Gå til innhold

Nynorsk skaper kriminelle

13 stemmer

1. 1. Fører nynorsk i skolen til mer kriminalitet

• Ja
      5
    • Nei
      8
    • Kanskje/vet ikke
      0

Anbefalte innlegg

http://www.ostlendingen.no/nyheter/frp-topp-frykter-nynorsk-kan-fore-til-kriminalitet-1.8046307

Jeg skjønner det er vanskelig for utlendinger å først streve med å lære seg norsk i form av bokmål, og så måtte lære seg nynorsk.

Det jeg tror ville vært bedre, er at nynorsk er det første språket de lærer seg. 
Bokmål får de automatisk via aviser og tv.

man ønsker jo en integrering og å spre utlendinger over hele landet, så det ikke blir ghettotilstander i Oslo, og hva snakker man ellers i landet? Ikke bokmål!

(altså nå tenker jeg ikke på helt nært Oslo.

Nynorsk er basert på norske dialekter, og jeg mener det ville vært mye lettere å forstå og dermed integrere seg i samfunnet om de lærte seg nynorsk først.

Jeg kjenner tamiler som bor i Fosnavågen som lærte seg nynorsk når de kom hit, og de klarer seg fint og forstår de som bor der.

De som har problemer som jeg har møtt, er de som har bodd i Oslo først og lært seg bokmål, så kommer de til sunnmøre og forstår ikke døyten.
Hadde de bare lært seg nynorsk først, så hadde integreringen gått mye lettere.
Slik det er nå må jeg legge om til bokmål for at enkelte utlendinger skal forstå meg, de forstår ikke dialekt... fordi de ikke kan nynorsk!

og dere Oslofolk - dere må vel innrømme at det er litt vanskelig å forstå enkelte dialekter? Jeg er fra sunnmøre, men hadde bokmål på skole, nynorsk som sidemål. Jeg klarte likevel å lære meg dette ganske greit og har bruk for nynorsk i jobben min hvor jeg møter en del utlendinger som har lært seg bokmål. 

Så problemet er kanskje ikke at alle må ha sidemål.

Jeg syns ikke det skal være tvungen sidemål. Det bør heller være et valgfag. Man får lære bokmål eller nynorsk, men at man kan velge sidemål som valgfag. Det kan jo være noe man får bruk for ved senere jobbsøking at en behersker nynorsk. 

De sier også at de som lærer seg nynorsk først lærer språk lettere. bokmål får de gratis via tv og bøker, så man blir vant til å tenke på ulike språk.

De jeg kjenner som gikk i nynorskklassen har alle blitt noe stort... 

Nå skal barnet mitt gå i nynorskklasse, og det tror jeg vil være bra :)

I stedet for at man skal ha tvungent sidemål, vil jeg heller si at man må innføre mer nynorsk litteratur i norsktimene, slik at man lærer seg å forstå nynorsk.
På den måten vil man lettere forstå norske dialekter.

Anonymous poster hash: a0187...a84
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/400278-nynorsk-skaper-kriminelle/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

34

• Bookworm

6

• adhemar

6

• slabbedask

5

Problemstillingen til politikerdama er jo helt absurd.  Alle som ikke har norsk som morsmål, kan søke om fritak fra sidemål.  Og alle som dropper ut av videregående, uansett årsak, blir faktisk ikke kriminelle.  Det er selvfølgelig et stort problem at så mange ikke fullfører, men det er nok ikke så enkelt som at sidemålet har skylda.  Dessuten er det vel ikke skriftlig sidemål på yrkesfaglige linjer(?)

Jeg synes sidemålsundervisningen (jeg kjenner bare nynorskundervisningen fra noen år tilbake) er forfeilet, men det er en helt annen sak.  Jeg synes man skulle legge vekt på litteratur og lure inn litt grammatikk etter hvert, i stedet å starte med masse regler og bøyningsmønstre og stort sett oppnå å vaksinere alle elevene som har bokmålsbakgrunn, mot nynorsk litteratur.   

Frustrasjonen over å måtte slite med nynorsken kan bli så stor at man blir voldelig. Det har skjedd før.

Anonymous poster hash: 01807...daa

Haha, da er jeg overbevist om at man har voldelige tendenser som hadde blitt utløst av andre ting også. 

Annonse

Det har forekommet at etniske nordmenn har laget bråk på postkontoret fordi de har blitt rasende over at det kun har vært frimerker merket med "Noreg" å få kjøpt.  Det er vel det nærmeste vi kommer situasjonen "nynorsk fører til vold".

Jeg tror man skal lete lenge etter tilfeller som de FrP-politikeren konstruerer.  For det første får ungdom med innvandrerbakgrunn fritak fra sidemål hvis de søker, for det andre skal det svært lite til for å få ståkarakter, og for det tredje blir ikke alle som slutter på skolen (nei, heller ikke alle innvandrere) kriminelle. 

Vi kan ikke avskaffe alt som ungdom kan bli frustrerte over på skolen.  Det kan diskuteres om sidemål bør være obligatorisk og / eller skriftlig eller om lærerplanene bør forandres, men det kan ikke begrunnes med at det fører til dårlig integrering eller kriminalitet. 

Ei på jobben sa til meg at jeg var slem som ville la barnet mitt lide seg gjennom den vanskelige nynorsken. 
Eh hallo? Når nynorsk er det første man lærer å lese/skrive, så er jo ikke det noe problem?
Nå er hun vant til bokmål fra tv osv,

men nå oversetter jeg bevisst når jeg leser bøker til henne for at hun skal få språket i seg. 
Hun sier at det er enkelte ord hun ikke skjønner, men det går seg til.
Jeg har forøvrig en treåring som snakker bokmål - enda hun er sunnmøring. Har fått spørsmål fra flere, hvem av foreldra er østlending? Haha :D Mannen min snakker enda breiere enn meg og er fra inste sunnmøre  der de virkelig snakker grautmål :) 
Nei, hun har nok snappet opp litt på tv osv, men ser egentlig ikke så mye på tv, og det vi ser på youtube er mest på engelsk. Flinke i språk har de blitt, kan både engelske og norske ord :)

Trådstarter

Nynorsk bør være et VALGFRITT språk, ikke påkrevd.

