Gå til innhold

Søke uføretrygd

Anbefalte innlegg

Jeg er syk med mye smerter. Ser ingen annen løsning enn full sykemelding. Har liten tro på å bli frisk igjen. Kan jeg allerede nå søke om uføretrygd (som behandler anbefaler meg), eller må jeg vere sykemeldt 1 år først?

Anonymous poster hash: 0ea65...53f
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/400334-s%C3%B8ke-uf%C3%B8retrygd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er syk med mye smerter. Ser ingen annen løsning enn full sykemelding. Har liten tro på å bli frisk igjen. Kan jeg allerede nå søke om uføretrygd (som behandler anbefaler meg), eller må jeg vere sykemeldt 1 år først?

Ikke søk før du har avklart dette med NAV!

Anonymous poster hash: 9017a...444

Ellers er det dumt å søke allerede nå da du får minde i uføre enn sykepenger.

Det har du helt rett i. Jeg bare tenker at det kanskje er laaang saksbehandlingstid, slik at det går et år uansett.....men kanskje feil det......

Det har du helt rett i. Jeg bare tenker at det kanskje er laaang saksbehandlingstid, slik at det går et år uansett.....men kanskje feil det......

Ett helt år tar det neppe, 4-6 mnder er vanlig.

Annonse

Nå er det neppe så enkelt å få uføretrygd, heldigvis... Du må nok gjennom en periode på AAP (arbeidsavklaringspenger) med testinger både i forhold til helsa og til restarbeidsevne... Du må nok ta en tur på NAV å sjekke hvordan man må gå fram når man er syk.

Ikke søk før du har avklart dette med NAV!

Ja, det er viktig å avklare muligheten for uføre før slik søknad sendes. For hvis det skulle bli avslag, risikerer man å miste all støtte nå.

Anonymous poster hash: 575d6...687

Nå er det neppe så enkelt å få uføretrygd, heldigvis... Du må nok gjennom en periode på AAP (arbeidsavklaringspenger) med testinger både i forhold til helsa og til restarbeidsevne... Du må nok ta en tur på NAV å sjekke hvordan man må gå fram når man er syk.

Jeg stusset også litt på at det virker som trådstarter tror det er bare å sende inn en søknad og så vips! er uføretrygd innvilget liksom. Det tar jo gjerne flere år og er en lang prosess.

Det er en lang prosess å søke om uførepensjon, det holder ikke å ha vært sykemeldt i et par måneder.

Du må være varig syk, varighetskriteriet hos NAV er vanligvis på minst to år.

Du kan lese om dette på nav.no

https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Uforepensjon

"

Du må oppfylle følgende vilkår for å ha rett til uførepensjon:

• Hovedregelen er at du må ha vært medlem i folketrygden de siste tre årene frem til du ble ufør.
  • Du må være mellom 18 og 67 år.
  • Evnen til å utføre arbeid må være varig nedsatt med minst halvparten og hovedårsaken til dette må skyldes varig sykdom, skade eller lyte.  Du må ha gjennomført hensiktsmessig medisinsk behandling i tilstrekkelig grad.
  • Du må i tilstrekkelig grad ha gjennomført hensiktsmessige arbeidsrettede tiltak for å komme i arbeid,    "
Endret av Høstløv

Jeg stusset også litt på at det virker som trådstarter tror det er bare å sende inn en søknad og så vips! er uføretrygd innvilget liksom. Det tar jo gjerne flere år og er en lang prosess.

Jeg er trådstarter, og jeg tror ikke på noe vips:) Forklarte meg kanskje dårlig. Jeg har bare blitt anbefalt av behandler og søke uføretrygd (DPS). Så bare lurte på om man burde starte prosessen allerede i sykemeldingsperioden, nettopp fordi jeg vet at dette er en lang prosess. Var på rehab.og ble kjent med folk som ble anbefalt uføretrygd i steden for AAP. Synest det var rart, men får sjekke det ut.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...