Gå til innhold

Vil gjerne høre andres synspunkter ang. denne saken.

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida

Ikke fordi jeg trenger råd, men bare fordi det ville være morsomt/interessant å "høre" hva dere mener. ( Jeg er klar på hva jeg mener )

Dette etter at jeg nesten tok som en selvfølge at et svar jeg fikk på et spørsmål jeg stilte,  måtte være et "ja"

Reaksjonen jeg fikk kan jo tyde på at jeg er for snill eller kanskje ikke ? Selv synes jeg jo ikke at jeg for snill, men dette kan  kanskje dere fortelle meg noen om :-)

Min yngste datter er 13 år og skal begynne på ungdomskolen. Hun har ganske kraftige øyebryn, men ikke noe som jeg synes ødelegger hennes søte utseendet (ja jeg er  moren hennes og synes hun er søt )

Det er vel allerede et par år siden hun begynte å snakke om at hun ville nappe bryna. Da sa jeg nei og fortalte henne at hun var for ung enda og at hun kunne vente. Jeg sa også at hun burde gjøre det hos en frisørsalong første gangen for å være sikker på at det ikke ble skakt og skjevt, men skikkelig gjort. Mye lettere å nappe selv senere når bryna har fått den rette formen. Spørsmålet var da når hun kunne få lov til å begynne ? Jeg må ha svart når hun begynner på ungdomskolen. Dette husker ikke jeg, men det husker tydeligvis hun.

Dette har hun minnet meg på flere ganger i sommer og jeg har sagt at hun skal få lov. Jeg ser jo også at hun så vidt har begynt på egen hånd og tatt litt der det gror sammen på midten.

Hun lurte på om jeg kunne bestille time til henne og bestevenninna som også skulle nappe. Jeg bestilte time. Kom etterpå til å tenke på at det er jo ikke sikkert at mor til bestevenninna er informert. For sikkerhets skyld sender jeg henne en melding på facebook og informere om at timen var bestilt, men at jeg avbestiller hvis hun ikke allerede er informert og synes noe om det. Jeg regnet med at det var ok, men reaksjonen var mer slik at man skulle tro det var silikonpupper jentene hadde spurt om å få. Ikke noe så uskyldig som napping av bryn. Svaret var : KOMMER IKKE PÅ TALE !!! -  Når hun er 18 år kan hun gjøre hva hun vil, men ikke nå.

Jeg har jo ei datter på 23 også, så jeg vet at napping av bryn kan jeg uansett ikke forhindre (og hvorfor skulle jeg? Jeg gjorde det jeg også. ) De gjør det uansett. Jeg vil bare at det skal gjøres riktig den første gangen og deretter får hun nappe selv. Mor til bestevenninnen har ingen eldre datter, så hun tenker sikkert at dette er for tidlig.

Synspunkter?

Fortsetter under...

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Nicklusheletida

13

• morsan

10

• frosken

4

• mariaflyfly

3

Litt på siden, men skulle ønske min mor tok med meg til frisøren den ganger. Jeg krymper meg når jeg ser bilder fra 13 års alderen hvor øyebrynene er nesten borte, barbert (!) Grøss og gru... Det er vel en fase man må gjennom som alt annet. I dag har jeg faktisk snudd helt og sluttet nylig å nappe øyenbrynene fullstendig.

Synes det var klokt av deg å forhøre deg med den andre moren. Kan jo ikke annet enn å respektere det, selv om jeg er mer tilbøyelig til å være enig med deg enn henne.

Ikke fordi jeg trenger råd, men bare fordi det ville være morsomt/interessant å "høre" hva dere mener. ( Jeg er klar på hva jeg mener )

Dette etter at jeg nesten tok som en selvfølge at et svar jeg fikk på et spørsmål jeg stilte,  måtte være et "ja"

Reaksjonen jeg fikk kan jo tyde på at jeg er for snill eller kanskje ikke ? Selv synes jeg jo ikke at jeg for snill, men dette kan  kanskje dere fortelle meg noen om :-)

Min yngste datter er 13 år og skal begynne på ungdomskolen. Hun har ganske kraftige øyebryn, men ikke noe som jeg synes ødelegger hennes søte utseendet (ja jeg er  moren hennes og synes hun er søt )

Det er vel allerede et par år siden hun begynte å snakke om at hun ville nappe bryna. Da sa jeg nei og fortalte henne at hun var for ung enda og at hun kunne vente. Jeg sa også at hun burde gjøre det hos en frisørsalong første gangen for å være sikker på at det ikke ble skakt og skjevt, men skikkelig gjort. Mye lettere å nappe selv senere når bryna har fått den rette formen. Spørsmålet var da når hun kunne få lov til å begynne ? Jeg må ha svart når hun begynner på ungdomskolen. Dette husker ikke jeg, men det husker tydeligvis hun.