I min tid måtte vi lære gammelnorsk i tillegg til bokmål og nynorsk. Det var mye verre.

Men nynorsken kan være dråpen som får begeret til å flyte over. 

Hvilken dråpe? Den med 96% hjemmebrent?

Anonymous poster hash: 9f678...64e

Jeg syns vi burde hatt samisk som sidemål også... 

Hvorfor må vi tvinge samene til å lære seg norsk, jeg syns vi burde lært oss samisk :)

De var her først :)

Det er en myte.

Samer er ikke Norges urfolk. Ordet UR kommer av tysk, tidligere norrønt, og betyr DET FØRSTE, DET OPPRINNELIGE. Samer er ikke det første, eller det opprinnelige folk i Norge. Under siste istid, for om lag ti tusen år siden, var det ingen bosetting i Norge. Da isen smeltet og trakk seg tilbake, kom den første landstripe til syne langs kysten vår. Det var hit de første nordmenn kom.

At samer har fått en status som ”urfolk” i Norge, er et resultat av en politisk prosess. Svenske, finske og russiske myndigheter definerer ikke samer i deres land som deres lands ”urfolk”.

Vi kan ikke avskaffe alt som ungdom kan bli frustrerte over på skolen.  Det kan diskuteres om sidemål bør være obligatorisk og / eller skriftlig eller om lærerplanene bør forandres, men det kan ikke begrunnes med at det fører til dårlig integrering eller kriminalitet.

Sidemål bør erstattes med bl.a matematikk. Norske elevers matematikk kunnskaper er elendige, rett og slett pinlig dårlige. Dårlige kunnskaper i matematikk og naturfag er svært alvorlig. Det er en velkjent og stor utfordring for Norge å "produsere" langt flere gode teknologer.

Sidemål bør erstattes med bl.a matematikk. Norske elevers matematikk kunnskaper er elendige, rett og slett pinlig dårlige. Dårlige kunnskaper i matematikk og naturfag er svært alvorlig. Det er en velkjent og stor utfordring for Norge å "produsere" langt flere gode teknologer.

Enig, det er mye viktigere å beherske matematikk enn to skriftmål. Nynorsk/bokmål bør være valgfag, og ikke tvungent sidemål, men at man heller har nynorsk litteratur innimellom i norsktimene/evnt. bokmål litteratur til de som har nynorsk (selv om det jo får en del "gratis" via tv, blader osv). Det er viktig at man forstår begge målformene, da blir det mye lettere å forstå dialektene rundt om i landet. Nynorskfolkene bør kunne bokmål, da er det letter å forstå og gjøre seg forstått hos dansker f.eks har jeg erfart. 

Prøver jeg meg med brei sunnmørsdialekt, begynner de å snakke tysk til meg :D 

Legger jeg derimot om til bokmål, blir de så glade: Taler I norsk? Ja, men det forstår jeg! 

Trådstarter

Annonse

Prøver jeg meg med brei sunnmørsdialekt, begynner de å snakke tysk til meg :D

Legger jeg derimot om til bokmål, blir de så glade: Taler I norsk? Ja, men det forstår jeg! 

Trådstarter

Gir man ei bok til noen på indre Sunnmøre kan man få et tvilende blikk: "Er den på dansk?" :)

Anonymous poster hash: 9f678...64e

Ser ikke noen grunn til at man ikke kan slå nynorsk og bokmål sammen, dei `e no ikkje så forskjellige teinkje eg ja.

Hvor i Norge sier man fremdeles "Noreg"? Med nynorsk som hovudmål (fjogning) var jeg ganske så irritert over å måtte stave det slik ellers ble det nedsatt karakter.

Gjest Gargamel

Ser ikke noen grunn til at man ikke kan slå nynorsk og bokmål sammen, dei `e no ikkje så forskjellige teinkje eg ja.

Hvor i Norge sier man fremdeles "Noreg"? Med nynorsk som hovudmål (fjogning) var jeg ganske så irritert over å måtte stave det slik ellers ble det nedsatt karakter.

Jeg så et TV-program en gang hvor de prøvde å spore opp noen som sa "Noreg". De ble sendt lenger og lenger opp i dalene, men jeg tror ikke de fant noen.

Jeg tror nynorsken som egen språkform ligger tynt an på lengre sikt. Blir det færre enn 10% som har det som hovedmål blir det merkelig å opprettholde to nesten like språk.

Det er så mange alternative former i bokmål at man like gjerne kunne tatt opp de nynorske formene. Det er vel det som vil skje etter hvert.

DET er jeg helt enig med deg i, bare med den modereringen av sidemål bør være valgfritt - for endel så er jo nynorsk hovedmål  :)

Men hvem snakker nynorsk da, bortsett fra NRK-folk som er pålagt å snakke nynorsk i enkelte reportasjer, eller når man leser opp nynorske tekster? Ikke engang på Sunnmøre snakker de nynorsk.

Men hvem snakker nynorsk da, bortsett fra NRK-folk som er pålagt å snakke nynorsk i enkelte reportasjer, eller når man leser opp nynorske tekster? Ikke engang på Sunnmøre snakker de nynorsk.

Nynorsk er et skriftspråk, ikke et talespråk. Det finnes visst noen få steder i landet som snakker tilnærmet nynorsk skriftspråk, men jeg husker ikke hvor det er.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...