter. Vi er vanedyr, og omstilling betyr også gjerne mye usikkerhet. Lærerene har vel så vidt jeg vet vært gjennom mange omstillingsprosesser? Men at man er imot noe, betyr ikke nødvendigvis at det ikke er til det beste totalt.

Endret av Loft
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/400228-l%C3%A6rerstreiken/#findComment-3558522
Del på andre sider

Jeg mener at lærerne bør fortsette som de har gjort.  Det er uforståelig at de skal tvinges inn i en rigid og lite fleksibel arbeidstidsordning når resten av arbeidslivet er på vei i motsatt retning. 

Men slik går det når politikere skal vise at de gjør noe. Da er det ikke så viktig hva man gjør, bare man gjør noe. 

Jeg er redd du har rett.  Det er ofte det samme som viser seg når en bedrift eller avdeling får ny leder. Man ønsker å sette spor etter seg, og setter i gang omorganisering. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/400228-l%C3%A6rerstreiken/#findComment-3558531
Del på andre sider

Jeg støtter lærerne i deres krav om fleksibel arbeidstid. Synes det er en selvfølge at de skal kunne disponere arbeidstiden sin selv, slik at de får gjort alt som skal gjøres utenom undervisningen på en best mulig måte. Og med alle møter og rapporter som skal gjennomføres og skrives, er det helt klart at mange gjerne vil kunne gjøre dette på en annen tid enn mellom 8 og 16.

Mannen min sitter da veldig ofte og gjør kontorarbeid (mailer, rapporter, artikler) om kvelden. For ham funker det veldig bra. Han er ikke lærer. Det gjør at han går litt seinere hjemmefra, og får alle ungene av gårde på skolen og rydder kjøkkenet før han går - og innimellom slutter han tidlig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/400228-l%C3%A6rerstreiken/#findComment-3558545
Del på andre sider

Jeg kan ikke innse at fast arbeidstid vil forbedre kvaliteten på lærernes undervisning.

I en tid hvor fler og fler får fleksibel arbeidstid er det et underlig krav at lærere skal være på skolen i en fast bestemt avgrenset tidsperiode.

Lærere er ikke blant de høytlønnede i samfunnet i forhold til den lange utdanning, de har bak seg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/400228-l%C3%A6rerstreiken/#findComment-3558547
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke innse at fast arbeidstid vil forbedre kvaliteten på lærernes undervisning.

I en tid hvor fler og fler får fleksibel arbeidstid er det et underlig krav at lærere skal være på skolen i en fast bestemt avgrenset tidsperiode.

Lærere er ikke blant de høytlønnede i samfunnet i forhold til den lange utdanning, de har bak seg.

Helt enig!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/400228-l%C3%A6rerstreiken/#findComment-3558548
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...