Dette har hun minnet meg på flere ganger i sommer og jeg har sagt at hun skal få lov. Jeg ser jo også at hun så vidt har begynt på egen hånd og tatt litt der det gror sammen på midten.

Hun lurte på om jeg kunne bestille time til henne og bestevenninna som også skulle nappe. Jeg bestilte time. Kom etterpå til å tenke på at det er jo ikke sikkert at mor til bestevenninna er informert. For sikkerhets skyld sender jeg henne en melding på facebook og informere om at timen var bestilt, men at jeg avbestiller hvis hun ikke allerede er informert og synes noe om det. Jeg regnet med at det var ok, men reaksjonen var mer slik at man skulle tro det var silikonpupper jentene hadde spurt om å få. Ikke noe så uskyldig som napping av bryn. Svaret var : KOMMER IKKE PÅ TALE !!! -  Når hun er 18 år kan hun gjøre hva hun vil, men ikke nå.

Jeg har jo ei datter på 23 også, så jeg vet at napping av bryn kan jeg uansett ikke forhindre (og hvorfor skulle jeg? Jeg gjorde det jeg også. ) De gjør det uansett. Jeg vil bare at det skal gjøres riktig den første gangen og deretter får hun nappe selv. Mor til bestevenninnen har ingen eldre datter, så hun tenker sikkert at dette er for tidlig.

Synspunkter?

Hei!

Min datter spurte aldri:-) men hun napper:-) ser pent og naturlig ut, hun napper meg også:-)

Napping er jo litt som å barbere leggene, alle kvinner nesten gjør jo det.

Jeg syns den andre mor tar feil, syns det du gjorde var helt ok, da er man jo mer sikker på resultatet.

Min datter lærte imidlertid av youtube, hun er svææært nøye, og det ser veldig pent ut, ikke for mye, ikke for lite.

Nicklusheletida

Litt på siden, men skulle ønske min mor tok med meg til frisøren den ganger. Jeg krymper meg når jeg ser bilder fra 13 års alderen hvor øyebrynene er nesten borte, barbert (!) Grøss og gru... Det er vel en fase man må gjennom som alt annet. I dag har jeg faktisk snudd helt og sluttet nylig å nappe øyenbrynene fullstendig.

Synes det var klokt av deg å forhøre deg med den andre moren. Kan jo ikke annet enn å respektere det, selv om jeg er mer tilbøyelig til å være enig med deg enn henne.

Jeg skulle også ønske jeg gikk til frisøren den første gangen :-) Takk for ditt svar. Jeg respekter den andre morens synspunkter selvsagt. Hun ringte og takket meg for at jeg sa i fra. Hun fikk etterpå høre av sin datter at alle jentene i klassen har begynt med dette og at det er vanlig. Det er jo slikt de sier, men så uvanlig er det nok ikke. Likevel forstår jeg og respekterer den andres syn, selv om jeg med det samme ble litt overrasket :-)

Nicklusheletida

Hei!

Min datter spurte aldri:-) men hun napper:-) ser pent og naturlig ut, hun napper meg også:-)

Napping er jo litt som å barbere leggene, alle kvinner nesten gjør jo det.

Jeg syns den andre mor tar feil, syns det du gjorde var helt ok, da er man jo mer sikker på resultatet.

Min datter lærte imidlertid av youtube, hun er svææært nøye, og det ser veldig pent ut, ikke for mye, ikke for lite.

Ja, hun har visst begynt å barbere leggene sine også. Dette var ikke jeg klar over før hun fortalte det selv for et par dager siden. Jeg sier ikke at den andre moren tar feil. Er vel ikke noe som er riktig eller galt her, bare forskjellig syn på det. Som den andre moren sier, så er det jo fine som de er . Men jeg vet at det hjelper lite hva foreldrene synes :-)

Moren kan ikke forhindre at datteren napper brynene uansett.  Men det er sikkert noen som har sterke meninger om det er best at de prøver selv første gangen eller at de får gjort det i en frisørsalong - og med forskjellige begrunnelser.  Jeg har ingen formening om hva som er best eller "riktigst". 

Det jeg synes er en selvfølge, er at du ga beskjed.  Selv om de er tenåringer, bør foreldrene få godkjenne sånt.   

Dessuten synes jeg den andre morens reaksjon var i sterkeste laget.  Det holder lenge å svare på spørsmålet ditt  - typen "jeg synes dette kan vente litt, så du får avbestille for henne".   

Annonse

Du gjorde rett som informerte moren for det er åpenbart veldig forskjellige og ikke minst sterke meninger omkring alle ting som kan hektes på skjønnhetsknaggen. 

Selv er jeg helt enig med deg, jeg ser ikke noe galt i at de napper øyenbrynene i den alderen og det aller beste er å gjøre det første gangen hos frisør for å sikre et jevn resultat som de deretter kan "etterplukke" selv. 

Det denne moren risikerer nå, er at datteren (helt sikkert) likevel napper, og kanskje ikke med så heldig resultat.

Hadde du spurt den andre moren, før du bestilte time hos frisøren, så hadde du sikkert ikke fått en såpass kraftig reaksjon.

Datteren min hadde en slik venninne, hvis mor hadde en lei tendens til å overstyre mine avgjørelser. Det var ganske frustrerende å måtte stå til regnskap for min måte å gjøre tingene på i forhold til min egen datter.

Anonymous poster hash: a4d8d...6bf

Godt at du spurte den andre moren og ikke fikk reaksjonen i etterkant :P Man kan jo komme til å tenke at også venninnen hadde fått klarsignal hjemmefra ettersom hun ville inkluderes, men kanskje visste hun godt at hun ville få NEI!!! fra sin mor og derfor heller satset på tilgivelse hehe? ;)

Uansett: Jeg syns du gjør rett både i å sende dattera til en profesjonell og å spørre venninnens mor. Gjetter den andre moren (som ikke har noen eldre jenter) tenker på henne som bitte-lillejenta ennå, og får seg et par overraskelser i det kommende skoleåret... ;)

Endret av Kayia

Ja enig. Riktig å forhøre seg med moren, men synes det er usedvanlig strengt. Herregud - det er jo bare hår og vokser jo ut igjen. Og såpass må en 13-åring få liv til å gjøre når hun vil det selv.

Ja enig. Riktig å forhøre seg med moren, men synes det er usedvanlig strengt. Herregud - det er jo bare hår og vokser jo ut igjen. Og såpass må en 13-åring få liv til å gjøre når hun vil det selv.

Helt enig. Jeg synes også det er ok at det blir gjort av en som kan det første gangen. Mye bedre det enn at hun plutselig står der med et noe tvilsomt resultat sjøl. :)

I utgangspunktet enig, men jeg kan skjønne at moren ville hun skulle ta det opp med henne og ikke avtale med en annens mor.

Annonse

Hadde du spurt den andre moren, før du bestilte time hos frisøren, så hadde du sikkert ikke fått en såpass kraftig reaksjon.

Datteren min hadde en slik venninne, hvis mor hadde en lei tendens til å overstyre mine avgjørelser. Det var ganske frustrerende å måtte stå til regnskap for min måte å gjøre tingene på i forhold til min egen datter.

Anonymous poster hash: a4d8d...6bf

Det er vel ikke alltid slik at venninners mødre bevisst "overstyrer" avgjørelser - det kan vel så gjerne være snakk om at man etterhvert legger til grunn at ungdommer har avklart ting hjemme selv og/eller at avgjørelser ligger innenfor ungdommenes selvbestemmelsesrett.

Uansett: Jeg syns du gjør rett både i å sende dattera til en profesjonell og å spørre venninnens mor. Gjetter den andre moren (som ikke har noen eldre jenter) tenker på henne som bitte-lillejenta ennå, og får seg et par overraskelser i det kommende skoleåret... ;)

Ingen sminker seg så ekstremt (kremmmt... og ofte stygt!) som 8. klassinger. Jeg trodde lenge det var fordi de hadde dårlig smak, men lærte av min niese at det primært handler om å markere at nå er man fjortiss. Ifølge henne er det helt nødvendig å ha vært fjortiss, men en fordel om man ikke forblir det lenge;-)

Ingen sminker seg så ekstremt (kremmmt... og ofte stygt!) som 8. klassinger. Jeg trodde lenge det var fordi de hadde dårlig smak, men lærte av min niese at det primært handler om å markere at nå er man fjortiss. Ifølge henne er det helt nødvendig å ha vært fjortiss, men en fordel om man ikke forblir det lenge;-)

Tidene har tydeligvis forandra seg siden jeg var fjortis! :) Da hadde vi ikke engang det begrepet. :) Husker jeg og mange med meg var redde for å bli ferska med mye sminke til hverdags. Skinnjakke-jentene som hang med MC-gutta kjørte hard stil med mye svart kajal på våtkanten og mange lag mascara. Vi andre var mer forsiktige.

Husker "Young Yellow" var poppis. Farget lebepomade med karamell- eller fruktsmak var innafor. Et tynt lag mascara likeså. Men jeg husker jeg dristet meg til å kjøpe den aller aller blekeste syrinfargede øyenskyggen som jeg såvidt våget å ta på et syltynt lag til fest i dempet belysning. :)

Men i mer lukkede sammenhenger, type hyttetur eller jentefest, tok vi'n helt ut og klasket på nok sminke til å skremme fanden på flatmark. :-)

En guffen tid for mange mødre og fedre, og ofte ser en at de tar i litt (eh) for å "vise hvem de er", - som selvfølgelig er noe helt annet enn det moderate mamma er hehe... Husker selv at mamma og pappa ikke skjønte NOE på den tiden, men syns de kom seg etter noen år. Først år etter det igjen skjønte jeg at DE hadde vært de samme hele vegen :P

Endret av Kayia

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...